Framtidens ryggskydd – En airbag?

På hundra millisekunder blåser kudden upp. Framtidens ryggskydd är en airbag. Iallafall om du frågar några av de ledande utvecklarna.

– När jag började tävla i freeride fanns det inga lavinsäckar på marknaden. Jag är otroligt tacksam för att den uppfunnits och framtidens skyddsutrustning tar jag emot med öppna armar. Vi ska vara ute på bergen i respekt och i respekten mot oss själva ska vi bära bästa möjliga rustning, säger Lotten Rapp, en av de sju svenska åkarna klara för Freeride World Tour 2016.

Lavinryggsäckar, utrustade med airbags, har under de senaste åren revolutionerat friåkningens skyddsutrustning och blivit en självklarhet för många åkare, inte minst på FWT där den bland räddade livet på den franska åkaren Julien Lopez i österrikiska Kappl i februari.

Nu gör airbagen också entré både inom skicross och alpin åkning. Inför vinterns alpina världscup har det Internationella Skidförbundet (FIS) godkänt en ny typ av ryggskydd med inbyggd airbag. (FIS godkände skyddet för skicross förra året).

De är två europeiska företag som lanserar de nya skydden: italienska Dainese och svenska POC.

POC har i samarbete med franska In&Motion utvecklat Spine VPD 2.0 Airbag Vest. Tanken bakom skyddsvästen är att åkaren vid en allvarlig krasch skyddas med en krockkudde som utlöses innan han eller hon slår i underlaget.

Precis som på ett traditionellt ryggskydd finns det en inbyggd ryggplatta men västen har även ett airbagsystemet med integrerade senorer.

På POC har man strävat efter att ta fram skyddsutrusning som kan vara stor vid behov, till exempel vid en krasch, men som annars inte tar mycket plats. Airbagen har varit en given kandidat men det har funnits ett krux.

– Problemet är och har varit att de ska lösas ut vid rätt tillfälle och med högsta tillförligtlighet, vilket kräver en avancerad algoritm, vilket är något In&Motion kan, därmed blev de den perfekta partern för detta projekt, säger Oscar Huss, chef för produktutvecklingen på POC.

Systemet, som gör 1000 analyser per sekund, kan exakt beräkna när fara för en krasch föreligger eller när en åkare inte kan återfå balansen, och aktiverar då airbagen som utlöses på mindre än 100 millisekunder. Airbagen är designad för att skydda nacke, bröst, mage, rygg och höfter.

Huss förklarar att systemet kan triggas på två olika sätt: antingen genom att åkaren tappar balansen eller genom att han eller hon tappar en skida (det finns en sensor som sitter på pjäxan).

På svenskt håll har västarna redan testats. I våras beslutades det att skicrossgänget, dvs. det svenska skicrosslandslaget, skulle använda västen, säger Tommy Eliasson Winter, tidigare sportchef för skicrosslandslaget. Han är nu skidförbundets nya alpine chef.

Reaktionerna har varit positiva.

[De har upplevts] jättebra. Det är det som är grejen, grundtanken är att det inte ska vara någon skillnad mot andra ryggskydd. Alla håller med om det. Airbagen är välintegrerad. Det är superbra.

Huruvida det alpina och skicrosslandslaget kommer att köra med den nya västen kommer att beslutas nästa år, enligt Winter som dock understryker, “Säkerheten är priceless.”

En som inte behöver vänta riktigt så länge är slalom- och världscupåkaren André Myhrer, som kommer att testa skyddsvästen på träningen i vinter.

– Det känns väldigt spännande tycker jag och kul att de försökt stärka säkerheten ytterligare.

– Det är svårt att skydda sig. Man är ganska oskyddad i de farterna, i en fartdräkt bara. Hjälmarna har gått framåt väldigt mycket senare år, i och med de nya reglerna. POC har tagit fram en bra hjälm som skyddar bättre. Sedan det här skyddet är ju en del i det också. Man kan angripa problemet på många olika sätt och jag tycker att det här är ett väldigt vettigt sätt att göra det på, säger den tidigare totalcupvinnaren André Myhrer.

Det har till relativt nyligen inte funnits mycket information att gå på gällande vilken typ av skador alpina åkare ådrar sig under tävlingssäsongen och i vilken utsträckning. En intern FIS report, publicerad i maj 2014, visar att under de senaste åtta åren har bortåt 20 procent av de 726 skadorna involverat nacke, huvud, axlar och bröstkorg. Mer än en fjärdedel av skadorna var så pass allvarliga att åkarna var tvungna att stå över tävling och träning i en månad eller mer.

Förhoppningarna är därför stora att användandet av den nya skyddsvästen ska förhindra den här typen av skador i framtiden.

Med det i åtanke, skulle ett sådant här skydd även kunna användas inom friåkningen?

Kristofer Turdell, den flerfaldige NM-vinnaren som snart ska göra sin debut på Freeride World Tour, bekantade sig nyligen med det nya skyddet.

– Klämde lite på ett sådant ryggskydd härom veckan. Utifrån ett säkerhetsperspektiv skulle det vara bra för friåkning också men som jag förstod styrs airbagen av ett gyro som gör att det till exempel inte ska gå att rotera för snabbt eller göra en volt utan att airbagen blåser upp.

Att anpassa västen till friåkningens förutsättningar är en “superutmaning,” säger Oscar Huss men knappast omöjligt.

– Det blir jättesvårt för accelerationssystemet. Men det var jättesvårt med skicross också. Enda lösningen är att man samlar in så många åk-timmar så möjligt. Har man tillräckligt många timmar så kan man lära systemet att skilja mellan vad som är “normalt” om man är en friåkare som gör nya trick och vad som är en krasch.

Och blir framtidens ryggkrockkudde verklighet även för friåkare, kommer Lotten Rapp att vara med. Ryggskydd är något som hon tagit fasta på sedan barnsben.

– Jag fick mitt första ryggskydd när jag var väldigt liten slalomraceåkare, idag skulle min kropp kännas väldigt ofulländad om jag skulle försöka köra freeride utför berg utan min skyddsutrustning. Det har varit stunder då jag tumlat utför stora berg och känt att detta hade inte känts okej utan min hjälm, goggles, ryggskydd, ryggsäck, säger hon.

– Jag ser otroligt mycket fram emot att få köra i detta nya ryggskydd, det ska få utlösas på träningsdagar, men på tävlingdagar då ska jag gå i mål med oanvänt ryggskydd och ett stort leende på läpparna.

Text: Malin Dunfors
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.