Test: Bästa toppturspjäxor 2023 – högkvalitativa och riktigt lätta

Freeride har testat fem lättviktare till pjäxor som alla väger kring 1000 gram.

Har du fått mersmak på topptur? Vill du bli riktigt lätt på foten? Eller är du bara nyfiken på riktigt lätta pjäxor? Oavsett vad så har du antagligen hittar rätt. Nedan följer ett gediget test på några av marknaden bästa toppturspjäxor som har fått visa vad de går för.

Inledning

Inför vintern 2022/ 2023 lanseras det ett antal pjäxor som alla slåss om samma typ av åkare. Det är fokuserade toppturspjäxor där det fokus är lika mycket på vägen upp som på vägen ned. De väger alla omkring 1000 gram (enligt tillverkarna) och skall alla ha tillräckligt bra egenskaper nedför för de mer avancerade åkarna. Freeride har testat 5 olika modeller från de ledande tillverkarna under våren 2022 för att försöka reda ut deras likheter och olikheter. Modellerna som är testade är Tecnica Zero G Peak Carbon, Scarpa F1 XT, Dynafit Blacklight/ TLT X, Salomon S/Lab MTN Summit och Dalbello Quantum EVO.

Om toppturspjäxtestet

Alla modeller är testade på samma sätt av samma person (Fredrik Corin) och på samma skidor, den varierande variabeln är alltså pjäxorna. Eftersom pjäxorna framförallt skall vara bra uppför så är testning fokuserat på just toppturande. De har alla gått cirka 2000 höjdmeter, vissa lite mer och vissa lite mindre. Testningen har utförts i Jämtlandsfjällen, Västra vindelfjällen och Riksgränsen under april och maj 2022.

Synpunkter om pjäxor är väldigt subjektivt och allas fötter är olika. Som övriga pjäxor bör även toppturspjäxor provas och köpas i butik där du kan få hjälp med tillpassning om dina fötter skulle behöva detta.

Pjäxorna kommer först beskrivas för att få en inblick i innersko, material, storlek, konstruktion och vad jag gillar eller inte gillar med spännen, användandet av kardborre och diverse gaiters. Sedan följer en redogörelse av hur pjäxan är att gå med och därefter hur de är att åka med. Slutligen får de en poäng (0-10) efter 5 kriterier som är:

  • Konstruktion
  • Användarvänlighet (i och ur)
  • Gå
  • Åka
  • Användarvänlighet (spännen, straps och gålägesmekanismen) (högt = mycket användarvänlig)

Alla testade toppturspjäxor är väldigt bra, detta råder det inget tvivel om och tur är väl det när priserna ser ut som de gör. Syftet med detta test är att ge insikt i vilken pjäxa som kan passa just dig bäst och vad de olika modellerna är olika bra på. Något som är värt att titta lite extra på är vikterna som står under varje modell. Här kom det fram under min invägning av varje pjäxa med allting inkluderat (innersko, strap m.m) att nästan alla tillverkare skarvar med vikten som de skriver ut. Jag har testat pjäxorna i storlek 26.5 (Scarpa 27.0) vilket också är den storlek som är referensen hos tillverkarna i sina beskrivningar.

Viktig information; dessa toppturspjäxor är designade för användning i techbindingar och ingen modell är MNC certifierad (Shift).

Om teståkaren

Fredrik Corin, 25 år gammal. Uppvuxen i Tärnaby och tävlat alpint i unga år. Numera bosatt i Östersund och jobbar delvis med just pjäxor på Naturkompaniet. Åker väldigt lite lift och gillar att gå på tur men tycker fortfarande bättre om vägen ned än vägen upp. Har 267 mm långa fötter som är ungefär 97-98 mm breda. Tycker om pjäxor som det känns att jag sitter fast i.

Bästa Toppturspjäxorna

Tecnica Zero G Peak Carbon

Tecnica tar med denna pjäxa steget in i lättviktssegmentet och pjäxan marknadsförs som en backcountry touring/ alpinistpjäxa med mycket bibehållen prestanda nedför.

Passformen är väldigt likt Tecnica Zero G Pro tour med ett relativt högt och ordentligt hälgrepp och lite mer volym i framfoten. Medium volym över vristen. Insteget är tightare än det är på ZGPT och de upplevs som ganska svåra att att ta på sig. Det är speciellt svårt om man tar på sig innerskon först eftersom det sitter en gaiter bak i skalet som ska hålla snö ute. Denna gaiter sitter inte fast i något och är därför väldigt lätt att fastna på. Innerskon har inte snören och inte heller några öglor för snören. Plösen tenderar därför att röra sig vid gång. Detta är säkerligen för att spara så mycket vikt som möjligt. Innerskon är den nya CAS Light från Tecnica vilket har ett nytt skum med lite högre densitet och sitter väldigt bra på foten. Innerskon känns väldigt stabil för att vara original på en såpass lätt pjäxa som det är.

I skalet är det som väntat mycket kolfiber, och det är en typ av ”öppen” design med ingen egentlig tunga. Spännena är av vajer-typ och fungerar okej. Dessa är inte så användarvänliga att justera med handskar då de är väldigt tunna. Tyvärr är det en flerstegsprocess för att byta från gå till åk-läge och vise versa då gåläget och de övre spännet inte är sammankopplade som på t.ex. Dynafit Blacklight. Gålägesmekanismen upplevs som kraftig i konstruktionen och är utanpåliggande från skalet men det kan vara svårt att få tillbaka mekanismen i åk-läget om det finns snö där då det är en liten krok som skall låsa fast hela mekanismen. Powerstrapen är bra för sin vikt och använder Tecnicas powerlock lås vilket fungerar bra och är enkelt. Skalet är definitivt några millimeter kortare än vad ZGPT är i samma storlek 26,5 vilket gör att de är väldigt trånga på längden trots att man kan tycka att två pjäxor från samma tillverkare som riktar sig till väldigt närliggande segment borde vara lika långa för att underlätta för konsumenterna.

Gåläget är bra, dock måste man släppa på alla spännen så långt det går för att nå de bästa vinklarna och detta är en liten process om man jämför med några av de andra testade pjäxorna t.ex F1 XT. Självklart känns det bättre än vad ZGPT känns men inte ljusår bättre som många kanske hade förväntat sig. Sulan är en Vibram-sula med väldigt bra grepp och känns väldigt behaglig att gå på plan mark med samt lättare stenpartier, den har även en kolfiber försäkring för att bli mer vridstyv vilket uppskattas.

Flexet är progressivt och liknar ZGPT i profilen men självklart lite mjukare. Där ZGPT är 130flex hamnar denna runt 100-105 vilket jag tycker fungerar bra i detta utförande.

Konstruktion: 8,5/10
Användarvänlighet (i och ur): 7/10
Gå: 7/10
Åka: 8/10
Användarvänlighet (spännen, straps och gålägesmekanismen): 4/10

Totalt betyg: 34,5/50

Tillverkarens vikt: 990 gram
Verklig vikt: 1040 gram.
Skillnad: +50 gram
Pris: 8999 kr.

Scarpa F1 XT

Hälgreppet är väldigt liknande det som är på Peak Carbon men något tydligare. För mina fötter betyder detta det absolut bästa hälgreppet av de testade modellerna. Medium/ låg volym över vristen, och medium volym i framfoten med 100mm läst.. Innerskon är en Intuition Cross Fit Tour LT2 och är av de tyngsta som följer med de olika modellerna men väger upp detta då den är väldigt stabil och känns otroligt stadig för att sitta i ”lätt” toppturs-pjäxa. Att få ned innerskon i skalet de första gångerna är väldigt svårt, även här sitter det en ”gaiter” för att hålla borta snö och denna fastnar gärna. Jag lyckades aldrig få ned innerskon med foten i utan att behöva delvis göra om processen för att få det att kännas bra. Utan foten i innerskon går det väldigt mycket smidigare genom att fälla bak hela övre delen av pjäxan i gåläge och på så sätt få mycket plats att jobba med. Att ta på sig pjäxan med innerskon redan på plats är mycket enkelt och känns naturligt utan några konstiga kanter och sömmar som man kan fastna på. Det saknas snörning/ öglor för snören även här men innerskon är såpass kraftig och stabil att detta är ett mindre problem än på några av de andra modellerna.

Skalet är en kombination av plastsorten grilamid och kolfiber på den övre delen och grilamid och fiberglas på den nedre delen. En öppen design som förlitar sin stabilitet till en överlappning av plasten både vid det nedre spännet och det övre. Det nedre spännet är riktigt bra, det har en kant på plasten att vila mot för att trycket skall hamna på rätt ställe och det fungerar. Det övre spännet ser nästan likadant ut och har en ögla för att fästa i det största läget för att använda i gåläge. En traditionell powerstrap avslutar den övre delen med ett vanligt spänne likt de som återfinns på t. ex. Boosterstraps, alltså ingen kardborre så långt ögat kan nå vilket är väldigt skönt. Powerstrapen är tyvärr inte elastisk och man får vara lite försiktig med att spänna denna för hårt för när den sitter så sitter den.

Det är lätt att spänna och spänna upp pjäxan, även med tjocka tumvantar var det inga problem. Gålägesmekanismen är liknande som återfinns på Scarpa’s F1 LT vilket är en utanpåliggande klack som sitter med två skruvar, men på F1 Xt är den något längre för bättre åkposition.

Det är en fröjd att gå med Scarpa F1 XT, utan tvekan är detta den skönaste pjäxan att tura i. Detta kommer från att det nedre spännet kan hållas spänt under turerna och det övre flyttas till det yttersta läget med öglan och öppnas helt. Powerstrapen har jag spänt upp till ungefär mitten och det har fungerat väldigt bra. Eftersom det är ett ordentligt spänne där så kan den inte heller lossna och ramla ned som på Peak Carbon. Jag har inte känt några begränsningar i vilka vinklar som går att uppnå i gåläget utan där är det istället foten som tar stopp innan pjäxan gör det. Yttersulan är en Vibram Ufo RS som fungerar väldigt bra och ger bra grepp på snö, is och sten.

Att åka med F1 XT gjorde mig rejält förvånad, de första turerna jag gjorde var det väldigt mjukt och varmt men pjäxan kändes fortfarande stabil. Framförallt kunde jag känna skillnad i vridstyvheten där andra pjäxor haft tendenser att vilja ge med sig lite fanns inget av detta i F1 XT. Flexet är progressivt men inte lika progressivt som t.ex på Peak Carbon och mycket av detta kommer nog

från den fullständigt stumma powerstrapen. Med det sagt så är flexet relativt styvt för att vara så bra på att gå med, jag skulle säga att den ligger på ungefär 105-110 i samma skala som Peak Carbon.

Slutligen så känns Scarpa F1 XT som att dom har hittat hem, efter år av antingen F1 LT som är väldigt lätt och lite väl mjuk i alla riktningar eller deras tyngre och relativt nya Maestrale XT som är lite för tung för dess prestanda så är detta en fullträff. F1 XT ligger alltså i mitten av de testade pjäxorna viktmässigt men presterar bäst både på gång-sidan och åk-sidan. Passformsmässigt är det så otroligt individuellt men även här har jag lyckats få bäst passform av de testade pjäxorna.

Konstruktion: 8/10
Användarvänlighet (i och ur): 7/10
Gå: 9/10
Åka: 8,5/10
Användarvänlighet (spännen, straps och gålägesmekanismen): 5/10

Totalt betyg: 37,5/50

Tillverkarens vikt: 1145 gram
Verklig vikt: 1124 gram
Skillnad: -21 gram
Pris: 8199 kr

Dynafit Blacklight/ TLT X

Dynafit har länge dominerat segmentet för lätta pjäxor, och har på senare år fått mycket beröm för sina varianter av Hoji-pjäxan. Nu täcker tillverkaren glappet med Blacklight/ TLT X.

Innerskon till Blacklight är en Ultralon Dynafit 5 liner som är medium volymmässigt. Passformen är bred, väldigt bred till och med. Dynafit själva säger att den är 101mm i lästen vilket är på den bredare änden av de testade modellerna. Detta i kombination med en väldigt bred häl där jag hade väldigt svårt att få till ett ordentligt hälgrepp gjorde att pjäxan passade mina fötter sämst av alla testade modeller. Även här gick jag upp i storlek till 27,5 på inrådan av tidigare testare och leverantör då de skall vara rätt små i storleken. Detta stämde med rekommendationen på längden men inte på bredden och de upplevdes bredare än 101mm om man jämför med Scarpan som skall vara 100m i lästen. Innerskon var relativt lätt att få på sig men även här sitter det en gaiter när innerskon skall ned i pjäxan som krånglade och fastnade vill tillfälle. Det går smidigare om innerskon placeras i skalet innan foten placeras i innerskon. Det saknas öglor för snörning på innerskon vilket är synd, troligtvis hade passformen kunnat bli lite bättre med snörning på plats och inte minst momentet att få ned innerskon i skalet hade kunnat bli enklare.

Skalet är en kombination av grilamid och kolfiber med ett kolfiber skaft där ”tungan” är av kombinationsmaterialet. Nedre delen av skalet har en gaiter som täcker Dynafits ”twistfit” system. Det är ett smidigt system, lätt att använda och krånglade inte, men eftersom att jag fick inte till något ordentligt hälgrepp så upplevde jag twistfiten som otillräcklig för att verkligen positionera hälen bak i pjäxan och låsa fast den. För att uppnå detta krävdes väldigt hård spänning vilket resulterade i total blodförlust i främre delen av foten. Det finns alltså mindre möjligheter till individuell anpassning här än vad som finns med traditionella spännen, men det finns mer möjligheter till micro-justering om passformen mot foten är hyfsad från början. Det övre spännet är Dynafits ultra-lock och sköter både gå/åkläge samt jobbet som ett vanligt spänne skulle gjort. Tanken är att du skall kunna spänna upp pjäxan på enbart det övre spännet och sedan vara redo för att börja tura, tyvärr faller detta på att själva spännet som ger motståndet och spänningen till ”tungan” justeras med kardborre och jag hade står svårigheter att hitta ett läge som var tillräckligt hårt för att åka med och sedan tillräckligt löst för att tura med.

Väldigt mycket kardborre alltså och svårt för mig att hitta ett sätt att spänna pjäxan som fungerade för både upp och nedan utan att behöva justera i övergångarna vilket är tanken med denna tekniken. Gålägesmekanismen är som beskrivet byggd på att spännet skjuter in en pigg och två hål skall linjera för att denna skall gå in, detta är väl beprövat av Dynafit och fungerade alla gånger utan problem.

Svårigheterna med denna pjäxa fortsätter i gåläget och är återigen att jag behövde justera spännena allt för ofta för att det skall kännas naturligt. När jag släppt på det övre spännet och sedan justerat kardborreremsan för att tillåta tillräckligt mycket ROM så känns de väldigt bra att gå med. Detta gör Dynafit bra och pjäxan känns stabil, inga konstiga ljud eller glapp.

Jag vet inte om det bara beror på min relativt smala fot och min låga volym i vaden men jag får inte fast pjäxan på foten ordentligt vilket visar sig i åkningen. Det känns som en båt i bredden och inte minst i hälen, längden är dock helt rätt vilket visar på att Blacklight passar någon med bred fot och mycket volym. Det är som konstaterat inte mig och jag har därför svårt att ge den ett rättvist betyg när det kommer till åkningen. Konstaterat är iaf att den är ordentligt vridstyv samt att flexet är progressivt och uppskattas till cirka 95-100 jämfört med de andra testade pjäxorna. Tyvärr är det denna pjäxa som har sett minst åkning just eftersom att passformen var så otroligt fel för mig och jag känner mig därför inte bekväm med att uttala mig mer om själva prestandan i åkningen då jag tror att den kan vara otroligt bra om man har rätt förutsättningar (hög volym och stora vader).

Konstruktion: 7/10
Användarvänlighet (i och ur): 7,5/10
Gå: 6/10
Åka: 5/10
Användarvänlighet (spännen, straps och gålägesmekanismen): 5/10

Totalt betyg: 30,5/50

Tillverkarens vikt: 990 gram (26,5 men är inte 26,5 i verkligheten)
Verklig vikt: 1064 gram (27,5)
Skillnad: +74 gram
Pris: 7799 kr

Salomon S/Lab MTN Summit

Salomons första nya pjäxa på några år där föregångarna har varit kända för en avsaknad av hälgrepp och väldigt raka i passformen. Hur är då denna nya modell?

Innerskon som följer med är Salomon Custom fit tour light liner vilken precis som alla de andra innerskorna i testet är formbar, dock skall det sägas att denna innersko är den enda som erbjuder möjligheten till snörning vilket uppskattas. Passformen är definitivt åt det bredare hållet, men har innerskon en del runt hälgreppet som är väldigt kompakt och formbar vilket bidrog till en klar förbättring i hälgrepp när jag formade innerskon. Framfoten är bred, Salomon själva skriver att den är 99mm men jag upplevde den definitivt bredare än både Tecnican och Scarpan. Pjäxan har ett liknande system som Dynafit Blacklight men här heter det istället BOA. Systemet används för att stänga den nedre delen av skalet som på Blacklight men med ett välkommet tillägg i form av en strap som löper över ankeln för att få bak hälen i pjäxan så mycket som möjligt. Detta fungerar bättre än vad jag först kunde tro då det kändes ganska konstigt från början. Det övre spännet är en variant med kardborre vilket jag som tidigare nämnt har lite svårt för. Det är krångligt att få spännet som jag vill och idéen att bara kunna släppa upp och direkt gå över till att tura fungerar inte riktigt. Detta eftersom jag vill ha spännet hårt på vägen ned och lösare än vad det blir genom att bara släppa på spännet på vägen upp, annars begränsas ROM:en rejält. Det hade med andra ord varit bättre med en annan typ av spänne här. Ovanför spännet sitter en liten strap, jag vågar inte riktigt kalla det en power-strap då den är så liten. Det känns som att den enbart tillför bättre kontakt mellan plös och smalben och det är i och för sig är bra men den är inte så användarvänlig då den är mycket liten och använder kardborre.

Skalet är en kombination av plaststorten ultramid och Salomons Custom Shell och känns definitivt mindre premium än Tecnica, Scarpa och Dynafit men istället får man större möjligheter till lästning, tryckning och fräsning. Tyvärr har inte Salomon ändrat sin gålägesmekanism från deras tidigare storsäljare Mtn Lab, denna mekanism är klart svårast att ha och göra med av de testade modellerna. Eftersom det är en väldigt liten öppning i skalet blir känslan att den kan gå sönder närsomhelst och det blir även svårare att få tillbaka den i åkläge igenom än de andra modellerna. Det känns helt enkelt inte alls lika säkert eller kraftigt. Dessutom så var paret som jag fick testa utlånade cirka 1 månad innan jag fick dem och det fanns då ett tydligt glapp i både gåläge samt i nitarna där chassiet och skaftet sitter ihop. Om detta beror på att jag fick ett sample, måndagsexemplar eller något annat skall jag låta vara osagt men det gav inte ett så bra första intryck av pjäxan.

Det är uppför som MTN Summit är bäst, öppna upp de dubbla kardborrarna och släpp på boasystem lite så få du en pjäxa som är väldigt bekväm att gå i, ROM:en är väl tillräcklig för mina ben och det är istället fötterna som säger till när steget är nog långt taget. De är inte riktigt lika bra att gå i som Scarpa F1 XT men väldigt jämförbara med Tecnica Zero G Peak Carbon. Glappet gör sig dock påmint i varje steg med ett litet ljud och en lite knackig känsla.

Nedförs får jag inte till det, hur mycket jag än spänner och har mig så är det för mycket volym kvar. Den är helt enkelt för stor för min fot likt Dynafit TLT X/ Blacklight. Detta gör att åkningen inte blir helt representativ och rättvis. Den känns mjukare än vad jag trodde innan testet, cirka 100-105 på samma skala som tidigare. Dessutom känns den minst stabil i sidled av alla testade pjäxor. Detta kan självklart ha och gör med att mitt exemplar glappade ganska mycket men det är en något olustig känsla, jag vågar inte lita på pjäxan fullt ut och åkningen blir lidande.

Konstruktion: 6/10
Användarvänlighet (i och ur): 7,5/10
Gå: 7/10
Åka: 5/10
Användarvänlighet (spännen, straps och gålägesmekanismen): 3/10

Totalt betyg: 28,5/50

Tillverkarens vikt: 1050 gram
Verklig vikt: 1170 gram
Skillnad: +120 gram
Pris: 7499 kr

Dalbello Quantum Evo

Dalbello lanserar ännu en version av deras Quantum linje, denna gången riktad mot de som turar hela dagen och premierar lite mindre vikt före lite styvare (Quantum Free Asolo Factory 130).

Innerskon som följer med Dalbello Quantum Evo är en ID touring liner. Innerskon har något som ingen av de andra innerskorna har vilket är 2 gel-kuddar bak vid hälgreppet som blir mjuka under uppvärmningen och formningen av innerskon för att sedan bli hårda och låsa fast hälen där den behöver bättre grepp. Detta fungerade bra för mig och jag upplevde aldrig någon avsaknad av grepp. Passformen är i linje med både Tecnica och Scarpa men med något mer volym vid framfoten. Insteget är ganska generöst genom hur designen på skalet ser ut och det är en av de enklaste pjäxorna att ta av och på sig. Innerskon har egentligen två problem. Det första är att det sitter kardborrestrap över smalbenet som skall hålla innerskon stängd för att få så mycket kraftöverföring som möjligt (i avsaknaden av snörning). Detta är bara jobbigt då kardborren fungerar sådär och elasticiteten i strapen försvann snabbt. Mina dagar slutade ofta med att den har släppt och då är den bara i vägen. Det andra problemet är att insidan av innerskon har ett slags fleece-aktigt material vilket gör den väldigt varm och väldigt elektrisk när man turar och foten rör sig lite fram och tillbaka. Detta är absolut de varmaste pjäxorna i testet vilket kan vara trevligt för frusna fötter.

Skalet är där Dalbello gjort något nytt. Det är en tvådelad design med en ”dual link cuff” vilket innebär att det sitter en fällbar tunga på skaftet. Denna har en egen pivot point bredvid där skaftet och nedre delen av skalet sitter ihop. Detta är något som kändes väldigt konstigt i början men det visade sig att fungera ganska bra. Flexet blir progressivt men kort, för mig känns det likt andra Dalbello jag åkt mycket på innan. Nedre spännet är egentligen ett traditionellt spänne som är placerat ganska nära vristen för att få så mycket hälgrepp och kraftöverföring som möjligt. Enkelt, inga skumma kardborrelösningar och lätt att byta, bra val som fungerar som det skall. Det övre spännet lämnar dock lite att önska, det är en kombination av kardborre-powerstrap (likt Salomon och Dynafit) med ett vanligt spänne där ideen är att man skall kunna spänna till rätt hårdhet på morgonen och sedan lossa på hela strapen med en slags snabbfäste på andra sidan vid övergångar från åkning till gång. Detta fick jag inte fungera, för att det skall gå att släppa på snabblänken kan inte strapen vara tillräckligt tight så det är bekvämt att åka. Återigen kanske detta beror på mina smala vader eller mina fötter men det känns bara onaturligt och sparar varken tid eller vikt.

Att gå med pjäxorna är bra, jättebra faktiskt. Innerskon tillåter fullt utnyttjande av ROM och det är min stelhet som sätter stopp, precis som det skall vara. Det kräver en justering av strapen för att få till bäst förutsättningar men annars är de väldigt bra som många av de andra pjäxorna, det är trots allt detta pjäxorna är gjorda för. Det sitter en gaiter under ”tungan” och den fungerar väl, inga

problem med att snö rör sig in i skalet. Gålägesmekanismen är utanpåliggande och simpel men väldigt stabilt och känns nästan lite överdimensionerat för en såpass lätt pjäxa, det uppskattas.

Pjäxan är mjukare än Peak Carbon och F1 XT på vägen ned men fortfarande stabilt nog för att våga stå på och lita på pjäxorna i stökigare snö och högre hastigheter. Inga tendenser till att flexa igenom vid normala krafter och jag lyckas få till passformen runt foten bra, trots enbart ett lite spänne. Det känns stabilt med ”dual link” systemet och jag upplever flexet någonstans kring 100 i ett kort progressivt flex innan det tar stopp.

Konstruktion: 7/10
Användarvänlighet (i och ur): 8/10
Gå: 8/10
Åka: 6,5/10
Användarvänlighet (spännen, straps och gålägesmekanismen): 4/10

Totalbetyg: 33,5/50

Tillverkarens vikt: 999 gram
Verklig vikt: 1060 gram
Skillnad: +61 gram
Pris: 7499 kr

Jämförelse av toppturspjäxor

Märke & modell Tillverkarens vikt Pris  Betyg
1. Scarpa F1 XT 1145 g 8 199kr 37,5
2. Tecnica Zero G Peak Carbon 990 g 8 999kr 34,5
3. Dalbello Quantum Evo 999 g 7 499kr 33,5
4. Dynafit Blacklight/ TLT X 990 g 7 799kr 30,5
5. Salomon S/Lab MTN Summit 1050 g 7 499kr 28,5

Köpguide för toppturspjäxor

Att köpa pjäxor kan vara svårt oavsett vilken typ av pjäxa du är ute efter. Därför har freeride tagit fram en behändig köpguide för att välja rätt pjäxor. Som om inte det vore nog så finns också en helt egen guide för att prova pjäxor med 10 steg för att hitta den perfekta passformen.

Text: Fredrik Corin
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.