Helstekta benmuskler á la Cody Bramwell

I ett ögonblick av vansinnigt stort storhetsvansinne hörde vi av oss till brädfavoriten Cody Bramwell och utmanade honom i en klassisk äta skrot och flexa lårmuskler-tävling. I dagarna åker Cody till Japan för att köra sin första tävling på Freeride World Tour medan vi ligger hemma och bölar av träningsvärk. 

Åre i början av januari, 2020. Vi står inför ett nytt decennium och har än så länge bara börjat nosa på årets vintersäsong. Oavsett vad ditt mål med vintern är, så kommer de närmsta månaderna att handla om dina benmuskler på ett eller annat sätt. Skip leg day är inget alternativ om du vill shredda hårt.

I ett ögonblick av hybris hörde vi av oss till brädfavoriten Cody Bramwell och utmanade honom i en klassisk äta skrot och flexa lårmuskler-tävling för att ta tempen på om han, och vi, är redo för vad som komma skall. Det resulterade i att han utklassade oss i ett för-jävla jobbigt benpass som får den bästa att vilja kvida. Är du nyfiken på att testa själv? Välkommen till benpass á la Cody

!

UPPVÄRMNING

Cykla i ca 10 minuter

1. UTFALL MED VIKTER 3 X 20

Greppa en vikt i vardera hand, ställ dig höftbrett isär med fötterna och håll din blick stabilt framför dig. Ta ett stort kliv fram med ena foten, fortfarande höftbrett isär för att hålla bra balans och för att rörelsen ska bli skonsam mot dina knäna. Gå ner mot marken genom att böja det bakre benet, det främre benet ska ha en vinkel på ca 90 grader. Ryggen ska vara rak och hantlarna ska hänga i stilla armar längs med din sida. Håll magen aktiverad, kom upp igen och alternera mellan höger och vänster ben.

2. MARKLYFT MED HOPP 3 X 8

Är du osäker på hur du gör ett marklyft? Be en vän med koll att visa dig, eller nörda in dig på Youtube. Det är viktigt att du gör rätt när du tränar med skivstång. 
Ställ dig höftbrett isär i hexbaren (eller kör med vanlig stång), böj dig ned och greppa stången, andas in, spänn din bål och lyft stången genom att räta ut knän och höft. Lyftet är färdigt när du står rakt upp med uträtade knän och höft. Sänk kontrollerat ned stången till marken igen, hoppa jämfota så högt du kan och börja sedan om igen.

3. BAKSIDA LÅRCURL I MASKIN 4 X 8

Lägg dig i maskinen, ställ in kudden så att den ligger mot hälsenorna, lås höften och dra upp underbenen mot rumpan.

4. TRX ENFOTS HOPP, 3 X 8 PÅ VARJE BEN

Sätt i ena foten i TRX-bandet, gör ett enbensknäböj, tryck upp och gör ett explosivt hopp. Landa och upprepa, fokus på kontroll och balans.

5. BULGARIAN SPLIT SQUAT MED VIKT, 3 X 8 PÅ VARJE BEN

Ställ dig med ryggen mot en bänk/låda, ungefär ett steg framför. Placera ena foten på bänken bakom dig, andas in, blicka framåt och knäböj kontrollerat tills strax innan det bakre benets knä vidrör golvet. Sträck ut det främre benet igen och upprepa. Håll din core aktiverad genom hela övningen.

6. 10 MINUTER BÅLTRÄNING

Avsluta hela passet med fokus på mage. Till exempel plankan, crunches eller russian twist. 
Du borde vid det här laget vara helt slut, redo för att käka ett skrovmål med mat!*

Frukost och häng med Cody

Efter benpasset med Cody hänger vi med honom på en rejäl frukost där vi fyller på med energi och snackar lite om framtiden över andra ronden kaffe. Han är förväntansfull inför vinter, först ut på agendan är en resa till Japan med bästa polarna och en startplats i Freeride World Tour, Hakuba den 18-25 januari.

Han förklarar känslan av att äntligen få tävla på den nivå som han har drömt om:
– Jag känner mig redo! Kroppen känns stark, så nu är det bara hjärngympan kvar. Det är en jäkla cocktail av känslor inför hela vintern. Först och främst är jag sjukt peppad, detta är det jag har kämpat för länge och det jag även vill kunna jobba med ett tag framöver. Jag älskar att åka snowboard, på stora berg, med bra snö, så det ska bli sjukt fett. Men samtidigt så vill jag verkligen prestera och bevisa att jag hör hemma i det sammanhanget, så det är klart att det också är nervöst.

Cody har laddat upp inför sin vinter genom att hänga på gymmet 6-7 gånger i veckan samt vara ute på berget så mycket han bara har kunnat, oavsett väder och snöförhållanden. Han börjar sina morgnar med att sno ihop en grötfrukost och under tiden den kokar på låg värme kör han fem minuter intensiv bålträning och fem minuter stretch. Kan detta vara det hemliga receptet för att steppa upp på hans nivå av åkning? Cody skrattar och konstaterar:
– Tja, gröt till frukost är sen gammalt, vem vet det kanske hjälper! Ett berg av jordnötssmör på det där så mår man som en kung. När det kommer till att träna på gymmet så hjälper det verkligen min åkning, vilket blir en motivation i sig. Innan körde jag hårt på att lyfta riktigt tungt, men då kände jag mig faktiskt bara klumpig i min åkning. Så det gäller att träna på rätt sätt och så som det passar dig. Jag gillar att känna mig lite lättare och explosivare, sen är ju gymma även det bästa sättet att förebygga skador på.

När jag nyfiket frågar vilken åkare han mest ser fram emot att möta i touren är svaret tveklöst:
– Världsmästaren såklart! Victor De La Rue. Han kör så fort, flowigt och har även tricks i bagaget, så som jag själv vill köra. Sen brukar Travis Rice köra i Japan, inte hört något om det i år, men han är ju GOAT (greatest of all time), så det hade varit episkt att få tävla och dela berg med honom!

Den blonda brädåkaren med de starka benen kommer definitivt att ge de större giganterna en värdig utmaning och vi kommer att följa honom med spänning. Under tiden Cody chargar ned för branta berg runt om i världen kan vi här hemma i vart fall träna ben precis som han gör. Känner du för att svettas ordentligt vet du redan vad du ska göra. Känner du att det inte räcker? Vi utmanar dig till att bjuda med en duktig åkare som gympolare, om du vågar.

*Om ditt namn är Mattias Hargin så kör du programmet en gång till givetvis. Heter du Sverre Liliequist så kör du självklart tre gånger. Om du heter Per Jonsson så jobbar du givetvis i vilopauserna, inte stressat bara effektivt, medan du gör hela programmet i 3 vändor som Sverre. 

Text: Lif Hydén
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
0 kommentarer
Kommentera