5 tips för att försörja dig på skidåkning

Att kunna försörja sig som skidåkare är en dröm för många. Men hur går man tillväga egentligen? Måste man offra livet i gigantiska hopp eller kasta sig utför dödsföraktande klippor? Freeride, tillsammans med Magnus Granér och skidgymnasiet i Vännäs och har listat fem grundläggande tips i jakten på en professionell skidkarriär.

Vägen mot en professionell skidkarriär är snårig och vilseledande, men långt ifrån omöjlig att vandra. Många tror att pengarna bara finns i stora hopp och stupande klippavsatser, en sanning till viss del, men idag finns så många fler sätt att tjäna pengar på sin skidåkning. Med hård träning, smart marknadsföring och starka visioner kan man försörja sig som skidåkare.

På freeskigymnasiet på Liljaskolan i Vännäs har man börjar arbeta aktivt med att utbilda sina elever i ämnet. Något som är lika komplext som uppskattat.
– Vi vill få våra elever att förstå att de kan fortsätta med skidåkning utan göra tripperlvolter. Att tävla är inte allt och vi försöker att lyfta andra värden, säger Kalle Hellquist, tränare på NIU Freesking i Vännäs.

En del av utbildningen genomförs genom en kombination av media, entreprenörsskap och Ungt Företagande (UF) som tillsammans paketeras till en helhet som ska vara grundläggande i en framtida skidkarriär.
– Flera av våra elever har redan startat små företag. Vissa gör film, andra planerar events och en bygger egna rails. De är jäkligt kreativa.

”Som proffs idag går det inte bara att vara skidåkare, du är din egen agent. Sponsorbrev, sociala medier, statistik och film är saker och uppgifter som du oftast får göra själv idag”

En annan viktig del i resan mot en professionell skidkarriär är hur du presenterar dig själv och ditt varumärke. Antal följare, likes, streams, räckvidd och målgrupp är begrepp du som planerar att försörja dig på skidåkning bör känna till.

Och idag är statistiken ofta minst lika viktig som själva skidåkningen i sig. Till detta har Liljaskolan bland annat tagit hjälp av Magnus Granér från skidkollektivet The Bunch, som både föreläst och tränat tillsammans med skidgymnasiet.
– Som proffs idag går det inte bara att vara skidåkare, du är din egen agent. Sponsorbrev, sociala medier, statistik och film är saker och uppgifter som du oftast får göra själv idag, förklarar Magnus.

”Kanske kan du skapa tutorials på Youtube eller liknande? Var kreativ, hitta din grej och lita på din vision”

En återkommande term är att du som individ ska se dina egna värden och tänka brett. Du behöver inte vara bäst i världen och ha tusentals följare på sociala medier för att livnära dig som skidåkare.
– Mina värden är att jag har många följare och meriter som X Games-guld. Men även om du inte har sådana meriter så kan du ha andra värden. Kanske kan du skapa turorials på Youtube eller liknande? Var kreativ, hitta din grej och lita på din vision. Tänk långsiktigt och se förbi dina dåliga dagar.

– Ett nej är bara början på en diskussion. En förhandling börjar nästan alltid med ett nej. Förhandlingen är viktig, många nöjer sig med ett par gratis skidor men skulle egentligen ha bättre betalt än så.

”Ett nej är bara början på en diskussion. En förhandling börjar nästan alltid med ett nej”

Avslutningsvis lyfter Magnus vikten av att åka och arbeta tillsammans med andra, något som The Bunch-kollektivet verkligen gör.
– Se till att ha folk omkring dig som delar din vision. Det är både motiverande och utvecklande. Att göra saker tillsammans med andra är roligare, och det är ju det viktigaste… att ha kul!

5 sammanfattande tips:

1. Bli så bra som möjligt på att åka skidor

Att vara tekniskt kompetent är inte allt. Men ju bättre du kan hantera dina verktyg (i det här fallet dina skidor), desto bättre grund har du att stå på vilket sannolikt kommer vara fördelaktig oavsett vilken riktning du som skidåkare väljer att ta i framtiden.

2. Tänk långsiktigt

Tro på din vision och se förbi alla dåliga dagarna som kommer längs vägen. Se också till vara stark och balanserad, såväl fysiskt som mentalt, för att hålla ihop kroppen och knoppen. Det du gör idag kan ge resultat längre fram, vidga vyerna och var inte kortsiktig.

3. Tänk igenom ditt varumärke

Du är ditt eget varumärke, fundera vad som är unikt med dig och just din skidåkning. Planera också vilka plattformar du kan använda för att sprida din skidåkning. Sociala medier är en stor del, men kanske har du vägar in i traditionell media eller vill satsa på att stå högst upp på prispallen?

4. Presentera dig själv på ett smart sätt

Presentera dina bästa sidor med hjälp av en PDF eller liknande. Vilket värde har du för en eventuell sponsor? Antal följare, räckvidd och målgrupp är intressanta faktorer för de flesta företag som bör finnas med. Men det är inte allt, du kanske är en duktig fotograf eller filmare och på det sättet kan skapa värdefullt innehåll för dig och dina kommande samarbetspartners. Fundera på vilket värde du har för dem du presenterar dig för.

5. Åk tillsammans och hjälp varandra

Åk tillsammans och forma skidåkningen på ett roligt sätt. Det är roligare och ni utvecklar varandra. och kan ge feedback inom gruppen. Omge dig med folk som delar dina visioner och skaffa er en gemensam identitet. Tillsammans är ni starka.

  • Läs också serien drömjobben om olika yrken i skidbranschen som lavinsintruktör, filmare, fotograf, parkdesigner mfl.
Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
0 kommentarer
Kommentera