Bygg din egen träcykel

En cykel i trä och lite restprodukter från en gammal skräphoj? Erik Björk har byggt en träcykel och tipsar om hur du bygger en likadan.


Foto: Erik Björk

Erik Björk älskar skogen och att cykla. Dessutom är han utbildad möbeldesigner vid Carl Malmsten Centrum för Träteknik & Design i Stockholm. Resultatet av ekvationen blev en cykel i trä och begagnade cykeldelar. Vikten är 12 kilo. Inget för downhillleden, men väl för att styla med bästa rullande återvinningstänk.


Foto: Erik Björk

Vilken är bakgrunden till cykeln?
Träcykeln var jag mer eller mindre tvungen att göra efter att jag fått
idén och är mer av ett slags fysiskt open source-projekt. Vems som helst
kan få ritningar och tips gratis via mail eller till självkostnadspris
per post. Jag uppmuntrar även alla till att modifiera och förändra efter
tycke och smak. Hittills har 53 personer från Kanada, USA, Tyskland, Nya
Zealand och England mailat och fått ritningar och det på lite mer än en
vecka. Jag har även skickat ritningar till en kille i Norge. Det enda
jag ber om i utbyte är att alla fotar under byggprocessen och den
färdiga cykeln.

Hur är cykeln uppbyggd?
Cykeln är byggd av standardmaterial som finns på vartenda byggvaruhus och
utöver det är det vanliga cykeldelar. Tanken är inte att bygga en cykel
helt i trä, att börja göra hjul och sadel av trä känns rätt konstlat.
Däremot vill jag väcka människors egen skaparlust. Med en träcykel som
vem som helst som har dom vanligaste ”äntligen-hemma-verktygen” kan göra
så kan man börja experimentera med ramstorlek, cykelvagn etc.

Vad kostar det att bygga en cykel?
Materialkostnaden ligger på cirka 500 kronor + en skrotcykel att plocka
delar ifrån. Alternativt går det mesta att köpa billigt på Biltema.


Ritning: träcykeln från sidan.


Ritning: träcykeln snett uppifrån.

Erik Björk om hur du bygger din träcykel (OBS engelska instruktioner)

This document is to be seen as a source of inspiration only. The author of this document takes no responsibility for any injuries that might be a result of making constructions based on this document.

How I contsructed my bike part by part.

Frame
Regular Pine 2″ x2″ (45x45mm). Attached together with 12mm construction
Plywood made for concrete molding. I choose it because of the durable
surface. I glued it with polyurethan glue and screwed everything with
3,5x50mm screws. The size of the frame is roughly the same as a
Cannondale Bad Boy Ultra size medium, quite compact in other words.

Fork
Same as above

Wheels
Standard 26″ wheels commonly used on mountainbikes with quick release
fittings. 135mm hub back converted to singlespeed and 110mm hub in
front (I belive it´s 110mm anyway)

Bottom bracket
I had a parts bike and cut out the bottom bracket together with it´s
housing and about 40mm of the lower tube and the seat tube. Then I
drilled matching holes in the ends of the wood. The plywood on each side
helps securing it. Other solutions are probably possible.

Headset
I took a pin bolt and put machine bearings in top and bottom of the
frame. Then I used nuts and washers to hold the pin bolt and the fork in
place. A traditional 1″ bike headset might be another solution but I
didn´t have it and no time getting it.

Seatpost
I choose a 25,4mm traditional bike seatpost. I wanted it as thin as
possible to leave as much clearance in the wood as possible. Look for
adjustable drills in the hardware store to get the right fit. Instead of
a seatclamp I drilled a small hole in the wood and a matching one in the
seatpost, just make sure you get right height first.

Stem
In the picture there is a wooden stem, however it didn´t resist the
bending force from the bars. It´s now replace with a normal 1 1/8″ stem
pressed down using the pinbolt, nut and a thick washer. I took a top cap
and drilled out the hole to the size of the pinbolt to keep it centered.

And yes brakes
In the pictures the bike actually has no breaks. I had to get ready for
a exhibition and didn´t have time for it. Now it has a rear rim brake
taken from an old roadbike. I took a 2mm iron with holes sold in
hardware stores for joining different woodpieces. Cut it in two pieces,
drilled out the center hole to match the bolt for the brake, attached
the brake, drilled a hole in the plywood for clearance and attached the
iron/brake combination to the plywood.

Text: Dan-Marcus Pethrus
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla0   Kommentera (25)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • Dela på Facebook Tweeta
  • KATEGORIER: