48-åringen Powder Magazine går i graven

Ägaren American Media (A360 Media) skickar den amerikanska skidtidningen Powder Magazine i graven. Powder Magazine har funnits sedan 1972, och verksamheten med både den fysiska tidningen och den digitala plattformen upphör nu i november. 

I fredags fick personalen som arbetar för ägaren American Media på Powder Magazine veta att deras jobb försvinner. Tidningen har funnits sedan 1972 och går alltså i graven före 50-års jubileet 2022. Ägarna meddelade också att titlarna Bike och Surfer läggs ned, medan Snowboarder upphör som tidning men fortsätter digitalt.

Det finns inte några uppgifter i nuläget om att ägarna har sålt någon av titlarna vidare eller liknande, utan av allt att döma är det 4 tidningar som dör tidningsdöden. Powder kommer att ge ut två tidningar till som det ser ut nu, varav special numret Photo Annual kommer den 16 oktober 2020.

Powder Magazine startade i Sun Valley, Idaho, i början på 1970-talet. Steve Casmiro som arbetade 11 år som redaktör på Powder och var med och startade cykeltidningen Bike är både ledsen och arg:
”Det är naturligtvis andra tider idag jämfört med när vi arbetade för tidigare ägaren Surfer Publications och satt i en ombyggd flyghangar. Internet har förändrat nästan allt, vilket har gett skidåkare, cyklister och surfare en ändlös skål med ”content” som är gratis. Men det har inte förändrat den speciella magin som uppstår när en grupp passionerade och begåvade redaktörer, skribenter och fotografer lägger själ och hjärta på att berätta tidlösa stories” skriver han i en krönika från i lördags publicerad på Adventure Journal.

I Nordamerika har Powder Magazine haft tuff konkurrens om skidåkarna från bland andra Freeskier och the Ski Journal både på nätet och på tidningshyllorna.

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.