Försäkringar i off pisten

Nu i påsktider stundas det mycket skön skidåkning och då är det ingen hit att bli sittandes med ett gipsat benbrott i en sjukstuga någonstans, vare sig för ledighets- eller lönekontot. Passa därför på att kolla upp din försäkring innan, inte minst om du planerar att åka offpist eftersom det sällan täcks av en vanlig hemförsäkring.

– Om jag kör offpist och skadar mig, får jag stå mitt eget kast då eller hur ser det ut? Det där är ju väldigt viktigt att man tittar på, säger Mats Sjögren, försäkringsspecialist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

– Då kan man börja lite enkelt och titta på jämförelsen på vår hemsida och titta där på till exempel reseförsäkring eller hemförsäkring. Vad finns det med? Finns det undantag för de här riskfyllda sysselsättningarna? osv. För det finns faktiskt försäkringar där man ersätter sådant. Det går att lösa på något sätt.

De flesta hemförsäkringar innehåller ett reseskydd, som vid exempelvis en liftolycka, kan ge ersättning för bl.a. sjukvårds- och ambulanskostnader.

Men eftersom offpist, och ibland även alpin skidåkning, faller under det som på försäkringsspråk kallas för “riskfyllda aktiviter” är det inte alltid som den sortens åkning omfattas av reseskyddet. Då kan man istället skydda sig genom en separat reseförsäkring.

Kolla också upp din olycksfallsförsäkring, som kan täcka rehabilitering men även invaliditet efter en olycka.

Definitionen av offpist och vilka villkor som gäller skiljer sig ofta åt mellan de olika försäkringsbolagen. Ring gärna därför upp bolaget, innan försäkringen tecknas, för att fråga om exakt vad som ingår och för att se till att din och deras idé om offpiståkning överensstämmer.

En skidåkare är täckt så länge han eller hon åker offpist med en auktoriserad guide, förklarar Therése Serman, Key Account Manager på Solid Försäkringar beträffande deras Backpackerförsäkring, som täcker offpist.

SLAO:s Utförsåkarförsäkring, som tecknas via Folksam, definerar offpist som, “Utförsåkning på skidor, monoski, sitski, snowboard eller andra åkredskap godkända av Svenska Skidanläggningars Organisation utanför de markerade nedfarterna i anslutning till anläggningen. Försäkringen gäller inte vid åkning på ställen där utförsåkning inte är tillåten som till exempel i liftgator, avspärrade områden eller områden med lavinfara,” enligt Madeleine Hasselwander, Key Account Manager på Folksam Idrott. Försäkringen gäller på alla SLAO:s anläggningar.

Bär det däremot av utomlands, tänk på att reseskyddet via hemförsäkringen vanligtvis gäller 45 dagar efter utresa. (Med vissa försäkringsbolag kan det gälla upp till 60 dagar). Ska du vara borta längre än så, glöm för all del inte att förlänga det.

Som svensk medborgare har man, inom EU/ESS och Schweiz, rätt till allmänvård och ersättning på samma sätt som landets medborgare, om man blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Dock täcker EU-kortet, som kan beställas från Försäkringskassan, inte hemtransport till Sverige.

Ingår varken helikopter- eller ambulanstransport i din försäkring? Ett gott råd är att skaffa en extraförsäkring som täcker räddningspådrag, antingen innan du åker eller väl där.

I Frankrike kan man köpa försäkringen Carré Neige, framtagen av Fédération Française de Ski, som i samband med skada ger rätt till ersättning för alla kostnader. Det gäller också för offpist.

Åker man ner till Schweiz, kan man istället stödja organisationen REGA, som vid en eventuell helikoptertransport kan hjälpa till med kostnaden om försäkringsbolaget inte täcker allt. Fast kom ihåg att det inte handlar om en försäkring utan snarare ett komplement till den hem- och/eller reseförsäkring som du redan har.

Har du tänkt att åka offpist i Asien, Australien, Nya Zealand, Nord- eller Sydamerika är det bra att ha ordentligt på fötterna.

– Åker du USA/Kanada och så kör du utanför pist, offpist och så skadar du dig, jag menar hur mycket kostar det? säger Mats Sjögren och understryker vikten av att ha en ordentlig försäkring. “Jag tycker att man bör, man bör se till att ha ett försäkringsskydd oavsett men det är ännu, ännu viktigare när man kommer till länder utanför EU där man ju då är helt oskyddad.”

Någon som har rejält med erfarenhet av försäkringar för skidåkning är Älvdalens Kim Boberg. Han beskriver den som:

– Både och. Det var väl när jag bytte till [Euro Accident, reds. anm] som jag har nu som det började fungera, hade mycket problem när jag skadade mig utomlands tidigare. Men nu har jag den rätta försäkringen, det går att ha en bra dialog med dem och få bra och snabb rådgivning och hjälp på telefon om vad du skall göra när du har skadat dig.

Vad är a och o när man tecknar en försäkring?

– Att försäkringen du har fungerar för ditt syfte, att det går att få bra hjälp snabbt, och att du får det du betalar för.

Något annat man ska tänka på när man åker i andra delar av världen?

– Det är viktigt att kolla upp vad som gäller för just din försäkring innan du åker, ha en bra dialog med försäkringsbolaget, och ställ frågor.

Och en sak till, “kontakta försäkringsbolaget direkt skadan är skedd så att man får råd om vad man ska göra direkt så att det inte blir krångel från första början.”

Text: Malin Dunfors

Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
8 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (8)