Recension: Good Company Two

Klimatet i skidfilmsvärlden har förändrats markant på senare år. Utnyttjandet av nya distributionsvägar har gett upphov till en våg av soloprojekt, webisodeserier, och kortfilmer.

För Tom Wallisch började hela karriären med en edit för Superunknown som med viral spridning gjorde honom världskänd på bara ett par månader. Sedan dess har Tom tävlat i och vunnit X Games, Dew Tour osv. Film är ändå den större passionen. Efter filmdelar med 4bi9, Level1, Field m.fl. valde Tom att fokuser på The Wallisch Project.

Efter sologrejen måste ju Tom göra något nytt. Frågan är bara vad?
4bi9 och Kyle Decker var givna pusselbitar efter långtgående samarbete. Därefter var det bara att plocka med vänner (som råkar vara skidåkare i världsklass) så man kan ha kul tillsammans. Det är alltså Good Company- polare som filmat och åkt med varandra i åratal redan och har kompetens ut i tåspetsarna. Blir det bra praktiskt dock?
Ja, Good Company One slog världen med storm. Alla som åker park/ urban kan hitta någon åkare de uppskattar. Fotot är i nivå med de stora och annat vore konstigt då filmarna kommer från större bolag. Spots är välvalda och klipp sitter som en smäck med lika delar humor och allvar. Ändå saknas i helheten något av den extra kryddan man förväntar sig från ett sånt gäng.
I min mening berodde det antagligen på att första gången med nytt koncept är svår oavsett hur erfaren du är. För i Two hittar vi inga direkta svagheter. Vi hittar en mängd triumfer.

Two

På runt tre månader har man fått ihop en bred skidfilm full med stil och stordåd som mäter nästan 30 minuter. Åkarlistan sedan One är påfylld med namn som Khai Krepela, Collin Collins och Steve Stepp där de ursprungliga och nya åkarna tar sig an främst stadsåkning men också en hel del lössnö och såklart stora parkfeatures i Toms hemmabacke.

Valen av spots i den urbana miljön känns till en början väldigt typiska. Undantag finns som extremt svåra rails, där det inte är superfarligt att ramla av och inte heller krävs tekniska tricks för att glänsa. Men det blir trots allt en mängd höga closeouts och än fler wallride redirects. Det är inte något fel med wallrides heller om man tacklar dem som Dale Talkington och Åresonen Niklas Eriksson. Men just när detta börjar kännas tjatigt har man från klipparens håll haft fingertoppskänslan att bryta och börja om med mer variation vilket är väldigt snyggt.

Då hela Bostonområdets många räcken, tak och väggar avverkats tas vi till pudersnön och tempot dras ner. En drömsk inledning bjuder trots musikens lugnande effekt på en hel del bangers där en stor sw360 är det som fastnar mest på undertecknads näthinna. Med väloljad åkning från Adam Delorme, dubbel-ös från McChesney och mycket mer måste backcountrydelen av Two ses som en framgång. Detta till trots är det inte samma nivå i åkning eller foto som de urbana delar vi bjudits innan eller det som komma skall.

Parkåkning är det som de flesta i gänget växt upp med och många fortfarande behärskar allra bäst. Att den lilla backen Seven Springs i Pennsylvania lyckats konstruera de många och stora features som visas upp är ett under. Lika så att hålla ett parkshoot med några av världens bästa skidåkare utan att lägga fokus på heliklipp i ”Mmmeeegaaamooo” med extrema rotationer. Inspelningen i parken verkar ha handlat om att ha kul och visa upp individernas olika stilar precis som i resten av filmen.

Inget onödigt snack om hur kämpigt/episkt/unikt/extremt allt är. Vi har redan hört alla haranger i skidfilmer genom åren och dessutom en del parodier på fenomenet. De ord som bryter genom musiken och stålkanternas gnisslande i Two har faktiskt en god effekt på det hela. Det är humor, fakta och glada budskap snarare än semiskriptade monologer. Precis som tidigare finns här en fingertoppskänsla som ger Two det extra som One kan ha saknat i vissa avseenden.

Visst finns det saker att klaga på i Two. Ingen har lagt någon större möda på färgläggning av filmen. Vissa kommer önska att olika åkare hade fått ta mer plats. Slutet är något abrupt och förutsägbart. Allt detta är dock små detaljer och personliga preferenser som inte tar bort från de övergripande saker som blivit helt rätt.
Good Company har lyckats igen. De har lyckats ännu bättre. De har en produkt som bjuder på skidsug i riktigt snyggt format. De kränger också det hela till ett pris långt under vad undertecknad kan tänka sig betala för så bra film.

Good Company Two finns att köpa på iTunes

Trailers kommande skid/snowboardfilmer

Text: Ted Forsström