Liften i La Grave lever vidare

Framtiden är äntligen säkrad för en av Frankrikes och kanske världens mest mytomspunna gondol. Från och med den 15 juni och trettio år framåt kommer företaget SATA att stå för såväl drift som omsorg av liften.

Sedan 1980-talet har La grave dragit folk från hela världen. Men det är knappats bergets pister som lockar skidentusiasterna. Hade skidorten varit en maträtt hade den dragit åt Raw food-hållet. För i La grave är det offpist och åter offpist som står på menyn. Obearbetad snö, tuggmotstånd och branta utmaningar. Men ända sedan begynnelsens tider har La Graves skidparadis kantats av bekymmer. Få, dedikerade offpiståkare är svårt att bygga en ekonomi kring. Under de första åren som skidresmål var gondolen allt som oftast stängd. Detta då ägarna och då driftansvariga, byn La Grave, hade ekonomiska svårigheter. År 1987 togs driften över av Denis Creissel, detta efter att liften stått helt still i ett och ett halvt år.

Men nu cirka 30 år senare har berget alltså fått en ny hand som ska sköta dess drift, underhåll och fortlevnad, därmed är La Graves framtid är säkrad. Ny driftansvarig för den franska friåkningshålans lift från 1976 är ”Société d’Aménagement Touristique de l’Alpe d’Huez” (SATA). SATA är bland annat känt som ägarna av Alpe d´Huez, som endast ligger en timme bort med bil.

I avtalet, som sägs ha landat på 100 000 € för en 30-års period föreskrivs en mängd krav som SATA måste lyda. Dels måste SATA behålla, samt reparera gondolen vid behov. De ska även bygga en ny gondol som tar skidåkaren upp till den nuvarande släpliften på 3600 meter. Vilket blir en ökning med 400 meter fallhöjdsmeter då den nuvarande gondolen når upp till 3200 meters höjd.

Rasmus Krogerus, bergsguide i La Grave är lättad och framförallt glad över att La Grave äntligen fått en ny driftansvarig.
– För ett år sedan när det stod klart att La Graves framtid var osäker så kände jag mig inte så orolig. Jag tänkte att det kommer att lösa sig, liften är så viktig för kommunen. Men när vi började förra vintersäsongen utan att ännu ha någon lösning var jag inte längre så säker.

Med det nya kontraktet påskrivet har spekulationerna kring La Graves framtid knappast avtagit. Somliga känner en viss rädsla över att SATA kommer förverkliga en sedan länge planerad hopslagning av Alpe d´Huez och La Grave. En hopslagning som skulle betyda att La Grave blev del i ett av Europas större skidnätverk om 3 år. Detta eftersom Alpe d´Huez redan nu har klubbat igenom investeringsplaner för att göra en 18 minuters gondollift från Signal de l’Homm till Mont-de-Lans i Les Deux Alpes. Gondollänken ska stå klar 2021.

A SIMPLE MACHINE: THE LIFE OR DEATH OF THE LA GRAVE CABLECAR (från november 2015 Black Diamond TV)

Men tillbaka till den 41-åriga gondolen i La Grave. Att det är SATA som tagit över driften ser dock Rasmus som en fördel då företaget är från regionen. Han ser också positivt till att SATA kommer investera i La Grave.
– Det kommer kanske på lång sikt att ske en del förändringar men jag tror ändå att SATA kommer att värna om det unika La Grave och den känsla som finns både på berget och i byn, säger Rasmus Krogerus.

Vad som exakt kommer att hända med La Grave i framtiden är lika osäkert som alltid, men låt oss för stunden vara glada över det faktum att La Grave och dess gondol åter är på banan igen. Det säkrar över två tusen fallhöjdsmeter liftburen skidåkning i ytterligare tre decennier till på granitmonsterberget La Meije.

Text: Johan Björck
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.