Reine om inställda tävlingen: ”Tycker verkligen synd om organisationen”

Imorse drogs fransmannen Julien Lopez med i en lavin under FWT-tävlingen i Kappl som sedan avbröts. Den ersätts istället av en extra tävling i Andorra om två veckor. Freeride ringde upp Reine Barkered som sitter i en bil på väg västerut, för ett snack om inställda tävlingar och säkerheten på världstouren.

Tjena Reine, vad gör du nu?
– Jag sitter på en raststation vid schweiziska gränsen, passade på att stanna för att käka innan vi kör in i Schweiz eftersom deras valuta har ballat ur rätt hårt nu.

Så det blir ingen tävling i Österrike för er del?
– Nej, som jag förstod det ger vi upp nu och kör två stopp i Andorra istället, och jag hoppas att det stämmer för annars får jag en seg körning tillbaka till Kappl (skratt). Jag har svårt att se hur de ska få till en tävling i de förhållanden som är, trots att de lade ner en massa säkerhetsarbete på att få det körbart.

Såg du när Julien Lopez fångades av lavinen imorse?
– Nej, där jag stod ser man bara botten av facet, men jag hörde Sam Smoothy som stod i startgrinden och väntade, han såg ner och bara utbrast ”vadfaaaaaaan!”

Hur är känslan nu när det är klart att tävlingen flyttas?
– Det är tråkigt, jag var riktigt taggad på att köra, både här och i Fieberbrunn så jag är besviken såklart, och jag tycker verkligen synd om organisationen och orterna. Det är mycket pengar som går upp i rök när det inte går att köra. Jag tror inte folk vid sidan av förstår hur mycket det kostar att göra tävlingarna och vilket jobb som läggs ner bakom kulisserna. Som åkarrepresentant har jag fått hänga med och se en del av jobbet som görs, och skulle jag gjort allt det där hade jag haft både magsår och hjärtinfarkt innan det var dags för tävling. I byarna byggs det ju upp hela ”tävlingsbyar” med sponsortruckar och sånt, och bara livesändningen kostar otroligt mycket att avbryta.

Så det blir direkt till Andorra istället, ett nytt stopp på FWT. Har du börjat luska fram någon information om facet där än?
– Det känns spännande, men jag har inte börjat fokusera på det än, jag tar touren stopp för stopp. Jag har sett lite videoklipp från någon tävling som kördes där för något år sedan och det ser kul ut.

”Jag tror många var laddade på att köra idag, efteråt fick vi åka ner vid sidan av facet där det var lite flackare och herregud vad bra det var! Mer puder än jag fått på länge, det gick knappt att ta sig upp på olika saker för det var så djupt, så det var ingen bortkastad hajk ändå.”

Nu blev det ju inställt, först i Fieberbrunn och sedan idag i Kappl på grund av snö och lavinfara – men har du fått åka något vid sidan av tävlandet?
– Vi har åkt så mycket puder! Vi har ju fått hålla oss i flackare terräng då, eftersom lavinfaran, men alla har varit helt lyriska. Fieberbrunn är så jäkla bra att åka i med fina skogar och flackare terräng som man kan hålla till i om det är lavinfarligt. Och det är lätt att se vart det är bra att åka och det gör det skönt, att man kan hitta runt ganska bra själv. Men jag har sett väldigt många laviner i år och det är tungt att se..

Vet du hur det gick med Julien Lopez, han åkte ju ner från lavinen själv och såg väldigt lugn ut på livestreamen efteråt?
– Även om det är hemskt att säga så, så är det nästan tur att det var han som råkade ut för det. Hade det varit en vekare människa hade det kunnat göra mycket ondare. Julien var stadig och kylig och allt som han kunde göra gjorde han rätt. Han drog ju ryggsäcken direkt också. Jag snackade lite med honom efteråt och han verkade helt okej, jag tror det sjunker in först senare. Jag frågade faktiskt om tanken hade slagit honom att han får en ny chans att ta poäng trots att ha kraschat, eftersom denna tävlingen inte kommer att räknas, och han bara ”yes, jag får en ny chans”. Trots det som hänt så tänkte han lite på tävlingen också.

En liten ljuspunkt trots eländet med lavinen..
– Ja. Det kan ju även nämnas att det var bombat på facet inför, de slänger ut laddningar här och där innan tävlingarna för att se vad som händer med snön. De försöker ju undvika att spränga i våra landningar men rasar det någonstans så slänger de flera runtomkring. De hade sprängt precis jämte där det släppte och det rörde sig ingenting. Och Julien landade, kraschade och var påväg upp för att hämta sin skida och då släppte det, det visar hur oberäkneligt det är. Jag tycker även att det är bra att de tvingar på oss ABS-säckar nu, det ökar ens chanser lite till om något händer. Inte bara att de skyddar mot att bli begravd, ballongerna skyddar ju lite mot trauma också, och på det området är vi verkligen utsatta. Stenar och sånt är oftare ett problem än laviner.

Är det jobbigt att gå och vänta och få besked med kort varsel om det blir tävling eller inte?
– Såhär i efterhand hade det kanske varit skönt om vi hade kört i Fieberbrunn bara för att ha fått det avklarat men det vart ju inget bra där, mycket buskar och ledningen såg problemet med framförallt alpinherrarna som ju kör jävligt fort. Om någon fastnar i en buske då går man med huvudet först in i stenrösen. Det var mycket ”om”-tänkande där. Man kan ju alltid gå omkull, men hajar och sånt kan man beräkna och göra sitt bästa för att undvika, men när det ser ut som det gjorde med buskarna i Fieberbrunn blir det tärningsspel. Snön såg bra risig ut redan efter elva tjejer, och det hade inte hållit för trettio skidåkare till plus snowboardåkarna som är rätt bra på att ta bort snö. Droppen var ju att de fick göra en räddningsaktion i landningen på det som troligen hade varit herrarnas vinnarlinje när Ashley Maxfield kraschade, och det stängde halva berget. Det fanns bara ett tänkbart alternativ kvar då, och det skulle inte gått att få klass på en så liten yta och hade varit otroligt dåligt för dem som körde sist. Varken åkarna eller tävlingsledningen vill ju att en tävling ska avgöras på tur eller otur med startnumren.

Vad händer härnäst då? Innan nästa tävling?
– Nu är jag på väg mot Frankrike där jag ska möta upp med Martin Söderqvist och fota i några dagar. Jag vet inte riktigt vart vi ska, det är lavinfara fyra typ överallt, men det finns säkert något ställe där vi kan köra lite mysåkning och plåta svängbilder. Dessutom är det skönt att bryta upp körningen till Andorra i flera delar, det är ganska långt.

När drar du vidare till Andorra?
– Till helgen, det har varit snack om att jag ska vara expertkommentator på Junior-VM på lördag (som sänds live här på Freeride, reds. anm.). Jag har fått lite hintar om det från folk i organisationen ”ska du inte testa nuuuuuee, bra läge att testa på någonting att göra efter karriären”, de tycker att jag börjar bli gammal i gemet, haha.

Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer