Sociala medier och skidåkning – vad säger de svenska skidåkarna?

Det är ingen hemlighet att en skidåkare som söker en professionell väg idag inte bara behöver kontrollera höga farter och farliga förhållanden. Lika mycket, eller än mer, behöver de ha koll på reach, engagement och profilering. Välkommen till skidåkning 2018 och sociala medier. 

Vi har pratat med några av Sveriges duktigaste skidåkare om ämnet sociala medier. Resonemangen var långa, svaren vettiga och undertecknads reaktion sannerligen positiv. Var och en av nedanstående personer skulle kunna skriva en bok om ämnet, och jag uppmanar dem till att göra det. Men idag nöjer vi oss med 1600 ord av det allra göttigaste som blev sagt.


Reine Barkered

” – För tio år sedan låg varenda duktig skidåkare och bad om nätterna för att en fotograf skulle vara vänliga nog att ta med dem ut på berget.”

Det vore fel att kalla Reine för gubbe, särskilt eftersom han är snabbast i gänget nedför Bec des Rosses och inte bangar att gå tresiffrigt över 100 km/h, plus att han vunnit i Verbier tre gånger (hittills) och det senast 2017. Reine har 21 600 följare på Instagram.

Minns du när sociala medier började bli viktigt, på allvar? Och hur märkte du det?
– Det hela började ju med bloggar. Alla skidåkare skulle skriva och publicera blogginlägg, och gärna från sin egen personliga hemsida. Personligen tyckte jag det var ganska jobbigt. Det krävs mycket jobb och tanke bakom en text, och det är inte alltid lätt att måla med ord om man inte har något särskit att säga.

Bloggen byttes senare ut mot mer bildbaserade plattformar, hur kändes det?
– Jag tyckte Instagram var väldigt skönt till en början. Det räckte med en bild och en kort beskrivning för att täcka kraven. Det var en lättnad att hitta ett substitut till ordbajseriet på bloggarna. Det är ju sjukt mycket roligare att ta bilder än att skriva. *No hard feelings //Skribent*

Instagram då vs nu? Stor skillnad?
– Enorm! Idag är det ett tungt maskineri, men då var det väldigt oskyldigt. Sponsorerna var nöjda om jag delade med mig om jag postade en bra bild då och då. Idag är det väldigt annorlunda och många sponsorer vill se statistik och hårda siffror på allt man gör.

Vad gillar du mest med de sociala mediernas uppkomst?
– Att man faktiskt kan skapa sin egen lycka. Är man bra på skidåkning så är det lätt att visa upp det för omvärlden ifall du vet hur man använder sociala medier. För tio år sedan så låg varenda duktig skidåkare och bad om nätterna för att en fotograf skulle vara vänliga nog att ta med dem ut på berget och i sin tur publicera bilderna i magasin eller sälja dem vidare. Nu ligger ansvaret på dig själv. Gör bra grejer, nå ut till folk och bygg din egen väg.

Elefanten i rummet: det sämsta med sociala medier?
– Problemet är att det underminerar skidbranschen och möjligheten för folk att göra karriärer av det. Det kan liknas med industriella revolution under 1800-talet. I och med att det finns så enormt många som vill ta sig uppåt i skidvärlden så finns det alltid någon som är villig att sälja en bild för mindre pengar eller ta ett enklare sponsorkontrakt. Det är svårt att sätta samma press på företag idag när de har så enormt många alternativ. Varför köpa den dyraste bilden när man kan hämta gratis material från någon som vill ta sig fram i branschen?


Evelina Nilsson

”– Den externa pressen på att producera kan ibland leda till att man klämmer ur sig något som inte kommer från hjärtat, och det märks på innehållet.”

Hon har tävlat på Freeride World Tour och medverkat i stora filmproduktioner. Resorna har tagit henne högt över marken och till världens alla hörn med skidorna som närmaste reskamrat. Trots de tunga titlarna och ett liv högt upp bland molnen så står hon ändå med båda fötterna närmare jorden än många andra. Evelina har 4740 följare på Instagram.

Sociala medier, hur påverkar de dig?
– Wow, det är en så stor fråga med så många svar. Jag försöker att hålla mig transparent och till freds med det hela. Jag är ju en skapare, och jag älskar att dela med mig av mina idéer. Men ibland är det svårt att hålla balansen. Det är inte alltid jag vill dela med mig av vad som händer, men hela maskineriet kan ibland ingjuta en slags press som faller över mig. Jag känner inte att jag måste, och jag blir inte förslavad av telefonen. Men det är svårt att hålla fokus på sig själv och utgå från sitt eget sug till att skapa.

Utgå från sitt eget sug till att skapa säger du. Vad finns det för annat som ligger till grund för att skapa eller dela med sig?
– Vi har ju alla varit där. När man ligger i sängen innan man ska sova och bara scrollar feeden. Vi konsumerar content i mängder och jämför oss omedvetet själva mot andra som gör liknande saker. Folk postar saker hela tiden och en kollektiv press skapas därifrån. Jag tror att vi alla kan känna oss tvingade att dela med oss av oss själva just för att vi sugs in i den kollektiva pressen.

Vad vill du uppnå med dina kanaler?
– Jag är älskar att inspirera utifrån mina egna intuitioner. Om jag kan nå ut till en person i den stora massan där ute och faktiskt påverka mottagaren på ett positivt sätt, då känner jag mig nöjd.

Är det svårt att behålla den drivkraften?
– Ibland är det svårt. Den externa pressen på att producera kan ibland leda till att man klämmer ur sig något som inte kommer från hjärtat, och det märks på innehållet.


Carl Regnér

”– Jag föredrar old-school media.”

Killen som hittat vägen inte många andra klarar. Carl har funnit finrummet genom fina resultat på kvaltouren, och nu laddar han inför en säsong fylld av tävlingar på högsta möjliga nivå: Freeride World Tour. Carl har 6013 följare på Instagram.

Vill du köra den här intervjun via Skype eller vill du svara via mail?
– Det kanske vore soft med en gammaldags telefonintervju? Det kan få vara min första input i det här ämnet; Jag föredrar old-school media.

En dag på berget hemma i Åre, solen skiner. Vad sätter det för krav på dig som proffsåkare?
– Man måste ju offra en timme på att skaffa en banger, så är det ju. Om folk delar med sig av en bra dag på berget så gäller det att vara med i matchen. Som sponsrad åkare så är det en del av arbetet och det ligger ju på mig att vara i framkant av vad som händer. Man är alltid online, det är en del av arbetet.

Är det en jobbig arbetsbörda?
– Jag förstår ju mina sponsorer, och marknaden ser ut som den gör. Man måste leverera och ge tilllbaka i utbyte mot vad man får av dom. Men det är klart, man vill ju hellre droppa klippor och träna inför tävling än att vänta på rätt ljus för en bra bild.

Vad innebär sociala medier för dig som professionell skidåkare?
– Man måste profilera sig idag, på gott och ont. Ifall man är duktig på att marknadsföra sig kan man förhandla till sig bättre kontrakt till exempel. Men o andra sidan så öppnar det upp för vad som nu kallas för social media skiers.

Vad är en social media skier?
– Det är ganska subjektivt. Men den bittra sanningen är väl att mindre talangfulla skidåkare kan genom marknadsföring få sig själv att framstå som en duktigare atlet än vad dom i själva verket är. Det är inte svårt att fejka en bild, med en bra fotograf kan jag till exempel marknadsföra mig som världens bästa skejtare.


Kajsa Larsson

”– Det är svårt att få en nio-till-fem-känsla när ens jobb går ut på att skaffa bra material från djupt puder en solig dag.”

Tjejen som visade den svenska skidvärlden vad djupt puder och dubbel backflips innebär i filmprojektet ‘KM-Days’. Kajsa pluggar marknadsföring i Oslo varvat med mycket tid online där hon hanterar sponsorer och använder sociala medier i jobbsyfte – fast i grunden för att hon tycker det är roligt. Kajsa Larsson har i skrivande stund 30 900 följare på Instagram, vilket nästa är lika många följare som de andra tre tillsammans.

Instagram: Hur mycket jobb ligger det bakom den färdiga produkten du delar på sociala medier?
– Wow, det är mycket jobb. Jag tror att det representerar en halvtid på ett ungefär.

Var kommer intresset till att lägga så mycket tid på sociala medier?
– Jag har alltid tyckt att det varit superkul att fota och har alltid haft en kamera till hands under min uppväxt. Innan Instagram så bloggade jag mycket, och det är ju lite samma grej. Jag gillar att dela med mig av mig själv och samtidigt få ta del av andras verk. Så det passar mig perfekt.

När insåg du att du kunde använda dina plattformer i arbetssyfte?
– Jag fick en ström med följare som rullade in när jag befann mig i Lofoten för ett tag sedan. Och parallellt med det så hade jag precis börjat plugga marknadsföring. Det var lite av en lampa som tändes för mig där och då, att jag hade en målgrupp och kunde dra nytta av det.

Instagram – ett jobb eller för skojs skull?
– Det är en blandning. Det är mycket jobb och gentemot sponsorer så har jag faktiskt ett ansvar att leverera vissa saker. Men det är svårt att få en nio-till-fem-känsla när ens jobb går ut på att skaffa bra material från djupt puder en solig dag.

KM-Days; hade det varit möjligt att genomföra utan att vara etablerad på sociala medier?
– Det hade varit svårt. Idag är följare en valuta på sätt och vis och vad sponsorer vill ha är ju exponering. Ju fler vi kan visa vad vi gör för, desto bättre chanser har man.

Instagram och din bas på över 30 000 följare som du har byggt upp där, hur viktig är den för sättet du lever på?
– Det är klart den är viktig, jag lägger ju ner mycket jobb på den. Men man får se det som man vill. Jag gör det för skojs skull och har lyckan att kunna leva bitvis på det. Men om Instagram en dag skulle gå under så upphör ju inte mitt liv att existera. Jag har väldigt mycket annat i livet som driver mig framåt.


Det krävs inte mycket tankekraft för att komma fram till att den gamla tiden är en svunnen tid. Skidåkare idag kan inte leva det där avslappnade livet där man filmar lite, kör en tävling och låter bankkontot överösas med sponsorpengar. Kontrakt av magnitud är svårare att landa, exponering svårare att få och konkurrensen fortsatt stenhård.

Eller, är det i själva verket så att det nu är enklare att ro i land en bra deal? Är exponering istället enklare att få än förr? Det räcker ju trots allt med att få sin backflip ned för en klippa att gå “viral”. Eller är det helt enkelt same same, but different? Klura på den ni!

Text: Fabian Omne
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla4   Kommentera (1)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. mattiasstolt
    0
    mattiasstolt | 2018-10-21 13:07          

    Bra och intressant artikel! Och om man tänker ett steg till, hur ser det ut om 10 år då?