Awake Electric Surfboards – som att åka snowboard i puder

Freeride åkte till Stockholm en solig höstdag och testade elektriska surfbrädor där farten styrs med hjälp av ett reglage som fästs på handleden. Brädorna accelererar upp till 30 knop på bara några sekunder vilket resulterade i mycket glädje och några rejäla vurpor. Häng med på en fartfylld och unik upplevelse!

– Vill du komma och testa brädorna? Frågar någon mig i andra änden av telefonen, och tillägger sedan.
– Det är som att åka snowboard i puder…

Ja, ja, ja. Det vill jag. Mer än någonsin nu.

Vi befinner oss någonstans mitt emellan den första och andra vågen av coronapandemin. Vi är i slutet av 2020, året som uteblev. Det är höst, det är mörkt och termometer visar några få deprimerande plusgrader. Vintern kämpar i motvind mot den globala uppvärmningen och vindarna för mitt växande vågsurf-intresse har blåst åt fel håll ett tag nu. Så ser de något mörka förutsättningarna ut.

När erbjudandet att testa elektriska surfbrädor dyker upp känns det dock plötsligt som att den täta höstliga molnhimmelen skingras. Och när jag sätter mig i bilen mot Stockholm några dagar senare, samtidigt som solen visar sig för första gången på flera veckor, så känns livet inte så novembergrått längre.

Nåväl, planen för dagen är som följer. Jag ska hämta upp min vän Pontus, som varit med på roliga freeride-äventyr förut, och därefter ska vi rulla ut mot Lidingö för att möta upp Fredrik Guste och Philip Werner från Awake Electric Surfboards. Förväntningarna är förstås höga men jag har medvetet undvikit i stort sett all form av research kring dessa brädor innan denna dag, för att vara så nollställd som möjligt och därmed undvika eventuell besvikelse.

Pontus öppnar dörren och ler samtidigt som han snabbt går mot köket för att hälla upp kaffe till oss båda.
– Jag är rädd att de kommer gå så sjukt fort, säger han samtidigt som han klunkar i sig det svarta guldet.

Väl på plats i Lidingö, en dryg timme senare, möts vi av Fredrik och Philip som håller på att lasta ur brädor, batterier och övrig utrustning från bilen som står parkerad intill strandkanten. Solen skiner och vattnet glittrar som nyårsfyrverkerier.
– Tjena, är ni taggade? Säger Fredrik innan vi knappt hunnit hälsa.

”Temperaturen uppskattas knappt till tvåsiffrigt men entusiasmen är tresiffrig, minst”

Längtar ett barn efter jultomten? Svaret är lika självklar. Och efter lite småprat om surf, skidåkning och Corona så står Pontus redo, iförd full neoprenmundering, för att hoppa i vattnet. Temperaturen uppskattas knappt till tvåsiffrigt men entusiasmen är tresiffrig, minst.

Fredrik instruerar oss och berättar pedagogiskt hur vi ska gå tillväga för att på enklast sätt ta oss upp på brädorna.
– Börja på mage, sedan upp till knä… hitta balansen och res er sedan upp.

Enligt företaget själv så är detta den mest aggressiva och extrema elektriska brädan på marknaden. Den är kring en decimeter tjock och väger strax över 30 kilo. Flytkraften är uppmätt till cirka 50 liter, vilket gör att brädan inte orkar hålla en stående person flytande utan fart, till skillnad från en SUP till exempel. Under sitter fenor monterade samt motorn som drivs med propellrar som sitter integrerade på ett säkert sätt i konstruktionen. Ovanpå sitter batteriet, som inte ens syns när det väl är på plats, och en LED-display som tydligt visar hur mycket batteri som finns kvar. Batterierna räcker i ungefär en halvtimme och laddas därefter fullt igen på drygt en timme.

Farten styrs med hjälp av en dosa utrustad med ett gasreglage som träs på handleden, och genom att trycka lätt med tummen så accelererar åkdonet. I flytvästen sitter en typ av leash som fästs i brädan med hjälp av magnetism. Ramlar du åker leashen ur och motorerna stannar ögonblickligen. Ett död-mans-grepp, som båtfolket skulle beskriva det.
– Det finns flera olika fartlägen, vi börjar med det lägsta och enklaste och sedan får ni avancera. Förklarar Philip och ställer in brädans fart med hjälp av en app på telefonen. 

Pontus ligger nu i vattnet med magen mot brädan samtidigt som fötterna plaskar i vattnet.
– Nu kan du köra. Full fart! Ropar Fredrik från stranden.

Och så blir det. Brädan far iväg ut i fjärden och Pontus gör precis som han blivit instruerad. Mage-knä-fötter, och rätt vad det är så står han upp och svänger som om han aldrig gjort något annat förut. Nåja, nästan i alla fall. Emellan varven ligger han också i vattnet, men kommer upp på brädan igen utan problem. Det går faktiskt oväntad bra. Svängarna ser behagliga och kontrollerade ut och från stranden ropas hejarop och glädjetjut.

– Härligt… han klarade det direkt! Säger Fredrik och Philip i mun på varandra i sann Filip & Fredrik-anda.

Efter en knapp halvtimme har vi båda varit ute tills havs och premierat dessa elektriska vidunder och när vi summerar upplevelsen under vattenpausen är vi föga överens.

”30 knop är sinnesjukt hög fart på en surfbräda och känslan av tvärnit är total när vi av misstag lyckats sänka farten lite för hastigt”

30 knop är sinnesjukt hög fart på en surfbräda och känslan av tvärnit är total när vi av misstag lyckats sänka farten lite för hastigt vilken resulterat i flera flygturer för oss både ned i det iskalla vattnet.

Våra ofrivilliga magplask lyckas vi tids nog råda bot på i andra halvlek genom att använda en bräda med bindningar, vilket vi inte gjorde från början. Starten upplevs något svårare, men väl uppe på brädan så går det enkelt att parera små vågor och fartförändringar med bindningarna som håller fötterna på plats.

”Det är kul, det är jobbigt och det känns faktiskt… ja, ungefär som att åka snowboard i puder”

Vid det här laget har vi också uppgraderat oss och surfar på modellen Rävik S som med sin smalare form tillåter lite snävare svängar än mer förlåtande Rävik One, som vi använde från början. Och efter att vi hittat känslan och börjat svänga mer på brädorna så är farten helt plötsligt inte längre lika intressant. Det är kul, det är jobbigt och det känns faktiskt… ja, ungefär som att åka snowboard i puder.

Det är fortfarande lite svårt att styra farten, vilket delvis beror på ovana, men också att vi har en halv centimeter tjocka gummihandskar på händerna vilket inte är gör fingertoppskänslan optimal.

”Man kanske skulle köpa loss en bräda? Tanken känns faktiskt rimlig fram tills dess att Fredrik lägger till ordet ”Euro” bakom prislappen på dryga femton tusen”

Vi fortsätter åka tills både ork och batteri är slut och innan jag ens fått av mig våtdräkten flyger tankarna iväg. Man kanske skulle köpa loss en bräda?

Det skulle garanterat imponera på grannarna kring vattendraget där jag själv bor. Och tanken känns faktiskt rimlig fram tills dess att Fredrik lägger till ordet ”Euro” bakom prislappen på dryga femton tusen.
– Priset är högt, medger även Fredrik när vi diskuterar det ekonomiska.

– En stor del av konstruktionen är handbyggd i Sverige och vi har medvetet valt att satsa på allra högsta kvalitet. Men det är en stark ambition att få ned priserna, och i takt med att produktionen går upp så kommer också priserna att gå ned.

Prislappen ligger i överkant för vad som anses rimligt för de allra flesta, men företaget lever åtminstone upp till förväntningarna som tillkommer på en produkt med det priset. Konstruktionen i kolfiber känns robust och gedigen men samtidigt smidig och avskalad. Elektroniken och synkroniseringen mot applikationen på telefonen fungerar friktionsfritt och under hela vår dag på stranden så uppstår inte en tillstymmelse till teknikstrul. Jag skulle gärna vara kritisk men det är svårt att klaga på något annat än min egen plånbok när en produkt är så pass bra.

Vi tackar Fredrik och Philip för en minnesvärd dag och beger oss hemåt med en träningsvärk som redan börjat etablera sig och drömmen om en egen Awake lever vidare genom trisslotter och pantburkar. Surf´s up!

Fler elektrisk surfbrädor

Mer elektrisk surf? Sommaren 2018 testade Freeride en annan elektrisk surfbräda. Då var det spanska märket Oneans modell Carver som säljs i Sverige. Surfbrädan är gjord i en klassisk sandwichkonstruktion med en kärna av EPS-skum. Jetmotorn består av två borstlösa motorer. Med batteri är brädan rejäl på drygt 20 kilo och har bra bärighet. Prislappen är cirka 60 000 kr för denna modell. Vi lyckades dessutom göra sönder lite delar… ooops! Vad teståkarna tyckte om upplevelsen ser du i filmen, enjoy!

Text: Petter Elfsberg

Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
8 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (8)