Elbil till fjällen – Detta behöver du känna till

Närproducerat är i allmänhet erkänt som ett bra val för dig som vill välja klimatsmart och hållbart. Svenska fjällen har dock egenheten att de ofta kräver att du åker bil för att komma dit. Freeride har därför sammanställt den mest grundläggande kunskap du behöver för att med elbil klimatsäkra din resa till några av de mer populära skidorterna i Sverige.

Att välja modell

Marknaden för elbilar växer och det finns numer ett flertal tillverkare som bygger rena elbilar. Förutom rena elbilar finns även laddhybrider och hybridbilar. Dessa kombinerar mer konventionell teknik med elektriska motorer. Bra, men inte tillräckligt mycket miljöbil för denna artikel. De rena elbilarna drivs till 100% på el och tycks vara framtiden för vår fordonsflotta. Men dessa kräver också nya rutiner när du planerar din resa för att undvika att batteriet dör halvvägs mellan Lesjöfors och Vansbro på vägen till Sälen.

På resan till fjällen är sannolikheten stor att det kommer finnas rikligt med snö på vägen. Vid den typen av väglag är en stor bil med hög markfrigång bra. Därför har vi i denna artikel har valt att titta närmare på Teslas Model X, Model X 100D för att vara exakt. Denna modell är en av Teslas SUV-modeller och en ren elbil, dessutom har den gott om plats för packningen som ska med på resan.

Räckvidd och räckvidd vintertid

Just 100D modellen har längst räckvidd av Teslas SUVar och har lång räckvidd jämfört med andra modeller. Enligt NEDC-räckviddssiffrorna klarar Model X 100D 565 km på en laddning.

Här måste förtydligas att NEDC-siffrorna svarar dåligt mot verkligheten. Denna måttstock som används av elbilsbranschen bygger på tester gjorda i förhållanden som inte alls motsvarar de som en bilkörande skidåkare upplever vintertid. Snö på vägen, varm luft till kupén och uppförsbacke minskar räckvidden. Samtliga av dessa tre räckviddsförminskare förekommer på många av bilresorna till den svenska fjällkedjan.

För att få en uppfattning om räckvidden vid ett värsta tänkbara scenario kan NEDC-siffrorna divideras med tre. Förmodligen kommer du komma längre än denna beräkning säger men vi har utgått från ett värsta scenario när vi vidare i denna artikel har beräknat och givit förslag på lämpliga rutter. Teslas Model X 100D får med denna tumregel en räckvidd på ca 188 km. Därför har vi räknat med att du behöver ladda bilen efter som mest ca 200 km körning.

Ladda bilen på vägen

Tesla har byggt ett nätverk av så kallade Supercharges runt om i världen. Dessa laddare finns placerade längs stora trafikleder där många bilar strömmar förbi.

Utmed norrlandskusten finns flera Supercharges men söker du dig in mot norra Dalarna eller vill du till Härjedalens avlägsna land finns desto färre laddstolpar av denna supertyp.

Men, du behöver inte nödvändigtvis en Supercharger för att fylla din bil med energi. Runt omkring i Sverige finns också en andra typer av laddstolpar uppsatta. Branschen har ännu inte enats om en standard, men dessa alternativa laddare fungerar för det mesta fint att använda till din Tesla om du har rätt adapter.

Det Japanska snabbladdningssystemet CHAdeMO är kompatibelt med din Tesla om du har just en adapter. Med CHAdeMO kan du ladda 120 km på under 30 minuter. Precis lagom för att dricka en kaffe, statusuppdatera både Snapchat och Instagram samt låta semesterns lugn sjunka in.

Behöver du bara toppa upp med el till ditt batteri finns också mer konventionella laddare som laddar långsammare, type 2 chargers, på många platser i vårt avlånga land.

Exempel på rutter

Nedan har vi listat några populära skidorter på olika avstånd från Stockholm. Väl medvetna om att alla inte bor i Stockholm här vi ändå valt denna ort som utgångspunkt eftersom en stor del av Sveriges befolkning bor där. Vi har gjort teoretiska efterforskningar på diverse webbsidor och har utefter dessa efterforskningar skapat förslag på rutter du kan ta för att komma fram utan att under resan nolla ditt batteri.

Researchen är främst gjord via siten https://www.ladestasjoner.no/ som ger en bra överblick vart du hittar laddstolpar i norden.

Säfsen

Distans från Sergels torg – 270 km

För att komma till Säfsen reser du förslagsvis först till Västerås för att toppa upp med el från valfri laddstolpe, ca 100 km. Efter detta stopp reser du sedan vidare mot Ludvika och fyller på med energi från någon laddstolpe där, ca 110 km. Sedan är det bara 60 km kvar innan du är framme i Säfsen. Väl på plats är det dåligt med laddstolpar vilket innebär du kommer behöva snigelladda via ett vanligt vägguttag, så kallad schuko-kontakt. Detta är långt ifrån en katastrof men du kommer förmodligen behöva en hel natts laddning för att fylla batteriet.

Sälen (Lindvallen)

Distans från Sergels torg – 440 km

Sälen är ett vintermecka för många familjer. Beläget i nordvästra Dalarna ligger orten lite längre bort från storstadens myllrande liv än Säfsen. Resan hit är dock smidigare än den till Säfsen eftersom du kan utnyttja Teslas Superchargers i både Gävle och Mora. Om du dessutom kvalificerar dig för Teslas gratisladdning reser du för noll kronor, pengar som istället kan spenderas på exempelvis liftkort eller förfriskningar på afterskin. Från Stockholm reser du först till Gävle, ca 170 km. Från Gävle reser du vidare till Mora, ca 180 km och slutligen är det ca 90 km till Lindvallen från Mora. Framme i Lindvallen finns en laddstolpe för Teslabilar utanför restaurangen Lammet och Grisen.

Ramundberget

Distans från Sergels torg – 650 km

Ramundberget som gjort sig kända för att endast använda natursnö i sin anläggning men har på grund av ett förändrat klimat tvingats överge denna filosofi. För dig som vill resa till orten med elbil och på så vis minimera din klimatpåverkan ska detta gå utmärkt. Utgår du från Stockholm reser du först till Gävle och utnyttjar Teslas Supercharger där, ca 170 km. Från Gävle tar du dig till Mora och den Supercharger Tesla placerat där, ca 180 km. Från Mora åker du nu till Sveg där det finns en CHAdeMO-laddare, 140 km. Till Ramundberget är det nu 160 km kvar. Framme i Ramundberget saknas laddstolpar vilket gör att du får hålla dig till vägguttag. Närmsta dedikerade laddstolpar för elbilar ligger i Funäsdalen, ca 23 km från Ramundberget.

Åre

Distans från Sergels torg – 670 km

Huvudorten i skidsverige Åre och en metropol för skidåkare reser du till med elbil via stopp i Gävle, Sundsvall och Krokom. På samtliga av dessa stopp finns en Tesla Supercharger. Resan från Sergels torg till Gävle är som bekant ca 170 km. Från Gävle till Sundsvall är det ca 210 km. Sundsvall till Krokom är ca 210 km. Sista biten från Krokom till Tott Hotell i Åre mäter ca 80 km. Utanför Tott i Åre finns en dedikerad Teslaladdare, men dessvärre ingen Supercharger.

Kittelfjäll

Distans från Sergels torg – 1 100 km

Vill du åka till Kittelfjäll blir det lite krångligare. Längs norrlandskusten finns Supercharges i Gävle, Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Efter Skellefteå blir det sedan glesare mellan laddstolparna, det blir faktiskt nästan läskigt glest. Den enda stolpe Freeride hittade på vägen mellan Skellefteå och Kittelfjäll ligger i Storuman. Denna stolpe är inte offentlig utan tillhör Hotell Toppen vilket gör att du behöver fråga dem innan du pluggar in din Tesla. Avstånden mellan laddstationerna är följande: till Gävle 170 km, till Sundsvall 210 km, till Örnsköldsvik 170 km, till Umeå 110 km, till Skellefteå 140 km, till Storuman 230 km och slutligen 100 km till Kittelfjäll från Storuman. Framme i Kittelfjäll är det laddning i vanligt vägguttag som gäller.

Text: Axel Adolfsson
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla7   Kommentera (7)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER:
  • TAGGAR: , , , , , ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. PALI1
    0
    PALI1 | 2017-11-14 10:00          

    Inbiten skidåkare och miljövän! Jag hakade upp mig på följande citat: ..."El-Hybrid, Bra, men inte tillräckligt mycket miljöbil för denna artikel".
    Jag har 2st el-plug-in bilar i familjen vilket INTE bara fokusera på en enda resa. Jag vill påstå att jag tar ett större miljöansvar än många andra. Troligen också störra än Axel ;)
    Hur som helst, en Tesla skulle vara mkt trevligt men den kostar tyvärr närmare millen vilket blir jobbigt med 2 st bilar i familjen...
    Även Teslas modell 3 har stor problem med att få fram bilar så tills dess.
    Kör Plug-In Hybrid och tänk på vår miljö!
    Mvh // P.
    https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-t … en-6875084

  2. linder
    1
    linder | 2017-11-09 22:45          

    @offline Eftersom deras laddstopp baseras på Teslas superchargers så är det enbart Tesla för tillfället som har nytta av dessa router. Dock har väl inte ens Tesla ägare nytta av det då dom oftast har bättre koll än att dom behöver läsa en halvtaskig artikel på freeride ;)

  3. offline
    0
    offline | 2017-11-09 19:13          

    Funkar det att ladda alla bilmärken enligt artikeln? Känns lökigt om artikeln endast baseras på Tesla.

  4. schvidja
    0
    schvidja | 2017-11-09 14:27          

    Jo jag håller med men jag tror inte det finns inte lika bra laddmöjligheter om du tar den vägen.

  5. Storgrova65
    1
    Storgrova65 | 2017-11-09 14:11          

    @schvidja: Om du åker från Umeå ja. Men från Stockholm till Kittelfjäll följer du hellre Ångermanälven till Vilhelmina från Höga Kustenbron eller svänger in i Sundsvall och kör över Viksjö - sa Lulebon. :-) Men oavsett det så var det en korkad väg Freeride valde till Kittelfjäll från Stockholm.

  6. Agge_JA
    2
    Agge_JA | 2017-11-09 12:48          

    Najs! Kan tillägga att Norge är en dröm om man vill leta snö med elbil. 🤙

  7. schvidja
    1
    schvidja | 2017-11-09 11:25          

    Er väg till Kittelfjäll känns krånglig, det finns laddning i Lycksele, Gunnarn, Storuman, Slussfors sedan är det bara 5mil kvar.
    http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv