Den japanska säsongen

Efter Freerides bummarskola kanske du undrar om det är läge för en säsong i Nippon i vinter? Här är lite läsning om att bumma japanskt.

Snökvaliten kunde man inte klaga på.
Snökvaliten kunde man inte klaga på.

Klockan är tre och vi är för tredje gången på väg upp med högsta liften på Happo One. Bakom oss har vi två långa åk nerför en orörd sydvästsida, dryga kilometern i fallhöjd per åk. Sittandes i liften diskuterar vi var vi skall åka. Vi vet om att våra spår är de enda på hela sydsidan så möjligheterna är nästan oändliga. Sydsidan innefattar egentligen åk i alla väderstreck förutom väster, så även såhär på eftermiddagen kan vi få fin stabil snö.

Ibland är det dumt att spåra upp snön i onödan.
Ibland är det dumt att spåra upp snön i onödan.

Eftersom klockan är mycket och solen har varit framme hela dagen väljer vi en linje som legat i skugga större delen av dagen, en korridor som mot slutet öppnar upp sig och erbjuder naturliga små ryggar och droppvänliga klippor. David droppar in först och kan konstatera att snön är lika bra nu som på förmiddagen. Sväng efter sväng läggs i den orörda snön och vi är fortsatt helt ensamma. Åket är inte svårt, vilket gör att lugnet infinner sig snabbt och man slutar tänka, låter skidorna göra jobbet och bara njuter av upplevelsen. Tusen meter längre ner och ett antal svängar senare vänder vi oss om och beundrar vårt dagsverk, sex spår på en annars helt orörd bergssida. Och för detta har vi totalt fått gå i ungefär 30-40 minuter, inte ett dåligt facit för 3000 vertikala meter i orört puder. Nu återstår bara att ta sig hem. Vi har hamnat i Hakuba 47, skidsystemet som ligger granne med Happo One. Som tur är går det en gratis skidbuss mellan systemen som vi utnyttjar, denna buss går inte alltför ofta så det gäller att planera sina åk rätt. Missar man den kan man äta lunch på någon av de restauranger som finns, Beer Bar är en klar favorit.

Detta kan låta som en dag man har en gång per säsong om ens det, men faktum är att det här har varit vår vardag de flesta soliga dagar den gångna säsongen. Efter tre månader i Japan kan vi räkna åk i uppspårat puder med en hand. Våra åk nerför orörda puderfält har vi för längesedan tappat räkningen på. Har det snöat rejält under natten står det 20 japaner och väntar på att gondolen ska öppna. Tio av dessa kommer åka i pisten, resterande åker de lite snällare linjerna i skogen.

När förhållandena är de rätta är utsikten från berget magisk.
När förhållandena är de rätta är utsikten från berget magisk.

Orten vi har valt att tillbringa vår säsong i heter Hakuba och ligger fyra timmar nordväst om Tokyo. Hakubadalen består av flertalet mindre skidsystem där Happo One och Hakuba 47 är de två största. Vi valde Happo One som förstaberg då Hakuba 47 ej tillåter åkning mellan pisterna, under liftar och i skogen. Att tura från toppen är däremot tillåtet så att införskaffa ett gäng engångsbiljetter är rekommenderat och relativt billigt, knappa hundra kronor får man räkna med för att ta sig upp till toppen. Säsongskort på de olika orterna kostar drygt 4000, vilket får anses vara billigt med tanke på all den orörda terräng man får tillgång till.

Om man väljer att enbart hålla sig inom liftsystemen kan de kännas lite väl små, åkningen är bra med skogsskidåkning där man kan hitta ospårat flera dagar efter snöfall men ytan är ganska begränsad. Om stora öppna fält och oändliga åkalternativ är det man söker är det utanför systemet man ska bege sig. Är man lat och inte vill bootpacka alternativt tura så kan man glida under repen både norrut och söderut. De rena sydsidorna är dock ofta väldigt lavinfarliga. Laviner är en av få negativa sidor med att göra sin säsong i Hakuba.

Även om det stundtals fanns moln på himmeln var åkningen alltid underbar.
Även om det stundtals fanns moln på himmeln var åkningen alltid underbar.

Lavinkontrollen här är i princip obefintlig, skidpatrullen sätter på sin höjd upp ett par varningsskyltar efter stora snöfall. Kontrollen av snölager och bedömning av lavinfaran görs av en utbildad entusiast. Detta gör att Hakuba inte lämpar sig för nybörjar-offpiståkaren. Men när man väl är införstådd med lavinfaran öppnar sig en helt ny värld, från toppliften av Happo One fortsätter en kam som slutar i Mt. Karamatsu tusen meter högre upp. Längs med kammen kan man välja allt från glidaråk till chamonixliknande korridorer. Lever man efter devisen ”earn your turns” kan man få upp till 2000 höjdmeter i härlig lössnö. Tröttnar man på Happo One så bjuder Hakuba 47 på en liknande kam fast med brant trädskidåkning istället för korridorer.

Hur går man tillväga efter att ha bestämt sig för att göra en säsong i Japan? För oss började det med att vi jagade boende på Internet för att säkra en sängplats. Detta visade sig inte vara helt lätt, då begreppet säsongare knappt existerar här och allt boende hyrs ut på dagsbasis. Efter många om och men kom vi kontakt med en japansk familj som skulle starta upp sitt pensionat på nytt. De kunde tänka sig att hyra ut ett rum hela säsongen och vi var inte sena med att boka.

Japan är inte enbart guld och gröna skogar, en och annan bäck fick vi vada igenom under våra tre månader.
Japan är inte enbart guld och gröna skogar, en och annan bäck fick vi vada igenom under våra tre månader.
Även om det kan vara slitsamt uppåt är det alltid värt mödan.
Även om det kan vara slitsamt uppåt är det alltid värt mödan.

Eftersom man bara får vistas 90 dagar som turist i Japan utan visum valde vi att åka direkt från nyårsfesten och tillbringa 2008:s första tre månader i puderparadiset. Dessa månader ska också enligt statistiken vara de bästa. Ofta är snöbasen för dålig i december och i april tenderar det att bli för varmt för riktigt bra åkning.

Det härliga vårvädret lockade ut fotografen på en promenad i byn.
Det härliga vårvädret lockade ut fotografen på en promenad i byn.
Stora orörda ytor är Happo ones signum.
Stora orörda ytor är Happo ones signum.

Vårt boende visade sig vara en riktig fullträff. Eftersom pensionatet drivs av en inhemsk familj fick vi ta del av den japanska kulturen. Mycket ny mat har vi provat på under våra månader här, där Okonomi Yaki är en klar favorit, till utseendet liknar det rösti men smaken är helt egen. Vi flög hit med vanföreställningen att sushi var det enda japanerna äter, men upptäckte att sushi framförallt är en festmåltid och att det är mycket ris, nudlar och fisk i alla dess former som gäller till vardags. Hakuba som by är rätt utspridd. Det tar gott och väl två timmar att gå från ena sidan till den andra, vilket gör att om man väljer att bo nära liften väljer man bort att bo nära restauranger och uteliv. Echoland, som är området med flest barer och restauranger, ligger cirka en halvtimme från gondolen. Vill man bo nära liften är det i området Wadano man ska bo. Hakuba har tre stora livsmedelsaffärer, tyvärr ligger ingen av dem i närheten av skidsystemen, vilket gör att oavsett var man väljer att bo har man en bit att gå för att köpa mat.

Den typiska turisten i Hakuba är antingen en välbärgad japansk helgturist eller en brädåkande australiensare som stannar en vecka eller två. Ingen av dessa kategorier utgör egentligen någon konkurrens när det gäller puder. Är det parkåkning man är ute efter är egentligen Hakuba fel val. Bästa parken här finns i Hakuba 47 men kan inte mäta sig med de riktigt bra parkerna i alperna och Nordamerika.

Samkväm med hyresvärdarna.
Samkväm med hyresvärdarna.

Vi har tidigare gjort en säsong i Whistler och en jämförelse med denna populära ort för svenska säsongare känns väldigt naturlig. Whistlers fördelar är framförallt all lavinkontroll och den avancerade åkning som man kan finna innanför liftsystemets gränser. Vill man ha motsvarande åkning i Hakuba får man ta sig backcountry där man helt är utelämnad till sin egen och sina kamraters erfarenhet och kunskap. Liftsystemet är mer utvecklat i Whistler med modernare och snabbare liftar, i Hakuba är de flesta liftar tvåstols sittliftar utan fotstöd. Annars talar det mesta för Hakuba. Här faller 10-12 meter snö per säsong, antalet offpiståkare på berget är oftast löjligt få, terrängen är varierad; allt från skogsskidåkning till stora öppna åk, och den japanska kulturen ger säsongen ett mervärde som är svårt att finna på en traditionell säsongarort.

Generellt är japanerna i Hakuba väldigt dåliga på engelska, men normalt är det inga problem då japaner oftast är väldigt hjälpsamma och artiga. Vi har under våra tre månader egentligen aldrig råkat ut för problem på grund av språkförbistring och detta får anses vara ett gott betyg för en skidort på andra sidan jordklotet.

Fakta: Hakuba
Hakuba ligger enbart fyra timmars bussfärd från Tokyo i ett område som kallas Kitaazumi District som i sin tur ligger i Nagano Prefecture. Då Nagano hade OS 1998 stod Hakuba värd för många av de alpina grenarna och skidhoppning vilket de är mer än glada för att visa upp. I Hakuba finns det sju olika skidsystem där varje skidsystem har sin egen karaktär. De varma källorna, så kallade onsens, är en naturlig del av vardagen och finns vart än du vänder dig i byn.

Resa hit:
Det går direktflyg till Tokyo både från Stockholm och Köpenhamn, vill man dock ta ett något billigare alternativ kan man välja att mellanlanda någonstans på vägen. Från Tokyo (Narita Airport) tar man sig sedan vidare antingen med buss eller tåg eller både och. Narita Airport >>> (JR Narita Express) Tokyo Station >>> (Nagano Bullet Train (SHINKANSEN)) Nagano Station >>> (Express Bus) Hakuba. Detta tar cirka fyra timmar. Att ha bagaget med sig in till Tokyo Station kan vara en upplevelse man inte alltid vill vara med om, så då kan man få bagaget skickat till sitt boende för dryga hundralappen per väska.

Boende:
Det är väldigt lätt att hitta korttidsboende i Hakuba då många australiensare har funnit sig tillrätta i byn och då köpt flera av de lodger som finns i byn. Man kan hitta mer pittoreska lodger också om det är det man är ute efter. Frukost är inkluderat på de flesta lodger. Lyxhotell är det inga problem att ta in på, där Tokyu Hotel är ett av de största.

Liftkort:
Liftkort kostar väldigt olika beroende på vilket skidsystem man använder sig av. Ett säsongskort till byns största skidsystem Happo One kostar 65000 yen, det vill säga knappt 4000 kr. Annars är det mer eller mindre liftkort på dagsbasis som gäller, vilket såklart blir mycket dyrare.

Text: och foto: Alexander Thurban och David Clemensson
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla0   Kommentera (18)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER:
  • TAGGAR: , , ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. hilla
    0
    hilla | 2012-12-16 10:16          

    Vad heter pensionatet ni bodde på, ska åka till Japan i januari och kollar runt efter olika typen av boenden.... :)

  2. Nappe
    0
    Nappe | 2008-12-09 13:24          

    Jag befinner mig i Sapporo och hit är det inte värt att åka än. Vi har mestadels typ 5 grader varmt i staden och regn. Har också hört att det regnat på många skidorter. Kolla t.ex. snowjapan.com efter lite väderrapporter.

  3. Racke
    0
    Racke | 2008-12-05 13:16          

    Ar i Hiroshima, Japan och funderar pa att dra och aka lite.
    Ar det nago som vet hur det ar med sno sa har ars?

  4. hallenberg
    0
    hallenberg | 2008-12-04 10:24          

    Synd att yen:en blivit ca 50% dyrare senaste månaderna bara...

  5. Nosskire
    0
    Nosskire | 2008-12-04 02:35          

    Tackar. 60 k är ju inte så farligt.. Utrustning har jag så borde nog kunna komma ner litegrann...

  6. busmissen
    0
    busmissen | 2008-12-03 20:24          

    Nosskire, vi la nog drygt 60 med lite utrustning å så. Kronan har ju tappat en del gentemot yenen sen vi var där så det är möjligt att det skulle bli dyrare idag.

  7. Victors
    0
    Victors | 2008-12-03 17:50          

    Tokyu hotel, undrar om det tyska bandet har snott det därifrån?

  8. Nosskire
    0
    Nosskire | 2008-12-03 01:14          

    Vad gick allt som allt på ? Flyg, transport, boende, liftkort, mat, etc?... Ungefär.. Pratar vi runt 50 000 som en vanlig säsong?

  9. FF
    0
    FF | 2008-12-02 22:17          

    Kul. Snygga bilder #1 och #2

  10. Lee-nus
    0
    Lee-nus | 2008-12-02 18:31          

    funky! har sett roligare bilder, annars var det ett fint reportage.

  11. marcusA
    0
    marcusA | 2008-12-02 18:17          

    SNÖ SNÖÖÖ:D

  12. mmmmm
    0
    mmmmm | 2008-12-02 17:06          

    Såg brutalt fint ut, skulle vilja åka dit någon gång, men jag drar nog min första säsong i Alperna

  13. Maximilliam
    0
    Maximilliam | 2008-12-02 15:03          

    hooood nigga!!!

  14. burgars
    0
    burgars | 2008-12-02 14:49          

    oscarius: Jag hoppas att dom lägger undan kameran och bara åker när det dumpat...

  15. Lundgreno
    0
    Lundgreno | 2008-12-02 13:47          

    Japan lockar mig brutally.
    efter allt bra man hört och Tanners rullar!

  16. oscarius
    0
    oscarius | 2008-12-02 13:00          

    Synd bara att ingen bild framhäver den puderkänslan som kan göra det värt att åka det.

  17. Perkal
    0
    Perkal | 2008-12-02 12:08          

    Fyfan vad kul det låter! Blir så jävla sugen!

  18. Flerkz-AnderZson
    0

    Japan ser ut att varar riktigt sköönt !