Skidtest: Extrem – Fusion Reload 105 [2022]

Vi har testat Extrem Fusion Reload 105 från Åre Skidfabrik. Deras rejäla charger som inte backar för något. Stenhård pist eller isiga landningar. Fusion Reload är för dig som vill kunna ösa på men ändå ha en rolig skida för hela berget.

Jag är på plats i byn där skidan i fokus är tillverkad. Åre, hit vallfärdas allt från storstadsbor till topptursrävar som oavsett skidnivå vill få ut det mesta av sina semesterdagar till fjälls. Varesig det rör sig om flådig mat och på Åres alla trevliga restauranger eller om det handlar om att vara 08.00 i VM8:an. Åre har något för alla. Jag har fått äran att plocka upp ett par rykande heta Extrem Fusion Reload 105 från skidfabriken, för att se vad de går för på berget dem skapats för. Häng på!

Lite mer om Extrem och Åre Skidfabrik. Grundarna Patrik och Stefan började med att bygga snowboards i föräldrarnas garage i Östersund redan 1981. De hade sett vad som hände borta i Förenta staterna och tog snabbt efter. En tids snowboardtillverkning ledde 1998 till skidtillverkning och först 2011 köpte dagens ägare tillbaka varumärket Extrem från norska ägare. Idag går verksamheten under namnet Åre Skidfabrik, där skidorna även designas, tillverkas och distribueras ifrån. Extrem står för ungefär hälften av skidorna som tillverkas i Åre Skidfabirk. Andra märken som görs av Åre skidfabrik är exempel: SGN Skis, Stereo och Rocky Mountain Underground.

Skidan i rampljuset är idag Extrem Fusion Reload 105. Skidan är tillverkad för dig som letar efter något som beter sig som bäst under så kallade ”shit fuck conditions”. När det är isigt och jävligt, när det är krävande underlag som ska bemästras, i pist eller utanför. Då är Fusion Reload 105 där för att ta sig ann uppdraget. Jag skulle vilja flika in med ”anfall är bästa försvar”, detta uttryck symboliserar hur det känns att köra Fusion Reload 105. Med andra ord, när du vill kunna köra hårt och tufft. När skidan inte ska begränsa dig oavsett underlag. Då är Extrem Fusion Reload 105 skidan för dig.

Skidans träkärna är gjord av poppel, vilket är en uppdatering från tidigare Fusion Reload som även hade Björk i sig. Detta gör den lättare än föregångaren (100 gram), men fortfarande inte den lättaste skidan utan snarare rejäl och pålitlig när det gäller. Utöver den reducerade vikten ska nästa års skida i och med den lättare kärnan bidra till en mer spänstig och lekfull prestanda. Utöver kärnan är skidan gjord av gummi för race-dämpning samt ett lager av titanal som gör skidan hård och kraftig. Enligt tillverkaren ska detta ge skidan bra isgrep i hårda förhållanden. Kombinera det här med en progressiv rockerprofil så har du även en skida med bra flyt för dem djupa puderdagarna.

Specifikationer:

Längd: 179, 186, 193 (cm)
Tip: 136 (mm)
Waist: 105 (mm)
Tail: 124 (mm)
Radie: 21 (m)
Vikt: 1850, 2000, 2150 (g)

Det är en grå och dyster aprilmorgon i Åre. Turisterna börjar att anlände inför stundande påskledighet. För att minimera mitt bidrag till Corona-kö i VM8:an så väljer jag att ta mig ann Duved och Tegefjäll. Mitt val av skidområde känns rättfärdigat när jag efter en hel dags åkning reflekterar över att jag inte behövt stå i liftkö en sekund. Det gav mig mer tid att pressa och testa skidan. Jag börjar dagen med att prova hur stabil den här tuffingen till skida egentligen är. Den klarar testet, full fart ner för stora backen i Duved och jag maxar både trycket i svängarna samt farten jag lyckas få upp. Jag skulle nästan (läs nästan) vilja likställa den med en race-skida. Den har riktigt bra isgrepp och om man vill trycka den snabbt från kant till kant är detta möjligt, samtidigt som du kan stå ut skäret och mer eller mindre köra rakt ner utan att skidan blir instabil eller orolig.

Jag körde föregångaren till den här skidan för några säsonger sen. Tack vare den nya konstruktioner skulle jag verkligen vilja påstå att den ger, trots sin tuffhet, ett mer lekfullt intryck. Visst det är ingen jibb-skida och jag får lagom ont i smalbenet när jag försöker pressa en butter 360 över en roller. Men det är å andra sidan inte det som skidan är till för. Återigen är det här skidan för sig som vill köra snabbt och på alla underlag. Inte för att åka med i parken.

Min skiddag fortsätter och den tidigare hårda pisten blir nu mer och mer mjuk och blöt. Trots det aningen trista vädret vill jag ändå ge skidan en chans. Den ska ju trots allt vara bra när vädret är utmanande. Jag kör några vändor i Tegeskogen och försöker bomba på så mycket jag kan. Den är extremt stabil men när det blir lite småhackigt och knixigt inser jag att skidan är tuffare än vad jag är. Den kräver verkligen att man vet vad man gör och vågar trycka ifrån vid rätt tillfället. Jag gillar den men samtidigt inser jag att denna skida kanske inte är optimal för min åkstil. Jag gillar den när jag pressar den i pisten men ska jag ut och köra isig och knixig offpist så är det kanske inte mitt förstaval. Jag tror att denna skida passar alldeles utmärkt för dig som har en chargeig åkstil och som verkligen vågar pressa på, no matter what!

+Extrem(t) Stabil i hög fart
+Snabb från kant till kant
+Bra isgrepp

-Skulle vilja ha den mer lekfull, den är bättre än sin föregångare men hade önskat lite mer popp
-Känns tung och osmidig, samtidigt är det en charger så den ska kanske inte vara för lätt

Betyg: 4

Vad tycker du om Extrem Fusion 105 Reload?

Vem är jag som testat skidorna?

Namn: Olle Stenbäck
Ålder: 26 år
Längd: 184
Vikt: 75 kg

Bakgrund: Före detta alpin tävlingsåkare som bytte race-lagg mot puderskidor. Spenderade sedan 3 säsonger skidåkandes utomlands. Senaste 4 säsongerna har universitetsstudier kombinerats med skidåkning i mesta möjliga mån.

Övrigt: Åker helst orört lättillgängligt puder men när inte det finns så är jag inte feg att sätta på sig stighudarna och leta mig till den bästa snön. För stel för att kalla mig jibber men dammar av ett och annat litet trix ibland. Därav föredrar jag relativt lätta men framförallt stabila skidor som ändå går att vara kreativ på.

Text: Olle Stenbäck
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
0 kommentarer
Kommentera