Säkerhetskontroll på Aiguille du Midi

Med anledning av den allmänna oron i världen och på flera håll förhöjd beredskap mot terrordåd har man i Chamonix infört säkerhetskontroller på bottenstationen av den mest kända liften Aiguille du Midi.

I början av sommaren införde Compagnie du Mont-Blanc, alltså företaget som driver verksamheten av liftarna i området, tillsammans med den lokala polisen och Chamonix som kommun skärpta säkerhetsrutiner. Försiktighetsåtgärderna innebar att liften som tar besökare upp till toppen av Aiguille du Midi numera har en säkerhetskontroll vid bottenstationen innan påstigning i kabinen.

Att åka liften upp och kolla på utsikten från toppen på 3842 meters höjd är en av den populäraste turistattraktionerna i Frankrike och därmed även extra utsatt för potentiella terrordåd, enligt den franska säkerhetstjänsten.

Mycket folk på sommaren i Chamonix Foto: Gabriella Edebo
zoom

Frankrike har sedan terroristattentaten i Paris i november 2015 haft en förhöjd beredskap och vidtagit flertalet åtgärder i ett försök att garantera säkerheten på såväl allmänna platser och populära turistattraktioner.
Därför har nu Aiguille du Midi fått en certifiering som “Sécuri Site” och är den första platsen i Haute Savoie-regionen och en av de första i Frankrike som helhet att få denna stämpel. Certifieringen finns för att försäkra och garantera besökare, och då framförallt turister, en säker vistelse för att kunna åka upp och beundra utsikten från Aiguille du Midis toppstation.

Den skärpta säkerheten innebär kontroller av väskor och annat som besökare vill ta med sig upp. Alla som vill gå ombord får vänta i kö och sedan passera en säkerhetsvakt som står vid ingången till liften och kollar igenom allas väskor och tillhörigheter.

Kontrollerna är slumpmässiga men i regel kontrolleras alla turister men desto färre bergsklättrare. Motiveringen till detta är att man inte vill ställa till det för alpinister som lagt ner mycket tid och energi på att noggrant planera sin tur och packa väskan därefter. Alla med picnic-korgar och handväskor löper däremot desto större risk att bli genomsökta.

-“It is not possible to completely empty the bags of mountaineers that they have spent hours to pack. The search is therefore not systematic. It depends on the judgment of the agents”, säger Mathieu Dechavanne, chef för Compagnie du Mont-Blanc.

En säkerhetsvakt söker igenom väskor och skylten i bakgrunden manar till vaksamhet Foto: Gabriella Edebo
zoom

“VIGIPIRATE – Site Vigilant” står det på skyltar och skärmar i och kring liftstationen för att uppmärksamma folk på att de befinner sig på en lite extra utsatt plats. Vigipirate är en akronym som på franska står för “vigilance et protection des installations contre les risques d’attentats terroriste à l’explosif”. Översatt till svenska betyder det ungefär “vaksamhet och skydd av installationer mot risken för terroristattacker”.

Åtgärderna har lett till att liftföretaget har ytterligare personal på plats samt att i regel även tre poliser patrullerar området kring dalstationen nu under sommaren. Dessutom har övervakningskameror installerats för att underlätta upptäckten av individer med misstänkt beteende.

Aiguille du Midi i Chamonix, Frankrike är en stor turistattraktion, speciellt sommartid, som varje år tar en halv miljon människor upp till toppen. Från toppstationen utgår många skidåkare, klättrare och alpinister för att bege sig vidare ut på omgivande glaciärer och berg eller för att bestiga Mont Blanc, och många turister åker bara upp för att ta bilder och titta på utsikten.

Text: Gabriella Edebo
  • Gilla4   Kommentera (2)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER:
  • TAGGAR: , , ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Edebo
    0
    Edebo | 2017-08-03 14:56          

    @Mountain_Man nej alltså jag är här och skulle inte säga att det känns som någon PR-grej direkt, det har inte gått ut med något pressmeddelande eller så och det var sjukt svårt att hitta någon info om det annat än någon enstaka artikel på franska. Sen hur effektivt det är kan väl diskuteras, så det kan ju mycket väl vara lite spel för kulisserna för att det ska "se bra ut" och bringa någon form av trygghetskänsla till turister

  2. Mountain_Man
    0
    Mountain_Man | 2017-08-03 13:55          

    Jag har inte koll på "stämningen" i Frankrike, men känns det inte som en ren PR-grej? Eller?