Reine Barkered: ”Detta är Åres tre bästa offpiståk”

Den erfarna Freeride World Tour-åkaren Reine Barkered är uppväxt i Duved, och fostrad som skidåkare på Åreskutan. Här är hans tre favoritåk på hemmaberget. 

Reine Barkered har åkt på Freeride World Tour (FWT) sedan den drog igång vintern 2009. Reine, som är född 1982 och upväxt i Duved, har vunnit FWT-finalen i Verbier inte mindre än tre gånger och tog den totala världsmästartiteln 2012.

Förra vintern var Reine, bokstavligt talat, snubblande nära nya framgångar, men en sketen backflip på slutet av Bec des Rosses i Verbier – efter ett i övrigt fenomenalt åk med ett imponerande dubbeldrop – ställde till poängen och han slutade som total femma på Freeride World Tour 2021.

Några veckor senare kom revanschen då Reine Barkered visade briljant och felfri friåkning på Nordalsfjäll i Riksgränsen och kammade hem NM.

Men långt innan Reine Barkered kom ut i världen och tävlade på stora berg i Alperna och Nordamerika gjorde han laps på hemmaberget i Sverige. Vi pratar så klart om Åreskutan och här tre av Reines favoritåk hemma i Åre.

Åres 3 bästa offpiståk

 

1. Mårtens Brant ner i Östra Ravin

– I Åre kör vi inte raka åk utan mer spot till spot och ingen kombination är väl mer vältrafikerad av byns freeriders än Mårtens brant och Östra ravin. Efter att ha stigit av vid toppen på Åreskutan så skråar du österut, skiers left, och kanske klämmer du in det så kallade ”Plattdroppet” på vägen, givet att du är under 32 år gammal och vid sjukt god vigör. För landningen är precis som den låter: P-L-A-T-T.  

– Mårtens, eller Mårtens Brant, är ett åk eller dropp beroende på hur man vill göra. Det går att åka brant eller gå riktigt stort om lusten faller på. De år då snön har lagt sig bra är Mårtens ett av världens bästa dropp med optimal lutning i landningen. Men ramla för guds skull inte och var bra på att stänga ned fart, annars får du brutalt känna av vad en kompression kan göra med dig… 

– Du är klar med Mårtens och taggad på mer? Bra! För då ligger Östra Ravin redo att ta emot dig. Här kan du gå ännu större om du vill göra ett drop, eller välja vilket som helst av de många fina åk som finns här med olika ingångar. ”Farliga rännan” kan vara en idé om du gillar teknisk åkning eller Musberget om du föredrar fina svängar i skogen. Avsluta med benträningen genom Susabäcken.

– Det här varvet – Mårtens ner till Östra och vidare till Susabäcken – har fostrat många av våra svenska friåkare genom tiderna. 

2. Jibbklipporna

– Om man har turen och får köra varv på toppen av Åreskutan så bör man ta en sväng in till Jibbklipporna, som ligger ovanför pisten Röda Rappets slut. Man ser Jibbklipporna tydligt nerifrån gondolens dalstation (fd Olympiaplatån) om man tittar upp till vänster.

– Jibbklipporna är ett ganska kort åk, men med många möjliga variationer på linjer och ett bra ställa att både träna lite kort brantåkning och öva dropp. Området är mycket vältrafikerat på våren då man dessutom kan ta fart över Röda Rappets pistkant efter klipporna och hoppa långt. Det brukar hållas inofficiella längdhoppstävlingar där. Självklart ser du upp för folk i pisten, kör bara när det verkligen är helt fritt, man ser tydligt från start.

3. Lillskutan

– Om man har tagit ett åk på Baksidan av Åreskutan ända från toppen (alltså tolkat efter skoter eller gått den sista biten upp), eller skråat in från Kabinbanans bergstation så är det inte mycket extra insats att gå upp för Hällfjället som det egentligen heter och där kräma ut fantastisk åkning ned till Tott eller Björnen.

– Man kan hoppa drivor, stora som små eller köra ett långt öppet åk som avslutas i jättefin skog, se bara till att hålla höger i tid, desto längre du åker i skogen, desto jobbigare blir det att komma tillbaka.

– Som ni säkert förstår är alla dessa åk i lavinterräng och kunskap och utrustning är obligatoriskt. Se speciellt upp med drivorna i Östra Ravin och på Lillskutan då det är några av Åre’s farligaste platser, så sent som i våras var det en allvarlig lavin just på Hällfjället

Reine & utvecklingen av nya Dynastar M-Pro Rider

Reine Barkered gör alltså sin 14:e säsong på Freeride World Tour. Hans skidval har sedan dag ett varit Dynastar. Nu har storbergsåkaren från Duved tillsammans med fransoserna i Chamonix redan till denna vinter kokat ihop en ny version av legendariska modellen Pro Rider.

Den nya skidan har fått namnet M-Pro Rider och är 105 mm under foten och 192 cm lång med 27 meters radie, heltäckande lager av titanal och väger in på 4,8 kg per par. Detta är värstingvarianten, sedan finns M-Pro i 99, 90 och 84 mm som är lite lugnare i sitt utförande. M-Pro skidorna är köttigare och mer chargiga varianter av serien Dynastar M-Free. Om du gillar topptur är det förresten skidserien M-Tour du ska kika på.

Till nästa vinter kommer också nya modellen M-Pro Rider 108 Ti ut i butik. Vi ställde några spörsmål till Reine kring de nya skidorna.

Hej Reine Barkered: Berätta om nya Dynastar M-Pro 108 Ti vad är det för skida? 
– Kort och gott så är iden en modernisering av gamla Dynastar Pro Rider som jag har kört på under större delen av min karriär. Den ska vara fartstabil och trygg om det går fort, samtidigt som den är mer lätthanterlig än gamla skidan, så vi har försökt hitta en balans där.

På vilket sätt har du varit med i utvecklingen av denna nya skida? 
– Jag var med och gav idén av vi behövde en ny charger-skida då det inte direkt svämmar över av sådana på marknaden. Det togs fram prototyper baserat på lite vaga mått jag gav. Vi jobbade vidare och tog fram ytterligare prototyper som i sin tur jobbades vidare på. Jag kommer in på kanske varannan prototyp med input, flera andra åkare på teamet rådfrågas också parallellt. Vi hade en modell förra året, men kom fram till att vi var tvungen att backa några steg och börja om då vi inte fick ordning på balansen i skidan. Och så fortsätter det tills man kommer i hamn. Det är ett temawork som är riktigt skoj! 

Klassiska friåkningsskidor är ju ganska svåråkta för oss dödliga skidåkare, de har lång radie och är väldigt styva, hur är nya Dynastar M-Pro 108 Ti? 
– Den är mjukare i nosen, lättare ”pivot” och väger mindre än den ser ut att göra. De är ganska långa med cirka 22 meters radie så ett klassiskt storslalomskär går finfint på dem. Sen kollar vi nu på att sätta olika monteringspunkter för bindningarna beroende på vilken typ av åkning du kommer att luta mot mest. Kanske en +2  cm för en lite lättare åkare till exempel.

– Förutom chargers och tävlingsåkare så har vi märkt att den här typen av skida efterfrågas även av lite större och tyngre åkare som har problem med moderna fladdriga skidor. Alla skidåkare är inte 175 cm och väger 70 pannor. Så vi hade de i åtanke också, men visste även att den gamla typen av Pro Rider inte är lika rolig att köra med och därmed svårsåld. Där har vi letat sätt att göra skidan mer lekfull bland annat genom att minska cambern och vi har laborerat med olika rocker-profiler. För sin storlek är den mycket mer lättsvängd än tidigare, men det är ingenting du gör nosebutters med. Däremot så har den Autostomp inbyggt, du behöver bara ha plöstryck så stompar du ALLA drop. Bara en sån sak. 

Och vad tycker du man ska kika på om man vill ha något som är mer lättåkt jämfört med M-Pro serien? 
– M-Free 108 är en kanonskida, fartstabil och ändå relativt tung och trygg. Mjukare i tailarna så bättre att leka runt med men svårare att landa stora grejer.

Vad gillar du personligen med Dynastar M-Pro 108 Ti? 
– Att det är en stor stabil skida utan att kräva trehundra dagar av benböj för att köra.

Är det också denna skida som du de facto kör med på touren? 
– Ja det är den för i år, men jag har alltid M-free med mig om vi hamnar på små flacka berg där man kanske behöver vara lite lekfullare och stabilitet inte är en faktor. Men jag har Kört M-Pro nio av tio dagar i år. Tweakar in de sista ändringarna in för massproduktionen och försäljningen som startar hösten 2022. 

Vilken bindning tycker du bra till Dynastar M-Pro 108 Ti och varför just den? 
– Jag föredrar Look p18 eller p15. Båda dessa är pålitliga och ger skidan bäst möjlighet att få använda hela sin flex. Både Lok och Look står när andra faller.

Vilka pjäxor använder du den här vintern och varför just dem? 
– Jag kör med en Lange RS130, jag har åkt på den så pass länge att jag är för nojjig för att byta. Välbeprövad utan krusiduller. Som touring har jag också en Lange XT3 Pro Tour, riktigt fin pjäxa.

Ok, tack för snacket Reine och lycka till vidare! 
– Tack själv, vi ses på berget! 

Dynastar tillverkar och utvecklar sina skidor sedan 1963 i franska Sallanches i Chamonixdalen. 

Sponsrade inlägg är en del av Freerides annonserbjudande. Inläggen är framtagna tillsammans med kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till annons@freeride.se

Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.