Patagonias grundare donerar hela företaget för klimatets skull

Patagonias grundare Yvon Chouinard skriver i ett öppet brev att han låter donera hela företaget till förmån för klimatet.

Det välkända amerikanska klädmärket Patagonia, som tillverkar kläder och tillbehör för bland annat skidåkning, klättring, cykling och surfing, gör nu ett unikt ägarbyte. Detta meddelar grundaren Yvon Chouinard, 83 år, i ett brev som företaget publicerat på sin hemsida som också fått stor spridning och hyllats i sociala medier.

Företagets ägarskap flyttas till en klimatfond

I brevet där ägarbytet meddelas förklarar Yvon Chouinard att planeten jorden kommer att vara Patagonias enda aktieägare. I praktiken innebär det att företagets ägarskap flyttas från grundaren och hans familj till en klimatfond.

Samtliga röstberättigade aktier kommer flyttas till klimatfonden Patagonia Purpose. Alla icke-röstberättigade aktier flyttas i sin tur till ”Holdfast Collective”, vilket är en en ideell organisation som kämpar för klimatet. Alla vinster företaget gör kommer på så vis investeras i ändamål som främjar klimatet.

”När vi blev vittnen till den globala uppvärmningens omfattning och ekologiska förstörelse, och vårt eget bidrag till det, åtog sig Patagonia att använda företaget för att förändra sättet affärer görs på”, skriver Yvon Chouinard i sitt brev.

Fanns inga andra bra alternativ

I brevet skriver Chouinard att man redan övervägt möjligheten att sälja företaget, för att därefter donera vinsten, men att inte heller detta var möjligt då man inte kunde vara helt säker på att den eventuella nya ägaren skulle respektera Patagonias värderingar. Detta var enligt företaget den enda rimliga lösningen.

”Sanningen är att det inte finns några bra alternativ. Så, vi skapade vårt eget.” 

Patagonia har profilerat sig som ett företag med hög medvetenhet gällande klimat och hållbarhetsfrågor. Men trots detta har man inte gjort tillräckligt menar grundaren.

”Även om vi gjort vårt bästa för att uppmärksamma klimatkrisen har det inte varit nog. Vi behövde hitta ett sätt att lägga mer pengar på att bekämpa krisen medan vi behöll företagets värderingar intakta”

”Om vi ska ha något hopp om en blomstrande planet – än mindre ett företag – krävs det av oss alla att vi gör vad vi kan med resurserna vi har. Det här är vad vi kan göra”

Årlig vinst på över en miljard svenska kronor

Yvon Chouinard beskrivs av som en excentrisk bergsklättrare som motvilligt blev miljardär efter att han grundade företaget 1973. Patagonia värderas idag till cirka 3 miljarder dollar, motsvarande 32 miljarder svenska kronor och har en årlig vinst på 100 miljoner dollar, det vill säga över en miljard svenska kronor.

– Förhoppningsvis så kommer detta att inspirera en ny sorts kapitalism som inte kommer att resultera i ett fåtal rika människor och en massa fattiga människor, säger Yvon Chouinard i en intervju med New York Times.

Brevet i sin helhet:

Earth is now our only shareholder.

If we have any hope of a thriving planet—much less a business—it is going to take all of us doing what we can with the resources we have.
This is what we can do.

By Yvon Chouinard

I never wanted to be a businessman. I started as a craftsman, making climbing gear for my friends and myself, then got into apparel. As we began to witness the extent of global warming and ecological destruction, and our own contribution to it, Patagonia committed to using our company to change the way business was done. If we could do the right thing while making enough to pay the bills, we could influence customers and other businesses, and maybe change the system along the way.

We started with our products, using materials that caused less harm to the environment. We gave away 1% of sales each year. We became a certified B Corp and a California benefit corporation, writing our values into our corporate charter so they would be preserved. More recently, in 2018, we changed the company’s purpose to: We’re in business to save our home planet.

While we’re doing our best to address the environmental crisis, it’s not enough. We needed to find a way to put more money into fighting the crisis while keeping the company’s values intact.

“Truth be told, there were no good options available. So, we created our own.”

One option was to sell Patagonia and donate all the money. But we couldn’t be sure a new owner would maintain our values or keep our team of people around the world employed.

Another path was to take the company public. What a disaster that would have been. Even public companies with good intentions are under too much pressure to create short-term gain at the expense of long-term vitality and responsibility.

Truth be told, there were no good options available. So, we created our own.

Instead of “going public,” you could say we’re “going purpose.” Instead of extracting value from nature and transforming it into wealth for investors, we’ll use the wealth Patagonia creates to protect the source of all wealth.

Here’s how it works: 100% of the company’s voting stock transfers to the Patagonia Purpose Trust, created to protect the company’s values; and 100% of the nonvoting stock had been given to the Holdfast Collective, a nonprofit dedicated to fighting the environmental crisis and defending nature. The funding will come from Patagonia: Each year, the money we make after reinvesting in the business will be distributed as a dividend to help fight the crisis.

It’s been nearly 50 years since we began our experiment in responsible business, and we are just getting started. If we have any hope of a thriving planet—much less a thriving business—50 years from now, it is going to take all of us doing what we can with the resources we have. This is another way we’ve found to do our part.

Despite its immensity, the Earth’s resources are not infinite, and it’s clear we’ve exceeded its limits. But it’s also resilient. We can save our planet if we commit to it.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.