Ny lift i Vemdalen till nästa vinter

Släpliften Västliften på Vemdalsskalet byts ut mot en snabb sexstolslift med vindbubbla. I samma veva passar man på att röja fram nya backar i området ner mot Skalspasset vilket nästan fördubblar åkytan.

Den nya liften väntas vara klar i december 2014 och området kommer även förses med ett utökat snökanonsystem.
– Väst Express kommer att öka Vemdalens attraktionskraft ytterligare. Den nya liften med tillhörande investeringar ligger helt i linje med den resa Vemdalen gjort de senaste åren, säger Torgny Svensson, chef för Skistar Vemdalen.

Liften Väst Express kommer ägas av Skalspassets Linbana AB, vars aktieägare är lokala företagare. Skistar, som är delägare i bolaget men även investerare när det gäller snötillverkning och nya nedfarter, kommer att arrendera och driva den nya liften.

– Det här är en investering som kommer att gynna våra gäster. Eftersom ett liftkort i Vemdalen gäller oinskränkt i våra tre skidområden kan alla våra gäster oavsett var de bor glädjas över denna nyhet, säger Anders Lundqvist, marknad- & försäljningsansvarig på Skistar Vemdalen.

Totalt omfattar investeringen 63 miljoner kronor fördelat på 45 miljoner för den nya liften och 18 miljoner för nya nedfarter och snösystem. Tillväxtverket och Länsstyrelsen i Jämtlands län har beviljat investeringsstöd med totalt 11,7 miljoner SEK.

– I den glesbygd som Vemdalen befinner sig i är denna investering oerhört stor. Vi är mycket glada över det förtroende som vi fått. Det är nu upp till oss att bevisa att det vi säger är sant, nämligen att investeringen kommer att skapa tillväxt och ökad lönsamhet, säger Torgny Svensson.

Fakta skidområde Väst:

Väst Express
Längd 1170 meter, fallhöjd 320, kapacitet 2 800 personer per timme, åktid 3 minuter 17 sekunder, hastighet 6 meter per sekund, stolar med vindskydd samt helautomatiskt garage. Liftlevarantör Leitner Ropeways.

Västliften
Den befintliga bygelliften Västliften kommer att kortas till hälften och i huvudsak användas som transportör vid träning för alpina klubbar samt för boende vid Klockarfjället.

Nedfarter
Närmare en fördubbling av nuvarande åkytor i området.

Snösystem
Området kan snöläggas till 100 procent på 150 timmar.

Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. MackeN
    0
    MackeN | 2014-04-25 23:55          

    Nä, bygg ut Skalsfjället åt NV istället!! Hur fan blir åkytorna på skalet fördubblade med en ny Näässlinga samt ännu en söderblåst övre Väst? Låter ett konsortium bygga ny lift och ta väck några fjällbjörkar så drar aktiekursen upp några procent........ Ja ' ä int'bitter!

  2. Marcus666
    0
    Marcus666 | 2014-04-23 23:13          

    Även om man bara kan imponeras av Vemdalens utbyggningstakt, så blir jag ifrågesättande till varför man lägger så mycket fokus på ett så litet berg (Skalet) istället för att bygga på ett berg med potential (Björnrike).

  3. Heddious
    0
    Heddious | 2014-04-17 16:56          

    Ah, då mindes jag rätt. Tackar @unge_man

  4. Marcus_Ahlstrom
    0

    @Heddious Ingen av åres tre nya liftar (Tegefyran, Fjällgårdsexpressen, Sadelexpressen) är skistarägda utan hyrs på nått vänster.

  5. Heddious
    0
    Heddious | 2014-04-17 15:51          

    @Skare visst är det samma ägarmodell som användes när de byggde stolliften i Tegefjäll i vintras? Med ägarbolag och arrendering?

  6. Skare
    0
    Skare | 2014-04-17 15:46          

    Vemdalen är helt grymma på att fixa moderna liftar! Hatten av. De har gjort ett jättejobb att förbättra skidåkningen de senaste tio åren. Även om modellen de använder för att få maximala bidrag från skattebetalarna kan kanske moraliskt sett jämföras med avancerad skatteplanering?