Lavinfara – åk med förstånd

De senaste veckorna har rapporterna om snöfall i Alperna duggat tätt och på många håll har det kommit över två meter snö sedan den första december. Vi skidnördar glädjer oss åt snön men i takt med att snön har fallit har också lavinrisken ökat markant.


Sökinsats i Laub, Engelberg, för ett litet tag sedan med helikoptrar, hundar och ett trettiotal räddningsarbetare från Rega. Lyckligtvis överlevde alla inblandade i olyckan och insatsen kunde avbrytas
Foto: Charlotte Ljungquist

Väckarklockan ringer och du vaknar med ett ryck, spänd av förväntan över hur mycket snö som har fallit under natten. Efter en snabb grötfrukost beger du dig till liften för att mötas av ett femtiotal andra pudertörstiga skidåkare med färgglada gore-texkläder och bananformade skidor som alla väntar på att systemet ska öppna. En kvart senare står du och dina vänner på toppen av ett ospårat åk och blickar ut över ett hav av fluffig, lätt och inbjudande pudersnö. Bakom dig spänner fler entusiaster pjäxorna och gör sig redo att staka iväg. Men hur många av dessa har på allvar tänkt igenom och kalkylerat lavinrisken innan de kastar sig ut i den härliga, men ack så förädiska snön? Har du?

Mycket snö under en kort period innebär stora risker, något som flera tvingats bli varse om den senaste tiden. Bland annat gick en stor lavin gick i det berömda och mycket populära offpiståket Laub i Engelberg för ett litet tag sedan. Den trehundra meter breda och åttahundra meter långa lavinen drog med sig elva personer och att alla tog sig levande ur den får närmast betraktas som ett mirakel. Även i andra delar av Alperna har det rapporterats om laviner och ett instabilt snötäcke till följd av de massiva snöfallen de senaste veckorna.


Den svenske bergsguiden Jonatan Hultén talar dagligen om riskerna på berget med sina klienter.
Foto: Josefine Ås
Freeride tycker därför att en repetition av grundläggande lavinkunskap är på sin plats. Vi ringde upp den svenska bergsguiden Jonatan Hultén för att få hans syn på rådande förhållanden och hur man bör agera för att undvika lavinolyckor.
– När det kommer mycket nederbörd under kort tid hinner inte snön sätta sig – det vill säga packas ihop genom att snöflingorna binds samman, berättar Jonatan och fortsätter:
– Det bildas inga skikt i snön utan flingorna beter sig i stället mer som sandkorn. Detta i sig behöver inte vara farligt men när det snöar sådana mängder som det gjort den senaste tiden så kan det få förödande konsekvenser eftersom så mycket snö kan sättas i rörelse på en och samma gång. Ett åk som Laub med 30-35 graders lutning och stora öppna ytor utan vare sig träd eller stenar blir också extra utsatt eftersom snön inte har något som fästa vid. Det är därför sannolikt att snön släpper här. Särskilt i de konvexa partier som finns i åket, menar han.

Jonatan berättar vidare att i början av säsongen och direkt efter snöfall är lavinrisken förhöjd eftersom snön inte har hunnit komprimeras ordentligt, något som både skidåkare och tiden i sig bidrar till. På så vis blir ett offpiståk som kontinuerligt åks under vintern säkrare med tiden, även om detta naturligtvis inte innebär någon hundraprocentig garanti.

Något som Hultén också poängterar är att det inte behöver vara den första personen som åker ett utsatt parti som utlöser lavinen, det kan ske långt senare när fler har kört. Många invaggas i en falsk trygghet när de ser att andra har lagt spår; de tror att området då ”säkrat”. I själva verket finns det många faktorer som påverkar riskerna och en lätt belastning på fel ställe kan utlösa ett skred.

Ytterligare ett bekymmer enligt Jonatan är att många skidåkare i alltför stor utsträckning förlitar sig på sin lavinutrustning i stället för att fokusera på åkningen och riskerna. När du tar beslut om huruvida du ska köra ett åk eller ej så se inte utrustningen som en säkerhet som hjälper dig att fatta ditt beslut. Det är parametrar som snöförhållanden, teknik, vind och sikt som du bör ta hänsyn till.
– Kunskap räddar liv – inte lavinutrustning, resonerar Jonatan.
– Har du inte kunskapen som krävs för att avgöra om ett åk är säkert eller ej bör du vara extremt försiktig och framförallt vara lyhörd inför de personer i din omgivning som kan mer.


Hade du gjort en ordentlig risk-kalkyl innan du droppade in senast?
Foto: Mattias Hargin


Din transceiver är ett bra hjälpmedel om olyckan är framme – men det är din kunskap som håller dig vid liv.
Foto: Mattias Hargin

Även ditt val av åksällskap är viktigt och bör göras med omsorg. Jonatan rekommenderar att man som mest är tre till fyra personer i en grupp eftersom kommunikationen riskerar att bli otydlig i större sällskap, där man också tenderar att tänka mer egoistiskt.
– Det är också lättare att falla för grupptryck och åka på ställen man annars hade undvikit. Det är viktigt att varje enskild person som väljer att åka offpist är medveten om att denne gör detta på egen risk. Det spelar ingen roll om åket du har tänkt köra ligger mitt i ett skidområde – ansvaret är alltid ditt när du åker utanför markerade pister och ligger alltså inte hos liftbolaget någon annan, avslutar Jonatan.

När du nu står däruppe på toppen av ditt favoritåk och blickar ut över ett orört snöfält medan du spänner åt pjäxorna nästa gång, fråga dig själv ett par frågor; har du tänkt över riskerna i åket? Har du förberett dig tillräckligt noga och är medveten om rådande snöförhållanden? Kan du svara ja på dessa frågor önskar vi dig en god tur.

Jonatan Hulténs råd för att undvika att lavinolyckor

  • Var noggrann i dina förberedelser – Se till att kontrollera din utrustning, testsök med din transceiver, läs på om rådande väderförhållanden och lavinrisker och lägg upp en plan för dagen.
  • Gör din egen bedömning – Använd de källor du har för att ta reda på så mycket information som möjligt, men kom ihåg att det i slutändan är ditt eget beslut och att du åker på eget ansvar. Känner du tveksamhet så chansa inte.
  • Följ aldrig spår – Att snön hållit för de första åkarna är ingen garanti för att den håller för dig och ditt sällskap. Detta är en missuppfattning bland många åkare. Basera aldrig din bedömning på andras spår.
  • Var konsekvent – Följ den plan du lagt upp för dagen och tumma inte på dina egna regler. Det är lätt att intala sig själv, eller bli övertalad, att ett åk är säkert trots att du tidigare avstått från att åka det och därmed öka riskerna.
  • Anpassa din åkning efter rådande förhållanden – Det kanske viktigaste och mest grundläggande rådet av alla. Bara för att ett åk var säkert häromdagen behöver det inte vara det idag och du bör alltid göra en risk-kalkyl som läggs till grund för var, när och hur du åker.
Text: Matilda Rapaport
  • Gilla0   Kommentera (2)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER:
  • TAGGAR: , , , ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Jugga72
    0
    Jugga72 | 2012-12-18 13:50          

    Ja, det är inte riskfritt bara för att man åker med guide, även om man minskar riskerna rejält, speciellt om man inte känner till området.
    Har själv åkt med guide där guiden åkt med i en lavin som han utlöst. Lite väl spännande upplevelse när man inte riktigt vet hur man tar sig ner på bra väg. Men som tur var det bara en liten lavin som han lyckades "simma" upp ur, så vi slapp leta och gräva även om vi var beredda på det.

  2. Rasmus
    0
    Rasmus | 2012-12-17 23:04          

    Det kan vara på sin plats att nämna att den grupp som utlöste lavinen i Laub åkte med lokal certifierad bergsguide. Det har varit ganska nertystat i medierna. Antalet skadade som rapporterats stämmer inte heller. Åklagaren sa att de skulle inleda en undersökning i den första intervjun men sen har det varit tyst om det.