Lär dig fotografera Skidåkning

En artikel i ämnet fotografera vinter / skidåkning.

En varning
När du fotograferar skidåkning så gäller det att vara extra säker på snöförhållandena. Ofta ser det bäst ut i orörda off-pist sluttningar. Lär dig riskerna med off-pist skidåkning genom att gå kurser, läsa böcker och respektera avspärrningar och skidortens lavininformation. Känner du dig minsta osäker så stå över. Skulle du ändå åka över kanten så ha alltid med dig lavinsändare, spade och sond.


Foto: David Elmfeldt

Det luriga
Det luriga med fotografering där bakgrunden är snö är att din kamera inte kommer att göra rätt inställningar. Kameran luras av allt ljus som reflekteras från snön. Här gäller det att veta hur du skall kompensera exponeringen för all den vita snön. Läs mer om exponeringskompensation här.

I detta fallet så reflekterar snön mycket mera ljus vilket gör att det kommer mycket ljus i kameran. Detta leder till att kamerans exponeringsmätare luras till att välja en snabb slutartid (eftersom det bara behövs en mycket kort stund för att få in tillräckligt med ljus). Detta leder i sin tur till att snön inte blir vit utan grå på dina bilder. Bilderna blir alltså underexponerade (för mörka). För att kompensera detta ställa exponeringskompensationen någonstans mellan +1 till +2 (här är det viktigt att du testar hur just din kamera fungerar. Min kamera, Nikon F5, brukar ligga på 2/3 överexponering). Att fotografera skidåkare mot snö är bland det lurigaste som finns, så var beredd på att det måste få gå åt mycket film.

Kamerans exponeringsmätare är inställd för att alla motiv totalt sett reflekterar lika mycket ljus som en 18% grå skiva gör. För att efterlikna detta kan du kan använda din hand för att ställa in exponeringen eller något föremål som motsvarar detta (en grå innehandske, någons jacka etc.).

Finvädersfotografering
Vissa tycker att det bara funkar att foto skidåkning i solsken (det underlättar ju helt klart). Men tyvärr är det ju inte alltid sol. De dagar då det är mulet eller toksnöar, prova då att gå närmare och koncentrera dig på detaljer i åkningen och undvik mycket bakgrund. Prova också att använda svart-vitt film (som jag gillar mycket). Skall du utvecklas gäller att lära sig svåra förhållanden.

Upplättningsblixt
Upplättningsblixt är något som proffsen använder nästan hela tiden. De sätter ner uteffekten på blixten för att det inte skall bli för uppenbart att blixt används. Blixten används nästan alltid i närbilder i solväder för att bli av med skarpa skuggor hos motivet. Prova att använda blixten i solsken och dina bilder kommer att lysa upp mycket mer.

Har du inbyggd blixt så prova att använda denna ofta.

Slutartid
Ofta rekommenderas det att satsa på riktigt snabba slutartider eller relativt långsamma. Med snabba är man säker på att man fryser motivet och med de långsamma så får du skön rörelseoskärpa som ger mer fart i bilden. Ett riktmärke kan vara snabbare än 1/1000 och långsammare än 1/60. Här är det ju vädret och filmvalet som styr också.

Händerna
Händerna är viktiga vid fotografering. I vintras hittade jag en mycket bra kombination. Jag är varm och fryser inte så ofta så det är inte säkert att detta passar alla. Jag köpte en handske från North Face som är jättetunn och bara består av ett windstopper tyg.

Denna handske har jag hela tiden på mig. Utanpå detta har jag min vanliga skidhandske. I min skidhandske kan man ta ut innehandsken, så när det blir varmt så kör jag bara med ytterhandsken och North Face handsken. Det fina med den tunna handsken är att den är helt vindtätt (men värmer inget) och framförallt så är det enkelt att sätta på sig skidhandsken när det börjar bli dags att åka igen (det finns inget värre än innehandskar som korvar sig).

Kondensation
Kondensation är farligt för kameran och det uppstår när du tar kameran från kallt till varmt (läs från skidåkning till värmestugan). För att undvika kondensation så mycket som möjligt så kan man ha kameran i en tät plastpåse utan luft. Ofta orkar jag inte vara så här noga utan låter kameran ligga kvar i ryggan och sakta tina upp. Men det gäller att vara uppmärksam, för ibland kan kameran ändå vara helt fuktig och det är inte bra.

Utrustning
Proffsutrustningen som rekommenderas är kamerahus med motor (minst 4-5 bilder per sekunder) och objektiven 17 – 35 , 28 – 70, 80 – 200 och blixt. Proffsen använder ofta en handhållen ljusmätare för att kunna mäta det infallande ljuset, istället för det reflekterade ljuset.

En mer hobbyutrustning kan vara ett modernt kamerahus med ett zoomobjektiv. Ett objektiv från Tamron som fått mycket bra kritik (blivit året produkt) med brännvidden 28 – 200 kan vara mycket lämpligt. Med en sådant objektiv tappar man lite kantskärpa och ljuststyrka men får å andra sidan en väldigt komplett bredd på brännvidden. Det är ytterst sällan som det behövs andra brännvidder än dessa.

Tips:
– Stäng alltid ryggsäcken medans du plåtar. Jag har alldeles för ofta glömt detta och när skidåkaren susar förbi så fylls säcken med snö. Inte så bra!
– Leta efter mönster, skuggor, bergsidor, spår efter skidåkare som lyfter bilden.
– Att kommunicera med varandra, kan vara ett problem. Bestäm signaler. Eller varför inte skaffa en kommunikationsradio. Jag vet inte hur många gånger polarna har kommit farande när jag stått och fibblat med exponeringen.
– Ta med något att torka av kamera och linser med i backen om det kommit snö på dem. Fleece i all ära, men det funkar inte att torka rent linsen med (du har säkert försökt att torka rent ett par skidglasögon med fleecetröjan).

Text: David Elmfeldt, www.elmfeldt.com
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.