Nya MTB-experter på Freeride

Som en del i Freerides satsning på MTB byggs expertpanelen på sajten ut med två MTB-experter, Daniel Sanfridsson och Klas Hägg.

Daniel Sanfridsson mitt i Kälkspåret i Åre.
Daniel Sanfridsson mitt i Kälkspåret i Åre.
Foto: Ulf Olofsson

Daniel Sanfridsson är utbildad cykelinstruktör i Österrike. Han var en i kullen i den första skräddarsydda utbildningen inom utförscykling i österrikiska Leogang.
– Utbildningen kan liknas vid SLAO:s skidinstruktörsutbildning och består till stor del av metodik, alltså hur man bäst lär ut till exempel en kurvtagningsteknik i olika moment. Men vi fick även med oss mycket materialkunskap, träningslära och navigering, berättar Daniel Sanfridsson som på sommarhalvåret är ansvarig för Åre Bike School i Åre. På vintern utbildar han skidlärare inom SLAO och kör även själv som skidlärare i Åre.

Daniel i samma hopp från en annan vinkel.
Daniel i samma hopp från en annan vinkel.
Foto: Jonas Kullman

Daniel höll till på elitnivå inom crosscountry mellan 1994-98; då var det långloppscupen som gällde och Kvärnums IF var hemmaklubben. Efter ett tag gjorde dock skidlärarjobbet i Colorado, USA, att elitsatsningen inte gick ihop.
– Det blev för tufft att för jobba på dagarna och sedan träna kvällstid på 3000 meters höjd. Kroppen sa ifrån och jag var på gränsen att bli övertränad.

I USA kom Daniel i kontakt med downhillcyklingen och när han flyttade till Åre 2002 hakade han snabbt på de entusiaster som cyklade utför på Skutan. Det var inte alltför många under de första åren på det nya årtusendet. Boomen efter Åre-VM 1999 hade kommit av sig lite och det var inte förrän 2002 som cyklarna började rulla på allvar i byn igen.
– Det bästa med Åreskutan är terrängen. Många andra cykelspots har samma terräng som Åres lågzon har. Men här uppe finns variationen med klipporna och stenunderlaget på högzon. Jag gillar att kunna ha den variationen i ett och samma åk.

På Freeride kommer Daniel att svara på frågor som har med cykelteknik att göra; om åkteknik för downhill, freeride och även cross country. Han svarar även på frågor kring skyddsutrustning och andra saker att tänka på för att cykla säkert.

Cykel handlar inte bara om att styra och trampa. Många lägger minst lika mycket tid på att skruva. Det behövs, för påfrestningarna på cyklarna från dagens bergscykling är stora och behovet av underhåll och reparationer likaså. Klas Hägg är Sveriges kanske mest inbitna skruvare. Klas älskar att skruva på cyklar! Det är därför han bland annat är mek-ansvarig för landslaget i downhill. Tidigare har du kanske sett Klas bakom disken på olika skid- och cykelbutiker i Åre.
– Min uppfattning är att cykeln är som sämst när den kommer ur lådan. Det är en ganska stor tillfredställelse att känna att man kan göra den bättre. Det handlar inte alltid om att köpa nya komponenter. Det kan räcka med att plocka isär framgaffeln och smörja lite extra för att ta bort den friktion som nästan alltid finns där på nya cyklar, säger Klas Hägg.

Klas Hägg i sitt favoritrum.
Klas Hägg i sitt favoritrum.
Foto: Johan Ståhlberg

Klas är Årebo sedan början av 1990-talet. Dessförinnan var det Borås och lite som han själv kallar det, oseriös landsvägcykling som tonåring. Han hoppade över BMX-hypen och köpte istället sin första MTB (en Univega) 1989.
– Den körde jag sönder på 10 månader. Efter det la jag lite mer pengar på cyklarna för att få saker som höll. Men det var fortfarande helt odämpade cyklar. Jag kom fram till att efter tre nedslitna bromsbelägg var det dags att byta fälg för då var den slut.


Foto: Johan Ståhlberg

I slutet av 1990-talet skenade utvecklingen på downhillcyklar. Framför allt skedde utvecklingen på fjädringsvägarna som dubblerades varje år. Skivbromsarna var givetvis också en viktig nyhet för bergscyklisterna. De gav bättre kontroll och snabbare cykling.
– På tre år i början av 1990-talet gick cyklarna från crosscountry till downhill rent materialmässigt.

Men måste man vara kär i skruvar för att kunna cykla? Absolut inte menar Klas men den som inte kan laga sin egen punktering uppe på berget ska kanske ta sig en funderare.
– Mitt bästa tips är att alltid se till att cykeln inte skramlar utan går tyst. Så fort det dyker upp något nytt ljud är det lättare att hitta felet och fixa till det, säger Klas.

Klas kommer svara på frågor kring hur du mekar och vårdar cykeln. Det kan röra allt från bromsproblem och underhåll av framgaffeln till glappande styrlager. Klas är framförallt insatt i downhillcyklar.

Ställ din fråga till Freerides MTB-experter

Text: Dan-Marcus Pethrus

Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.