Cork 720
När du lärt några grundläggande snurrar som 360, 540 och 720, så vill du förmodligen utveckla dom, eller hur? Då ligger en cork bra till hands. En Cork 720 är egentligen en vanlig 720, men istället för att snurra helt rakt, så lutar man den neråt en aning, så man ligger lite snett i luften.
Gör man en cork 720 och ”övercorkar”, dvs corkar lite för mycket, så blir det en dspin 720. Men nu gäller det att skilja på begreppen. när du testar den första gången, så se till att ha en mjuk landning, eftersom du ligger snett och kommer förmodligen inte landa helt rakt alla gånger.
1 Ta dig till ett mellanstort bigjump, eller bygg själv ett hopp. Hoppet ska vara tillräckligt stort för att du ska kunna ta dig runt en 720 utan att ta i allt vad du orkar. Kör in dig med några vanliga 720´s, dom är nödvändiga att du kan.
2 När du närmar dig uthoppet, sätt rotationen som en vanlig 720, förutom att du tittar lite mer neråt runt din axel, men inte för mycket, du ska inte se dina tailar. Efter ett varv ska du ligga ihopkrupen, med skidorna pekandes aningen uppåt. Håll bara i rotationen och leta med blicken runt axeln.
3 Nu borde du kunna se landningen och bedöma hur mycket du har kvar. Dra in skidorna under dig och fokusera på var du ska landa. I det här skedet av rotationen är det lätt hänt att man upptäcker att man ligger helt snett och kommer att landa på sidan. Då har man snurrat för länge i horisontalläge och inte dragit sig in i tid. Första gångerna är det lätt hänt att tricket mest blir en dspin, men då är det bara att gå upp igen och försöka corka ut den.
Ofta tycker man att det är svårare att dra en cork 720 än en dspin 720, eftersom man inverterar mer i en dspin och då ser man landningen tidigare. Många upplever också att det är jättesvårt att inte corka för mycket, det gäller att hitta den där perfekta vinkeln, så man varken gör dspin eller kommer upp rakt. När du lärt dig den här snurren är det bara att lägga på grabarna, och kom ihåg: ge inte upp!
Text: Jacob Wester