Trysil Bike Arena växer så det knakar

Trysil har växtvärk, skulle man kunna säga. Lagom till höstlovet i Norge lanseras tre nya stigar, à la fem kilometer totalt. Och med målet att bli en komplett året-runt destination, tar utbyggnaden inte slut där. Trysil storsatsning som började 2015 fortsätter.

Miss Piggy & co

Två av de nya, färska stigarna byggs i Guilla. Den röda stigen som går under namnet Miss Piggy (p.g.a. en grishage) kommer att likna den tillika rödgraderade Redneck. Miss Piggy invigs 14 september 2018. Den blåmarkerade stigen ska ha lite samma stuk som Sweet Dreams, fast inte med lika stora berms. Och den tredje leden förläggs till Fageråsen, på norra sidan av Trysilfjellet, där det blir högfjällscykling.

Stigcykling på framfart

På bara tre år har Trysil etablerat sig som en av Skandinaviens största cykeldestinationer. År 2014 påbörjades Trysil Bike Arena, som hela cykelprojektet kallas, med byggnaden av Guilla och kartläggningen av de naturliga stigarna. Sedan dess har antal cykeldagar gått stadigt uppåt: från 4,000 dagar under 2015 till 40,300 dagar under 2017, under 2018 kan man mycket väl passera 50 000:
– Tillreätalagda mega för framgång, konstaterar Olve Norderhaug, led- och byggansvarig för Trysil Bike Arena.

Vad beträffar antalet cykelrundor på de tillrättalagda stigarna är årets toppnotering en ökning med 23 procent jämfört med samma tid förra året: 122,985 kontra 100,270 rundor 2017. Detta trots en ovanligt varm och torr sommar, säger Norderhaug.

Året-runt destination

Med utbyggnaden av leder och stigar kommer skid- och cykelsäsongerna att kunna avlösa varandra.

De största tillväxtmarknaderna är Sverige och Danmark men med en flygplats i antågande, Sälen Trysil Airport eller Scandinavian Mountains Airport som preliminärt kommer att öppna i december 2019, kan även antalet internationella mtb-entusiaster komma att öka.



Partner med GT Bicycles

I fjol annonserades det att Trysil Bike Arena blivit partner med GT Bicycles.

– GT säkra på att de ville gå in och göra ett tyngre arbete, säger Anders Wassgren, ansvarig för projektet Trysil Bike Arena, angående hur partnerskapet med GT blev av. “GT via sin norska representant överbevisade om att vi gjorde rätt.”

Under förra året blev GT Bicycles också partner med Whistler Bike Park. “Det var en verklig bonus,” fortsätter Wassgren. Om Skottlands 7stanes stått som inspiration för vad som gjorts hittills, är Whistler “benchmark vart vi ska vidare.” Men till skillnad från sin norska motsvarighet har kanadickerna fokuserat på liftbaserad cykling och tuffare neråtcykling.

Miss Piggy ”teaser”

Framtida linjer

År 2020, när den första byggnadsfasen är klar, kommer tio kilometer att ha lagts till det som kommer att bli Guilla Sør. Grundsatsningen är 25 miljoner NOK, varav 16 miljoner investerats hittills. (Totalt 19 miljoner vid årets slut).

Hur ser så framtiden ut? Mer liftbaserad cykling? Kommer stigbyggandet att involvera andra områden förutom bikeparken?

– Det är det som är den intressanta frågan. Största utmaningen att få in investeringsbidrag. Inte en tydlig kassamaskin där pengarna rullar in, säger Wassgren.

Det är nämligen gratis att cykla i Guilla.

När det handlar om att eventuellt bygga stigar i Jordet, förklarar han:

– Vi har inga planer på att bygga nya stigar i Eltdalen (Jordet, Trysil-Knut fjellverden). Det är ett av flera fjällområden i norra delen av Trysil kommun där det kan vara aktuellt att synliggöra och förbättra existerande stigar som fungerar bra för cykling. Beror mycket om det är intresse lokalt för detta.

Timelaps på wallride bygget till Miss Piggy



Text: Malin Dunfors
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla1   Kommentera
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: ,
  • TAGGAR: , , , , ,