Nya liftar i Tre Dalarna

Det franska megaskidområdet Les 3 Vallées (Tre Dalarna på svenska) fortsätter fräscha upp liftsystemet genom att ersätta de mer fossiliserade exemplaren med nya, mindre skramliga diton. Fyra och-en-halv nya liftar står klara till vintern.

Liftbolaget i Courchevel har äntligen tagit sig i kragen och demolerat den extremt klaustrofobiska ägglift från 1970 som tagit åkare från Le Praz upp mot La Tania. Nu är ägget utbytt mot en sexstolslift med bubbla, och alla regionens snowboardåkare samt skidåkare med skidor bredare än 85 millimeter bör jubla åt denna händelse. Dessutom mer än dubblas kapaciteten tack vare den nya liften. Centralt i Courchevel ersätts två äldre stolliftar med en ny, snabbare dito, och i samband med detta får några pister ny sträckning.

Meribel, i mittersta dalen renoverar den gamla och episkt saktfärdiga Loze-liften, vilket är glädjande då det innebär att samtliga anslutningar från Meribel mot Courchevel nu är av det raskare slaget. Till vintern blir Loze-liften kopplingsbar med hjälp av återvunna delar från en lift som fanns i Courchevel för ett par år sedan, och åktiden kortas från 10 till 6 minuter. Utöver detta slänger man på ytterligare 18 ägg på Saulire-gondolen, vilket boostar kapaciteten på den liften från 2400 till 2800 personer i timmen.

I självutnämnda partyhålan Val Thorens stryker fyrstolsliften Portette, som servar backarna på nordsidan, på foten till förmån för en sexstolslift, vilket ger en kapacitetsökning på 600 pers i timmen. Dessutom flyttas dalstationen från sin nuvarande (obegripliga) placering till en plats i jämnhöjd med Moraine-liften för att ge bättre tillgänglighet.

Även Plan de l’Eau-liften i nedre delen av Val Thorens byts mot en kopplingsbar sexstolslift, vilket torde glädja dem som snabbt vill ta sig upp i systemet efter att ha åkt offpiståken kring Lac du Lou. Den nya liften blir längre och får en högre sträckning än den gamla, vilket gör att man kan nå Cime Caron-kabinen direkt från Plan de l’Eau och alltså spara in en liftfärd på väg mot toppen. Kapacitetsökningen här är beräknad till 800 pers i timmen.

En av de nedmonterade liftarna i Val Thorens kommer dock läggas på lager och dammas av igen nästa år, då den ska sättas upp i en annan del av dalen – i det än så länge oexploaterade området liftåkarens ”snett-uppåt-höger” från Folie Douce sett. Åkningen där är planerad att bli åt det lättare hållet.

Siffernörderi

Telesiege de La Foret (Courchevel)
Längd: 1750 meter
Fallhöjd: 643 meter
Kapacitet: 2400 pers/timme

Telesiege de Aiguille du Fruit (Courchevel)
Längd: 1333 meter
Fallhöjd: 412 meter
Kapacitet: 3300 pers/timme

Telesiege de La Portette (Val Thorens)
Längd: 1819 meter
Fallhöjd: 419 meter
Kapacitet: 3300 pers/timme

Telesiege de Plan de’l Eau (Val Thorens)
Längd: 1985 meter
Fallhöjd: 690 meter
Kapacitet: 2600 pers/timme

Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Jibberisch
    0
    Jibberisch | 2014-10-09 16:38          

    @Charliethon
    När man ska välja grön eller röd pist!!!1

  2. charliethon
    0
    charliethon | 2014-10-09 14:58          

    Jag har hört att det är minst lika coolt att kasta pappersflygplan.
    @Jibberisch
    Men finns det seriöst någonstans där det är jobbigt? Förutom när @Heddious gör kartor över VT's utbyggnader?

  3. Jibberisch
    0
    Jibberisch | 2014-10-08 08:48          

    @charlitethon
    Jag såg inte ett skit i dom där prickböckerna. Jag hade ett rätt, på första, för den innehåller inte någon siffra. Tackar som frågar. Ja, lite traumatiskt är det. Jag fick ge upp min dröm att flyga F-14.

  4. charliethon
    0
    charliethon | 2014-10-08 02:00          

    @Jibberisch, är du gubbfärgblind? Jäklar vad roligt, det visste inte jag.
    Såg du aldrig några siffror i de där korten som skolsystern envisades med att visa då?
    Hur kändes det?
    Traumatiska minnen?
    (@Heddious och @g-arle, nu kan vi ha hemliga konversationer!)

  5. Heddious
    0
    Heddious | 2014-10-02 09:42          

    fan, förlåt, jag tänkte inte på det @Jibberisch

  6. Jibberisch
    0
    Jibberisch | 2014-10-01 20:45          

    @g-arle Beror på vilken färg!!!!1 Fan, måste tag tag i det där.

  7. Jarle
    0
    Jarle | 2014-10-01 20:41          

    FR kanske kan kontakta skånetrafiken för hjälp med översättning till teckenspråk för @Jibberisch?

  8. Jibberisch
    0
    Jibberisch | 2014-10-01 19:29          

    @Heddious Det här med att färglägga i rött och grönt.

  9. charliethon
    0
    charliethon | 2014-10-01 18:19          

    Första lönen @Heddious, första lönen.

  10. Heddious
    0
    Heddious | 2014-10-01 18:11          

    @charliethon

    1. skaffa stighudar ;)
    2. fler skruttliftar åt folket. är fortfarande sur över Balme-liften i Serre Chevalier samt den lilla tvåstolsliften från Courchevel till Loze.

  11. charliethon
    0
    charliethon | 2014-10-01 18:07          

    Lite det jag tänkte, jag har ändå sneglat mot de bergskammarna några gånger och tyckt att det borde vara värt en hel dags knallande att komma upp där. Framförallt när en lokal fransos seglade ner till vår picnic, väntade en kvart och efter lufsade hans smått utmattade, men glada hund.
    Liften borde då med andra ord inte sträcka sig så långt.

    Sant med lavinerna där, samtidigt ligger ju inte de kammarna lika exponerat som de till skiers right (eller vänster om plein süd om vi ska fortsätta i lift-perspektivet), där det brukar släppa lite titt som tätt när solen ligger på.

    Också funderat på Lac du Lou-dalen, men iom att de inte byggt något på den sidan om la Masse så borde det vara något sorts reservat där. Finns ju inget annat än hurtiga kruttanter och piffiga gubbar som knallar uppför och dricker kaffe från st. Martin och uppåt mot la Masse heller.
    Lac noir hoppas jag förblir outbyggt. Och med skruttiga gamla liftar. Dock får de ju gärna vara öppna lite oftare..

    Förstår dig, tänk på sjön-sjön och försök sköna in ett litet asgarv. Om inte annat hjälper kanske Hitler och Jon Olsson:)
    @Heddious

  12. Heddious
    0
    Heddious | 2014-10-01 17:57          

    Har inte hittat några detaljer kring det än, men det är väl det kulliga området bakom picknickplatsen liksom. Liftåkarens direkt höger om Plein Sud. Skulle kunna tänka mig att det blir någon sorts "vuxenbarnbacke" med tanke på läget och terrängen. Topografin är ju typ platt-platt-lite mindre platt-bergskam.. jag kollade på en karta och från PS till "längst in i dalen som inte är bergskam" är höjdskillnaden cirkus 250-300 meter på en sträcka av ungefär 600 meter. Rätt okej ändå. Svårigheten borde ju rimligen vara att det är en smal dal med bergskammar på båda sidor, som kommer kräva lavinsäkring oavsett vilket håll det kommer snö ifrån. Skulle nog kunna bli en/två Moraine-aktiga pister där.. eller som de jättekulliga vid knappliften i 1650 du vet..

    Den gamla Portetteliften (det är den de ska använda, pallade inte ha med det i artikeln pga nördig detalj) är ju både längre och lyfte mer än vad det tilltänkta området kommer göra så den biten bör ju vara lugn iaf.

    Kan ändå inte låta bli att imponeras av uppfinningsrikedomen – ValTho (och resten av 3V) är ju i princip inringade av nationalparker och den lilla sidodalen är typ det enda som inte exploaterats i VT.
    Frågan är bara hur länge det dröjer innan Menuires smäcker upp liftar på bortsidan av Lac Noir.. om de får och tycker att det är lönt förstås.

    Btw, vet du om det är nån sorts byggförbud (på papper eller outtalat) i Lou-dalen? Med tanke på de minimala expansionsmöjligheterna menar jag. @charliethon
    Gah, hjärnan mår bra av att tänka på något annat än elände känns det som. Ursäkta harangen :)

    (Skrattar i huvudet åt att Lac du Lou är franska för Sjön-Sjön, det slutar aldrig vara roligt.)

  13. charliethon
    0
    charliethon | 2014-10-01 17:41          

    Sjukt intressanta förbättringar/försämringar (beroende på hur man ser det) ändå. "Snettåthöger" från aluminiumfoliet, hur högt då? Om åkningen ska bli av det lättare slaget lär det bli en ganska kort lift.