SKIDTEST: Extrem – Fusion Carbon 105 [2022]

Vi har testat Extrem Carbon 105 från Åre Skidfabrik. Den lättare varianten i Fusion-serien med en kolfiberkonstruktion som är avvägd för att vara lätt men ändå inte dra ner på prestandan. Skidan är tänkt som den ultimata hybriden som passar åkaren som vill ha en freeride-skida att tura på, men ska samtidigt inte behöva tveka inför att välja den för en dag i pisten.  

Jag är på plats i Åre, Sveriges hetaste lilla skidby i hjärtat av Jämtland. Jag är upprymd och taggad när jag rullar i på parkeringen till Åre Skidfabrik.

Vid tillfället vet jag bara att jag ska titta in och hämta skidorna men när jag sedan blir erbjuden en rundvandring i den utbyggda skidfabriken slår mitt lilla skidhjärta några extra slag.

En Extrem(t) bra start på dagen och även en förträfflig fördel att få se exakt hur skidan jag ska teståka tillverkas. Det känns nästan surrealistiskt att få provköra en skida som är tillverkad i samma dalgång.

Med detta sagt känns skidans design också välgrundat ämnad för just bergen med omnejd där jag ska provåka.

Lite mer om Extrem och Åre Skidfabrik. Grundarna Patrik och Stefan började med att bygga snowboards i föräldrarnas garage i Östersund redan 1981. De hade sett vad som hände borta i Förenta staterna och tog snabbt efter. En tids snowboardtillverkning ledde 1998 till skidtillverkning och först 2011 köpte dagens ägare tillbaka varumärket Extrem från de då norska ägare.

Idag går verksamheten under namnet Åre Skidfabrik, där skidorna även designas, tillverkas och distribueras. Extrem står för ungefär hälften av skidorna som tillverkas i Åre Skidfabrik. Andra märken som tillverkas i fabriken är exempelvis SGN Skis, Stereo och Rocky Mountain Underground.

Jag har gjort mitt yttersta att förhålla mig objektiv trots förutsättningarna med Åre-tillverkad skida i Åre. Men nu sparkar jag in dörren och drar igång det här testet.

OM SKIDAN EXTREM FUSION CARBON 105

Skidan vi ska fokusera på idag är Fusion Carbon 105. Extrem ämnar tillägna denna skida till dig som letar efter den ultimata allround-skidan. Skidan som du kan köra på med ordentligt i pisten och få utlopp för din kreativa åkstil. Samtidigt som du inte ska behöva tveka när du väljer samma par skidor för en heldag på topptur.

Skidan är gjord av två lager förimpregnerat kolfiber och två lager förimpregnerat glasfiber. Träkärnan består av en blandning av poppig poppel tillsammans med and lätt Paulownia (Kejsarträd).

Till skillnad från andra modeller från Extrem så gör detta skidan mycket lättare. Jag fick känna på skillnaden mellan de olika trädslagen i fabriken och jag kände stor skillnad på träkärnan som används i denna skida.

Vidare har Extrem de senaste 6-7 åren använt ett material som kallas koroyd i tip och tail. Koroyd som material används för att minimera svingvikten på skidorna och runt detta material ligger en ABS-ram för att skydda själva koroyden. Koroyd har en bikakestruktur som är hållbar och lätt.

Fusion Carbon 105 är byggd med en rockerprofil som Extrem benämner som en progressiv rockerprofil. Det vill säga en gradvis ökande lutning på rockern som ökar mer och mer desto längre ut på tippen respektive tailen den kommer. Det här är enligt Extrem en allsidighet som gör att en stor del av skidan ligger mot snön när man kantar den på hårt underlag, men att det samtidigt flyter bra i puder.

Vidare är skidan konstruerad med ett spann under foten på 2-3 mm. Det gör skidan mindre simmig samt skapar den lilla extra poppen som många efterfrågar vid svängväxling.

SPECIFIKATIONER EXTREM FUSION 105 CARBON:

Längder: 172, 179, 186 (cm)
Mått tip: 133, 134, 136 (mm)
Midja: 105 (mm)
Tail: 121, 122, 124 (mm)
Radie: 18, 19, 21 (m)
Vikt: 172 cm: 1540g, 179 cm: 1610g, 186 cm: 1750 g

DAG ETT, EXTREM FUSION CARBON 105 I LIFTSYSTEMET

Vi spolar fram bandet och nu är jag på toppen av Tegefjäll. Just eftersom den här skidan utlovas vara något av en freeride-skida för både pisten och toppturen så är min plan att maxa mina dagar med Extrem Carbon 105 och utsätta skidorna för allt dem är ämnade för.

Jag börjar därav med en heldag i pisten. En gråmulen dag innan påsk, sikten är okej, föret är till en början stenhårt, men en bit in på eftermiddagen övergår det i klassiskt slaskigt vårföre. Detta ger mig möjligheten att testa skidan i olika förhållanden. Min avsikt med dagen är att trycka på skidan ordentligt och se vad den går för. Full fart i pisten, brant och platt, testar isgrepp och skidans stabilitet. Vidare till lite rollers och butter-3:or för att pusha den när det kommer till lekfullheten. Trots att det inte bjuds på något puder i Tegefjäll/Duved den här dagen så harvar jag mig igenom Tegeskogen i full kareta ett par gånger för att se hur den beter sig även utanför pisten. Deras progressiva rockerprofil känns perfekt proportionerad och tar sig ann det stökiga föret utan konstigheter.

Min första känsla efter första åker var: ”har jag fått fel skidor? Detta är för bra för att vara sant”. Min inställning till skidan när jag hämtade upp den på fabriken var att med namnet Carbon och med turegenskaper som specifikation, så kanske det inte skulle vara något för en lekfull avdankad racing-räv som jag. Men tji fick jag. Skidan Fusion Carbon 105 överraskade mig från första stund och gav mig en fantastiskt rolig skiddag. Stabiliteten i skidan gjorde att jag kunde stå på i hög fart utan att den blev något som helst orolig. Samtidigt som den relativt låga svängradien gör den lättsvängd från kant till kant. Även lätthanterlig när det gäller att snabbt komma ner i fart efter att ha pressat den hårt ner för pisten eller inne in snårig skog.

Summa summarum så överraskar Fusion Carbon mig med sina egenheter inom liftsystemet. Om det är något jag reagerar på som kan uppfattas som negativt så är det möjligen lekfullheten. Den är relativt styv, i och med sin kolfiber-konstruktion. Det gör den både fartstabil men också lätt. Däremot upplever jag den lite styv i bakändarna vilket kan vara en fördel när man vill åka fort men samtidigt en nackdel om man vill göra trix och buttra runt bland rollers och liknande. Med andra ord så upplever jag en gnutta avsaknad av just lekfullheten i den här skidan.

DAG TVÅ, TOPPTUR

Som tidigare nämnt utlovade jag ett övergripande test för skidan då den enligt tillverkaren ska fungera både som pist- och topptursskida. Jag slår följe på mina lokala kontakter i Åre-bygden och styr kosan mot Storulvån. Målet är att nosa upp ett antal aningen håriga rännor att bestiga och sedan dundra ner för. Vi parkerar längs fjällvägen strax innan Storulvåns fjällstation och turar väster ut mot dagens uppdrag. Vi turar upp till några branta rännor för att sedan klättra upp i och sedan åka ner i den indrivna kallsnön. Sikten är begränsad och därav passar det alldeles utmärkt att med åk längs branta klippväggar som referenspunkt.

Åter till skidorna, det är ju trots det du är intresserad av. Dessa Extrem Fusion Carbon 105 är monterade med en Marker Kingpin vilket fungerar alldeles utmärkt som turskida. Skidan väger stabila 1750 gram vilket inte gör den till den lättaste men heller inte det tyngsta skidan som folk väljer att tura på.

Snön yr och vindbyarna uppmäter över 20 sekundmeter när vi står på toppen av den första rännan. Jag kliver i mina Extrem Fusion Carbon 105 och får droppa in i rännan som person nummer två. Vinden har redan drivit igen våra spår från klättringen och tack vare vindlä från klippväggen får jag till ett kallsnö-åk utan dess like. Skidan svänger snabbt och enkelt igenom den kalla men aningen packade aprilsnön. När farten tilltar och det sedan är dags att stanna lägger jag några enkla stoppsvängar och står sedan helt stilla.

Jag är väldigt nöjd med hur Extrem Fusion Carbon 105 beter sig i brant och smal terräng. Jag känner mig trygg med skidan och den pallar för trycket när jag utmanar den. Samtidigt som den svängar lätt och ledigt och passar min aning lekfulla skidstil perfekt.

Om du vill ha en riktig lättviktare eller om du ska göra galna trix utför branta dropp så är kanske inte detta rätt skida för dig. Men vill du ha en fartstabil, lätthanterlig och rolig skida så är detta ett bra alternativ. För dagar i liftsystemet eller på topptur. En perfekt allround-skida för dig som söker lösningen till den där svåra kompromissen att få allt man efterfrågar med endast ett par skidor. Extrem Fusion Carbon 105 är absolut en stark kandidat för dig som söker ett svar på detta dilemma.

+ Snabb respons i både skärande sväng men även i tekniskt krävande offpist
+ Extrem(t) stabil för sin vikt
+ Fungerar för både pist och topptur
+ Stilren design

– lekfullhet, det är svårt att få allt. Denna skida har en viss lekfullhet men om jag skulle få önska hade den varit lite mer lekfull och poppig.

 Betyg 4,5

Namn: Olle Stenbäck
Ålder: 26 år
Längd: 184
Vikt: 75 kg

Bakgrund: Före detta alpin tävlingsåkare som bytte race-lagg mot puderskidor. Spenderade sedan 3 säsonger skidåkandes utomlands på olika världsdelar. Senaste 4 säsongerna har universitetsstudier kombinerats med skidåkning i mesta möjliga mån.

Övrigt: Åker helst orört lättillgängligt puder men när inte det finns så är han inte feg att sätta på sig stighudarna och leta sig till den bästa snön. För stel för att kalla sig jibber men dammar av ett och annat litet trix ibland. Därav föredrar Olle relativt lätta men framförallt stabila skidor som ändå går att vara kreativ på.

Text: Olle Stenbäck
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
0 kommentarer
Kommentera