Test: 4 lätta friåkningspjäxor

De senaste säsongerna har pjäxmarknaden genomgått en revolution. Numera finns många bra alternativ av pjäxor med gåläge och techinsersts för friåkare. I denna första del av Freerides pjäxtest 2018/2019 har vi prövat fyra pjäxor med låg vikt, under 1500 gram per sko. Här läser du om Atomic Hawx Ultra XTD 130, Scarpa Maestrale RS, Dynafit Hoji Pro Tour och Tecnica Zero G Tour Pro.

De senaste fyra-fem säsongerna har det skett något av en pjäxrevolution. Nu finns det knappt friåkningspjäxor utan gåläge eller techinserts längre. Det är självklart en stor del i randotrenden, och en anledning till varför det har blivit så populärt. Pjäxor behövs knappt kompromissas med. Och eftersom att det finns oändligt med alternativ, så behövdes det ett test.

Kategorin ”friåkningspjäxor med gåläge och techinserts” har blivit så sjukt stor att testet behövde begränsas något mer än det. Därför består testet av pjäxor som är flaggskeppsmodeller, det bästa av det bästa, och väger som allra mest ca 1850 gram styck. De ska ha ROM (range-of-motion) på minst 45° och tillverkarens flexindex ska vara ca 115-120 eller mer. Detta gav 8-10 par att jobba med.

För att göra det ännu lättare delades pjäxorna upp i två sub-kategorier, med en enda parameter. De över 1500 gram per sko, och de under 1500 gram per sko. Den första delen behandlar de lättaste pjäxorna.

Det kommer inte testas hur sköna pjäxorna är. Det får du göra själv. Alla fötter är olika, och därför är passform och bekvämlighet i princip omöjligt att testa objektivt. Däremot kommer fakta kring fit, och hur de upplevs i jämförelse med varandra.

Det fokuseras på viktiga saker som gåläge, åkkänsla och användarvänlighet. Hur sitter spännen, var pjäxorna lätta att dra på och är det verkligen ”130-flex”? Planen är helt enkelt att kolla all tekniska fakta, och sen se om det fungerar i verkligheten. Kanske hittar jag ett par nya favoriter och tipsar dig om vad du ska kika på.

Alla modeller finns att få tag på just nu i Sverige. Det är inga specialversioner eller nästa års modeller eller något sådant.

Om Flex

Oavsett vad tillverkare säger och vad du kanske har trott, så finns det egentligen ingen skala för att ange pjäxors flex. Att 130 är styvare än 120 stämmer absolut på pjäxor från samma tillverkare, men behöver inte göra det från olika tillverkare. För att mäta flexet på ett enhetligt sätt skulle alla tillverkare behöva använda sig av samma utrustning, och även bygga skorna på samma sätt. Det skulle ju inte vara så kul. En pjäxas flex är nämligen mer än hur styv plasten är, det handlar om hur hela pjäxan rör sig på foten och hur det upplevs.

Alla modeller i testet har som sagt ett angett flexindex från ca 120 och uppåt. Det betyder alltså inte att alla är superstyva. Det kan vara värt att nämna att de allra flesta känns mycket mjukare inne i en varm skidshop än ute i snön. För styva pjäxor är ofta mer hämmande än för mjuka, särskilt om du har minsta problem med fötter eller benhinnor.

Om att köpa pjäxor

Att köpa nya pjuck kan göra under för din åkupplevelse, men det kan också vara jobbigt, dyrt och onödigt. Fundera gärna en extra gång på om du verkligen behöver nya. Ett par pjäxskal håller generellt cirka 2-300 skiddagar, om inget extraordinärt händer. Spännen går att laga eller byta ut, gummisulan går oftast att göra om och gåläget kan lagas. Innerskor håller generellt lite kortare, ca 150 skiddagar är normalt.

Har du formgjutna sulor? Om inte, fixa det först. Det kan hända att ett par sulor fixar dina problem och att du inte ens behöver nya pjäxor, så mycket som 80-90 procent av de vanligaste besvären löser sig med en formgjuten sula. Sen har du med dig dina sulor när du provar ut ett par nya skor i butik.

Köp inte för stora. Det gör så mycket ondare än lite för små. Gå till en bootfitter, en bra skidbutik i Sverige. Hen kommer mäta dina fötter och ge dig rätt storlek utifrån ditt mått. Något att gå efter är att tårna ska ta i innerson längst fram när du står upprätt, och åka tillbaka precis så att de inte nuddar när du flexar framåt. Det är såklart olika för alla, men detta är bra ställe att börja på.

Testfakta

Jag har både turat och åkt på alla modeller. Minst en heldag per pjäxa. Övrig utrustning och snöförhållanden har varierat, men jag har försökt hålla det så jämt som möjligt. Mina referenser är att jag har smala fötter och gillar tight fit (bör sägas även om det inte är del av testet), styvt men inte stumt flex och bra gåläge. Bra gåläge för mig är där jag kan ta normala steg utan att skon hindrar mig. En allsidig pjäxa ska fungera med både lite lättare skidor och bindningar, och även rediga friåkningslagg.

Som shopråtta, jag har arbetat flera år i skidbutik och -hyra, är det också viktigt för mig att pjuxen är lätta att reparera. Det ska gå lätt att byta spännen och skruva fast gålägen. Gärna med enkla verktyg och utan att böja fingrarna ur led.

Jag har storlek 25,5, är ca 180 cm lång och väger ca 65-70 kg. Jag är skolad raceåkare, men har övergett det sedan ganska länge, och åker nu friåkning på hög nivå. Turar så mycket jag kan.

Bra att veta

Knappt något jag har läst och gjort research om är så nördigt och fullt av diffusa begrepp som i pjäxor. Därför kan det vara bra att ha koll på några av dessa innan du läser vidare.

  • Flexkurva – pjäxans respons beroende på hur mycket tryck den utsätts för
  • Powerstrap – svåröversatt ord för remmen längst upp på pjäxan
  • Läst – fotens bredaste ställe, precis bakom tårna
  • Tvådelad pjäxa – pjäxa med två skaldelar, en undre och en övre
  • Tredelad pjäxa – pjäxa i tre delar, en undre, en tunga och en bakkappa
  • BSL – Boot Sole Lenth; längden på yttersulan
  • Canting – ett sätt att luta skaftet på pjäxor för att kompensera kobenta eller hjulbenta åkare

Om betygen

Betygen är för att kunna jämföra pjäxorna med varandra, och inte nödvändigtvis är den som har högst betyg bäst för just dig. Men desto högre siffra, desto bättre funkar den för mig i varje specifik kategori. Flex betyder här hur pjäxan fungerar när den flexar, inte hur styv den är. Ha även att hela detta urval som vi har valt ut redan är creme de la creme av pjäxor med de absolut bästa på marknaden, givet våra kriterier för urval vad gäller vikt (max 1850 gram), gåläge (minst 54 grader) och flex (minst 115-120).

  • VIKT – helt enkelt hur lätta de är. Lättare vikt ger högre poäng
  • FLEX – hur bra flexet känns. Såklart väldigt subjektivt
  • I&UR – hur lätta eller svåra är pjäxorna att ta på och av?
  • ANVÄNDARVÄNLIGHET – hur det funkar att använda spännen och gåläge, hur lätt det är att reparera pjäxan
  • KOMPATIBILITET – hur kompatibel pjäxan är med olika bindningar
  • GÅLÄGE – hur bra gåläget är

Freerides Pjäxtest 2018/2019

–4 lätta friåkningspjäxor 

 

Tecnica Zero G Tour Pro

Zero G har funnits i flera varianter förut, men enligt Tecnica är årets Zero G-modeller helt och hållet nya. Det enda som är kvar sen förra säsongen är namnet. Pjäxorna har nya sulor, en ny kombination av Grillamid och kolfiber i skalet och nya spännen. Min favorit av nyheterna är helt klart powerstrapen. Exemplariskt bra. Den sitter med en krok på insidan av benet så du kan häkta av hela spännbandsmekanismen och slipper trä bandet genom. En liten detalj, men helt fantastiskt. Borde finnas på alla pjäxor.

Pjäxan har ”vanliga” spännen med vajerbygel. De övre hacken går att flytta ganska enkelt mellan tre olika hål. Själva spännet är dock nitat i plasten, vilket gör det svårare att byta ut ett trasigt spänne. Spännena kan vara lite pilliga att få fast och framförallt att få av när de är hårt knäppta. Annars inga konstigheter. Nedersta spännet är omvänt i klassiskt rando-manér, för att inte vara i vägen eller gå upp vid bootpacks.

Även gålägesmekanismen är ny och helt unik. Istället för att ha antingen en metallpinne som krokar runt ett fäste i nedre delen, eller en bult genom de två bakkapporna, så har Tour Pro båda. Hur detta påverkar hållbarhet och ROM är svårt att säga, men en rejäl konstruktion är det. Gåläget fungerar bra och är det bästa jag har provat i en tvådelad fyrspännespjäxa. Definitivt tillräckligt för att gå rejäla turer med långa anmarscher.

Zero G:n driver skidor utan problem. Trots den lätta vikten är det en redigt stabil sko med bra kraftöverföring. Enligt Tecnica är flexet ”130” och det går ju som sagt att diskutera. Jämfört med andra pjäxor är det i krokarna runt 120-130 helt klart, med karakteristisk flexkurva för ett tvådelat skal. Bra respons i hela vägen, utan att det viker sig. Vinkeln på skaftet framåt går att andra med medföljande kilar som fästs på innerskon. Det går även att flytta på nedre gålägesfästet för annan vinkel framåt.

Innerskon är tunn. Väldigt tunn. Fullt formbar och med full snörning. Men tunn. Skulle jag köra en hel säsong på dessa hade jag nog tryckt i en lite kraftigare innersko, eftersom jag har smala fötter, åker mycket och fryser mycket. En tunn innersko ger mer precision, och bör i teorin inte packas ihop lika mycket. Men en tjockare är varmare och kan ge bättre passform och grepp.

Zero G har en kraftig gummisula från Vibram som täcker hela undersidan. Normen är ISO 9523 och fungerar därför med bindningar som är certifierade för touringsulor. Detta är till exempel MNC från Salomon eller Sole.ID från Marker. Sen fungerar de såklart till alla techbindningar och techhybrider också. Sulorna är inte utbytbara, men kan nog lagas av en skomakare när de blir utslitna.

Betyg: Tecnica Zero G Tour Pro

VIKT 5
FLEX 4
I&UR 4
ANVÄNDARVÄNLIGET 3,5
KOMPABILITET 3
GÅLÄGE 4,5

Totalbetyg: 4.1 (24,5/30)

Fakta: Tecnica Zero G Tour Pro

Vikt: 1340 gram per pjäxa
Flexindex: 130
Lästbredd: 99
BSL: 293 mm (25,5)
Storlekar: 22,0(!) till 31,0
Innersko: Formbar med snörning
Spännen: 4
Canting: Nej
ROM: 55°
Pris: 7000kr

Dynafit Hoji Pro Tour

En riktig snackis som är ny för säsongen. Den lanserades i januari, sen kom en limiterad förhandsmodell, och nu finns den i ordinarie sortimentet. Detta lagom till att Dynafit teasar om en ny modell. Mer om det senare.

Hojin är riktigt bra på tur. Inga problem att gå på en hel dag, flackt som brant. Bra och naturlig rörelse både bakåt och framåt. Möjligen lite kort bakåt. Pjäxan har som bekant ingen klack eller läpp fram vid tån, vilket enligt Dynafit ska ge lättare vikt och ett mer naturligt steg. Jag kände absolut ingen skillnad i steget jämfört med en vanlig sula, och bristen på plastbit där fram skapar fler problem än den löser tycker jag. Många bindningar som inte funkar, och inte heller vanliga stegjärn.

Gåläget är väldigt speciellt och ganska komplicerat. Det bygger på att en del av bakkappan rör sig inne i pjäxan, och att spännen, powerstrap och gåläge alla sitter ihop med en vajer. Detta gör att du kan knäppa pjäxan som om du ska åka ned, sen spänna upp gåläget och börja knata direkt. När du kommer upp behöver du bara spänna i åkläge och köra, inte justera annat. Det är i alla fall tanken, och det fungerar hyfsat. Jag behövde ändra lite ibland, men det en bra idé. Perfekt vid många och korta turer, typ varv på varv i en skogssluttning.

Det nedre spännet har en speciell utformning men fungerar bra. Mittenspännet låser fast hälen på ett riktigt effektivt sätt, men ser ut som att det är monterat när resten av pjäxan var helt klar och påväg ut i butik. Det är en rem i hårdplast à la snowboardbninding, och nästan exakt likadan som på Scarpa Maestrale RS. Det fungerar som sagt bra, men jag är orolig för plastens hållbarhet i kyla, och det är dessutom svårt att veta exakt hur hårt man spänner från gång till gång.

Det övre spännet går att flytta, och det nedre ser ut att vara utbytbart. Annars är det lite svårt med service, och jag vågar inte riktigt skruva i det komplicerade gåläget.

Flexet i Hojin är som en tredelad pjäxa. Mer likt Full Tilt än Lange. Index är 120, och ungefär så känns det också. Det är progressivt och med bra svar. Ett av de skönaste flexen i testet faktiskt. Passformen blir jag inte klok på. Påstådd lästbredd är 103,5 mm, vilket är ungefär lika långt som från Kiruna till Kapstaden. Ändå är de rätt trånga i tårna och framfoten för mig med smala fötter. De är trånga i insteget, och de är märkbart låga. Skaftet går att spänna åt ordentligt och hälgreppet finns där i och med ett välplacerat mittenspänne. Men något skumt är det. De andra jag har pratat med som provat Hoji säger att den är gigantisk där fram, och vissa har till och med fått gå ner en storlek. Som jag nämt tidigare är det ingen idé att stirra sig blind på lästmått, pjäxor måste provas.

Sulan är tillverkad av Pomoca i supergreppigt heltäckande gummi. Den går inte att byta ut, men kan säkerligen lagas hos skomakare. I och med den speciella sulan och avsaknaden av framläpp, så passar Hoji endast i techbindningar. Den funkar inte i Kingpin eller i Beast, men den funkar faktiskt i Tecton*.

Betyg: Dynafit Hoji Pro Tour

VIKT 4
FLEX 5
I&UR 3
ANVÄNDARVÄNLIGET 4
KOMPABILITET 2
GÅLÄGE 4

Totalbetyg 3.8 (23/30)

Fakta: Dynafit Hoji Pro Tour

Vikt: 1385 gram per pjäxa (stl 26,5)
Flexindex: 120
Lästbredd: 103,5
BSL: 281 mm (25,5)
Storlekar: 25,0 till 30,0
Innersko: Formbar utan snörning
Spännen: 3
Canting: Nej
ROM: 55°
Pris: 6500kr

Scarpa Maestrale RS

Maestrale är testets allra lättaste pjäxa. På flugvikten 1300 gram är det verkligen som att ha en gympadojja på foten för den som inte är van. Den är inte lik någon annan i sin konstruktion.

Trots ett angett flex på 125 är detta utan tvekan en sko att gå på tur med. Gåläget är otroligt bra, något av det bästa jag har varit med om. Fotleden kan röra sig i princip obehindrat, och det ska mycket till för att nå något av ytterlägena. Angående passformen så är tå-boxen klart rymlig, vilket är bekvämt på tur, medan skaftet är lite snävare.

De är, i alla fall för mig, riktigt svåra att komma i och ur. Jag provade alla möjliga sätt, men det blev aldrig smidigt. Med innerskon på foten först och sen ner i skalet tog det emot på massor med ställen, och med innerskon i skalet från början så var det som att trycka ner foten i en juicepress. Väl på var det dock en helt annan känsla. Skaftet är lågt, lägsta på någon pjäxa jag har provat eller ens pillat på. Detta gör att de är extremt bekväma, dels på tur som nämnt tidigare, men också på byn, på afterski eller på affärn. Det är modellen som fungerar klart bäst att köra bil i.

Själva gålägesmekanismen är en helt synlig och kraftig metallbit som flippas upp. Inget dolt, och allt är lätt att byta eller laga. Exemplariskt bra.

Åkmässigt hittar jag inte riktigt hem. Det låga skaftet gör att jag får ganska dålig balans, och det tar ett par åk innan det känns okej. Pjäxan är också redigt styv i åkläget, faktiskt lite väl styv. Jag tror att jag är något för lätt för dessa pjäxor, och mina fötter var helt fel form.

Maestralen har som sagt ett styvt flex, som också är någorlunda progressivt. Känslan är lite av en blandning mellan vanliga alpina tvådelade pjäxor och moderna tredelade pjäxor. Detta förstärks av alla olika spännen. En powerstrap modell helt vanlig kardborre, och ett övre spänne som sitter lite snett. Mittenspännet är en hårdplastrem som fungerar på samma sätt som på en snowboardbindning. Det är likadant som på Dynafit Hoji, och här som där är det oerhört effektivt. De går att spänna riktigt hårt och håller verkligen foten på plats. Den plastiga känslan gör att jag blir orolig att den, likt snowboardbindningar, lätt spricker och går sönder när det blir kallt.

Övre spännet är nitat och är därför lite svårare att byta ut, men utöver det så finns det många skruvar att sätta insexnyckeln i. Det mesta verkar gå att byta och justera.

Scarpa Maestrale RS är verkligen en turpjäxa, och en riktigt bra sådan. Möjligheterna att köra hård friåkning är något sämre. Undertill sitter en heltäckande grov gummisula från Vibram, som inte är utbytbar. Den har ISO 9523, och den passar därför i techbindngar och bindningar med tur-standard, till exempel Markers Sole.ID och Salomons MNC.

Fakta: Scarpa Maestrale RS

VIKT 5
FLEX 3
I&UR 2
ANVÄNDARVÄNLIGET 2,5
KOMPABILITET 3
GÅLÄGE 5

Totalbetyg: 3,4 (20,5/30)

Fakta: Scarpa Maestrale RS

Vikt: 1300 gram per pjäxa
Flexindex: 125
Lästbredd: 101 mm
BSL: 297 mm (25,5)
Storlekar: 24,5 till 31,0
Innersko: Formbar med snörning (Intuition)
Spännen: 3
Canting: Nej
ROM: 60°
Pris: 6 500kr

Atomic Hawx Ultra XTD 130

Jag ska erkänna att när Atomic Hawx Ultra XTD 130 (ett alldeles för långt namn) lanserades, så väckte den starka ha-begär hos mig och mina fötter. Smal som tusan, styv och med ett till synes riktigt bra gåläge. Och under 1500 gram på det! Jag fick inte tag på ett par just då, och istället gjorde jag som sig bör och provade en massa innan jag hittade ett annat par pjäxor som passade och som jag blev nöjd med. Men under 1500 gram och 130-flex lockade fortfarande. Därför var det extra spännande att äntligen få prova dem.

Till att börja med är passformen så tight som man kan tro. Lästbredden är angiven till 98 mm, och det är den smalaste pjäxan i testet. Den snäva formen fortsätter upp i skaftet, och här har vi något som passar en sådan som mig med smala vader. Dessa är det allra tightaste par pjäxor jag har provat sen jag slutade med modeller utan gåläge. Låg volym på riktigt. Innerskon är tunn, och skulle jag kört vidare på dessa hade min första modifikation varit värmesulor. Annars hade jag inte överlevt en enda skidtestarhelg.

Gåläget är enligt Atomic hela 54 grader. Det är det nog också, men det är rejält trögt i de yttre regionerna. Det märks att pjäxan helst vill vara upprätt. Själva gålägesmekanismen är tagen nästan direkt från Atomic superlätta randosko Backland, med en rejäl metallstång som fälls upp. Klart ett av de bättre systemen som finns, och allt går att byta.

Även spännena går att flytta och byta utan problem, exemplariskt bra. Det är till och med så att skaftet sitter med skruvar i den nedre delen, vilket ökar servicemöjligheterna enormt.

När det är dags att åka ned blir Hawx Ultra XTD en tight alpinpjäxa. Flexet är absolut styvt, men det känns inte riktigt 130-styvt. En upplevelse jag hade med dessa var att flexet påverkades ganska mycket av temperaturen. Vid plus 4 grader kändes de helt klart mjukare än en styv, raceig, 130-pjucka, och vid minus 6 grader var det riktigt hårt. Vad detta beror på vet jag inte, men troligen har det att göra med sammansättningen i plasten.

Även XTD är lite svår att komma i och ur. Ofta fastnade forten i övergången mellan skaftet och underdelen, och det kunde göra riktigt ont om foten kom fel. Lite lättare när pjäxorna var ordentligt varma och innerskon knöts på foten först.

Sulan är en WTR, vilket är kompatibelt med GripWalk och med bindningar som har alpina tur-standard. Och tech såklart. Sulan går inte att byta ut.

Betyg – Atomic Hawx Ultra XTD 130

VIKT 4
FLEX 4
I&UR 2,5
ANVÄNDARVÄNLIGET 4
KOMPABILITET 4
GÅLÄGE 3,5

Totalbetyg: 3.7 (22/30)

Fakta Atomic Hawx Ultra XTD 130

Vikt: 1420 gram per pjäxa
Flexindex: 130
Lästbredd: 98
BSL: 293 mm (25,5)
Storlekar: 24 till 29,5
Innersko: Formbar med snörning
Spännen: 4
Canting: Nej
ROM: 54°
Pris: 7 000kr

*Dubbelkollat med Dynafit

Text: Gustav Corin
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Corin
    0
    Corin | 2018-11-29 10:16          

    @MnO Och just det, det är hälens utformning och sulans gummi som gör att det inte funkar. Tecton har inte alls samma häl som Kingpin, så därför är det möjligt att bara den ena fungerar. Men nog är det lite knasigt.

  2. Corin
    0
    Corin | 2018-11-29 10:14          

    @MnO @LawndartGustav Det svaret jag har fått är att Dynafit centralt ser Beast som en egen nischad produktkategori, som de dessutom fasat ut. Därför finns det enligt dem ingen anledning för Hojin att fungera med Beast. Jag har väl inte skrivit det, men det verkar som om att det är något på gång till nästa vinter som funkar dock.

  3. Vattendroppe
    0
    Vattendroppe | 2018-11-29 10:00          

    @MnO Den som väntar på något gott...

  4. LawndartGustav
    0
    LawndartGustav | 2018-11-29 09:40          

    @MnO Då Hojis dynafitinserten hamnar närmre fotens mitt hamnar också pjäxan tår, speciellt ovansidan längre fram och tar då i vissa bindningar när man lyfter hälen mkt, oklart om detta är fallet i Kingpin dock. Detsamma gällde ju några andra pjäxor när Beast16 kom, Salomon och K2 har jag för mig att det var.
    Sen är det nog många som hade velat ha Hoji i Shift iår men finns ju många andra pjäxor. Mina Technica Guide Tour Pro väger 1320g för skal och innersko i 26,5 och känns riktigt bra utför hittils. Kan jämföras med Arcteryx Procline carbon som vägde 1260 med den innerskon jag behövde. Såklart skönare gåläge på Procline men usel utför i jämförelse (för mjuk för mig, årets är styvare men väger som Tour Pro)

  5. MnO
    0
    MnO | 2018-11-28 22:36          

    Det är ju väldigt konstigt att Dynafit väljer att inte göra Hojin garanterat kompatibel med åtminstone Kingpin och Tecton (även om det sägs att den fungerar med Tecton). Ok, då att tån i nuvarande form ger vissa fördelar i form av reducerad vikt och en mer komfortabel gång, men att få pjuckan att funka i Kingpin kan ju inte vara någon större utmaning. Är det hälen som inte är av standarformat då eller vad är det som gör att det inte garanterat fungerar?

  6. Corin
    0
    Corin | 2018-11-28 21:52          

    @Rajden Tack
    @Always-Sunny Allra längst ned just ovanför sista bilden *Dubbelkollat med Dynafit
    @KalleBackeus Egentligen mest för att den har ett gäng år på nacken, och jag villa ha med S1, men den tillverkas inte i år
    @MnO Tack!
    @SNUGEN Hojin fungerar inte med Beast tyvärr, som sagt har jag dubbelkollat detta med Dynafit. Men det har varit ytterst tvetydigt förut, och någon säljare har tidigare förstått fel i frågan.

  7. SNUGEN
    0
    SNUGEN | 2018-11-28 19:59          

    Att säga att Hojin inte är kompatibel med Beast bindningarna är ju dock inte korrekt, Dynafit säger själva att det går och att pjäxan inte behövs modifieras för att fungera med bindningen.

  8. MnO
    4
    MnO | 2018-11-28 13:31          

    Mycket bra. Gott att se att det fortfarande dyker upp genomarbetat kvalitetsmaterial här på Freeride.

  9. KalleBackeus
    0
    KalleBackeus | 2018-11-28 11:22          

    Finns det någon anledning till att Scott Superguide Carbon inte är med i testet?

  10. Always-Sunny
    0
    Always-Sunny | 2018-11-28 09:14          

    Snyggt!
    Säkert jag som är blind men hittar inte hänvisning(*) i meningen "Den funkar inte i Kingpin eller i Beast, men den funkar faktiskt i Tecton*." Sista meningen för Hoji

  11. Rajden
    3
    Rajden | 2018-11-27 23:45          

    @AndersWingqvist . Att Corin är en stjärna kommer inte som nån direkt nyhet, då han visat sin skicklighet åtaliga gånger i Gränsens schmedja.. Men att det kommer flera framtida tester, det ser jag fram emot!

  12. AndersWingqvist
    3

    @Rajden Tack! Ja, Gustav Corin är en stjärna på prylar som är här för att stanna! Jättekul detta test och ytterligare ett liknande kommer på de något biffigare nya friåkningsdojorna inför vintern.

  13. Rajden
    4
    Rajden | 2018-11-27 22:57          

    Suveränt testat och riktigt välskrivet, inga missade detaljer här inte!