Det är snart åtta år sedan sist…

…men nu händer det igen. Vi har bytt design. Freeride har fått en rejäl ansiktslyftning, och även om fokus den här gången till stor del ligger på utseende har det även dykt upp en del nya funktioner som kan vara bra att ha koll på.

En av de största förändringarna är att hela sajten nu är responsiv, och ändrar sig automatiskt efter vilken grunka (dator/platta/mobil) du använder dig av när du surfar in på Freeride. Vi har även bytt typsnitt, färger och breddat sajten, vilket framförallt märks på större skärmar.

De tydligaste skillnaderna på framsidan är att bilderna nu tar större plats, vilket de även gör inne i själva artiklarna. Genom de små knapparna under toppartiklarna kan du själv filtrera vad du vill se i nyhetsflödet genom att stänga av och på de olika kategorierna.

Skidskvallret släpps från och med nu inte i klumpform utan har fått ett alldeles eget litet flöde till höger under de översta artiklarna. Här kommer vi släppa kortare notiser i en stadig ström så fort vi får nys om något – mindre nyheter, pressmeddelanden och sånt som kan kategoriseras som skvaller kommer alltså uppdateras direkt från och med nu.

Vid inloggningsrutan hittar du en vädermodul med väder från yr.no. Denna är kopplad till din registrerade hemmabacke, men kan även ändras till vilken ort du vill.

Profilsidan har snyggats till och det är nu möjligt att ladda upp en bakgrundsbild utöver den lilla avatarbilden. (Men gillar du bilden på Johan Kristofers i en snöig skog får du givetvis behålla den som bakgrund om du vill.) Saknar du texten från din profil på gamla sidan? Misströsta inte – den finns kvar, under knappen ”visa hela” till höger. En annan ändring på profilsidan är att du i inställningarna kan välja om andra ska kunna se ditt namn och din angivna postort, eller om du bara vill synas med användarnamn. Den är per automatik inställd på att du vill vara hemlig.

Fotosidan har fått sig en rejäl uppryckning och är nu indelad i fem flikar. Utvalda kommer man till per automatik – där visas precis som tidigare de bilder som redaktionen valt ut till Freeride-bilder. Det finns även flikar för senaste, nyligen +gillade, upcoming och topplistan för de mest +gillade totalt sett. En kul detalj med fotoavdelningen är att den kopplats samman med skidorterna. På respektive skidorts förstasida visas numera den mest +gillade bilden som är taggad på den orten.

En bit ner i nyhetsflödet ligger ”Plankan” där de senast +gillade filmerna och bilderna syns. Klicka på prickarna i marginalen så byts det istället till de senast uppladdade.

Videoavdelningen har fått ett nytt format – stor spelare – som hamnar mittemellan den vanliga och helskärmsläget.

Även köp och sälj har fått ett litet lyft – nu visas en miniatyrbild vid varje pryl redan innan man klickat in på själva annonsen.

Skidbarometern har gått i pension. Framöver kommer vi istället lägga in enkäter kopplat till enskilda artiklar, men för enklare opinionsundersökningar hänvisar vi för tillfället till passande avdelning i forumet.

Apropå forumet – nu behöver du inte längre se förstaposten överst på varje sida i tråden. På alla sidor utom första finns istället en knapp som heter ”visa trådens första inlägg”. Ett klick på den och voilá! – du kan ta reda på om allting har blivit urspårat och offtopic eller inte.

Det är en Digitalbyrå i StockholmSweet Media Interactive som ligger bakom den nya designen på Freeride.se. Ett nystartat företag som valt att inrikta sig mot extremsportsvärlden.

Hur tänkte ni när ni tog fram den nya designen på Freeride?
– Vi ville att sidan skulle kännas ny men att man på nåt sätt skulle känna igen sig från vad som tidigare varit grundstommen för sidan. Vi vill att sidan ska andas puder, berg och feta hopp, säger Andreas Jansson, managing director på Sweet Media.

Hur har ni jobbat fram den nya designen?
– Genom att hämta inspiration från andra snygga webbplatser inom actionsports-genrén och jobbat med att hitta roliga lösningar på små detaljer som ikoner och hur innehållet presenteras.

Vilken var den största utmaningen?
– Att hitta en bra balans mellan en ren nyhetssajt och ett bra och intressant community, som Freeride är. Med 250 000 unika besökare per månad är Freeride den största webbplatsen vi jobbat med så vi har ju känt en del press. Man vill ju inte ha 140 000 sura skidfantaster som glor snett på en i backen.

Vilken kommer att vara den största skillnaden för läsarna?
– Allt! Bättre översikt och och finare presentation av bilder och filmer. Profilsidan är också lite mer spännande. Gränssnittet är mer lättanvänt och navigeringen roligare.

Är ni nöjda med ert jobb?
– Vi tycker sidan blev bra. Utvecklingen och tekniken går så sjukt fort framåt vilket gör att det finns saker och teknik idag som inte fanns när vi började. Vi har lärt oss mycket på resan och känner oss nöjda med jobbet. Det finns alltid förbättringar att göra och vi vill vara med göra Freeride ännu bättre i den mån vi kan och får.

Givetvis hoppas vi att ni ska gilla den nya designen, men Freeride är ingenting utan alla som hänger på sajten så tveka inte att säga vad du tycker i kommentarerna. Hittar du buggar får du gärna rapportera dessa i forumtråden ”Freeride – Buggrapporter” eller dra ett mejl till [johan at freeride.se].

Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.