Recension: Shaun White Snowboarding

Freerides Dan-Marcus har provspelat nya spelet Shaun White Snowboarding för att få lite cyberpuder i väntar på den riktiga snöpremiären.

Actionsport via handkontrollen och framför TV:n dyker upp med allt jämnare mellanrum. Shaun White Snowboarding är det nyaste tillskottet efter föregångare som SSX-serien, Amped och Extreme Freeride på snöområdet. Nu är det fixstjärnan och multi-brädtalangen Shaun som fått ett eget spel på samma sätt som Tony Hawk fått inom skate tidigare. Tillverkarna håller inte tillbaka; Shaun White Snowboarding sägs revolutionera spelkänslan på berget. Så det är med ganska ivriga knapptryckningar jag väljer åkare och utrustning för att sedan finna mig själv stående vid liften i Park City med brädan i handen. I spelet finns det fyra stora berg att åka på: Europe, Japan, Alaska och då Park City. Alla har sin egen karaktär och är snyggt grafiskt utformade.

Efter en session i ett parkdominerat Japan med stora seriefigursballonger i skyn är det givetvis Alaskas stora, vita bergsytor som lockar. Jag tar helikoptern upp och droppar rakt ner i pudret. Cyberpuder! Fartkänslan är bra. Jag skär av ett snöfält lite för kraftfullt och det som inte får hända händer. Att sätta igång en lavin är, i motsats till i verkligheten, riktigt kul. Åka nära och sedan smita ur dess klor. I lavinsekvenserna zoomar dessutom kameran ut och min åkares kamp mot berget får ett nytt schysst perspektiv.

Slide på vinddriva i Alaska.
Slide på vinddriva i Alaska.

Spelet har satt sin stolthet i att kunna åka över allt på berget. Frihetskänslan är också stor över kammar, i rännor, puderfält och, för den som inte ser upp, ner i glaciärsprickor med en omedelbar och bråd död som följd. Den fina är att den som trillar av pinn på grund av ett lite för våghalsigt trick, snabbt växer upp som återfödd ur snön. Det är så det ska fungerar i puderhimlen! Tyvärr finns det en del buggar i himlen, till exempel spots som åkaren inte kan ta sig ifrån. Irriterande så klart när man bara vill åka.

Holy jib vid ett av de japanska templen.
Amerikanska gruvor är andra features.
Amerikanska gruvor är andra features.

Manövermässigt kräver spelet en liten stund för att man ska känna sig hemma i sina boots. Ollie med höger triggerknapp och i luften väljer du rotationer och volter med den vänstra analoga styrspaken och olika grabs med den högra. När timingen i fingrarna har infunnit sig ger den en bra kontroll över åkaren. Men trickpåsen känns lite begränsad efter ett tag. Och tyvärr hamnar åkningen lite mitt emellan verkligheten på en bräda och cyberbergets galet obegränsade möjligheter. Testa att byta kameravinkel till sidovinkel och förstapersonsvy. Båda ger krydda till åkningen men gör det lite svårare att sätta tricken.

Ditt nästa favorit-gap i Alperna?
Ditt nästa favorit-gap i Alperna?

Det är förvånande kul att då och då slänga en snöboll på en förbipasserande åkare. I spelet finns det bara brädåkare så långt ögat kan se. Det blir en smått apokalyptisk känsla hämtad från framtiden, alltså efter den stora revolutionen då brädåkarna slog tillbaka och tog herraväldet i backen. För inbitna skidåkare är tipset att låtsas att man egentligen är en skidåkare, fast man just denna dag har kamouflerat sig och tagit på sig brädan och sedan småhämnas på snowboadåkarna med en hård isboll i nacken och genom att göra mycket cleanare trick.

För att komma vidare i spelet, låsa upp nya parker, få nya skills (till exempel åka snabbare, flyga längre) och bättre utrustning, behöver man samla pengar runt om på berget. En ganska tråkig aktivitet. Roligare då med challenges som att köra kapplöpning och maxa trick i en slopestylelinje. För det tävlingsinriktade kompisgänget framför datorn kan dessa challenges vara bra som måttstock på vem som egentligen dominerar i backen. Och med multiplayerfunktionen åker du tillsammans med upp till hela 16 vänner på berget.

Smit från en stor cyberlavin.
Smit från en stor cyberlavin.

Det krävs en hel del spelande för att börja lära känna sina berg. Minikartan nere i hörnet är otydlig och den större kartbilden kräver blädring för att hoppa från olika spots. Det är svårt att få helhetsbilden, men i luften, utför en stor vindläpp, på det gigantiska berget i Alaska, mitt i en stor backflip, är Shaun White Snowboarding en rolig säsongsuppladdning.

Shaun White,
Shaun White, ”den riktige” och inspiratören till spelet.
Shaun White Snowboarding