Reine Barkered: ”– Lavinen i Åre lämnade mig blåslagen och lärde mig en läxa”

Freeride möter kända svenska friåkare och pratar om deras förhållande och erfarenheter av laviner. Här träffar vi Reine Barkered som både har blivit blåslagen efter ett snöras i Åre, med nöd och näppe undkommit en lavin i Alaska under tävling på Freeride World Tour, samt bevittnat vänner som har dragits med av laviner i Sverige och Alperna. 

Reine Barkered åker skidor professionellt sedan 2009 på Freeride World Tour (FWT) som samlar världens bästa tävlande friåkare. Reine är född 1982 i Duved, Åre och uppvuxen med alpin skidåkning.

Internationellt har han gjort sig ett namn som ”The Mayor of Stomptown” då hans åkning karaktäriseras av fart, stora klippdropp och solida landningar där krascherna har varit försvinnande få jämfört med många andra toppåkare. I skidvärlden är Reine väldigt uppskattad både bland kamrater, medåkare och tävlingsorganisationen FWT, bland annat eftersom han är uppriktigt med vad han tycker och tänker.

2012 vann Reine Barkered världsmästartiteln på FWT och 2017 tog han sin tredje vinst på den prestigefyllda deltävlingen Xtreme Verbier som avslutar världstouren varje vinter. Under årets upplaga 2021 var Reine Barkered snubblade nära att vinna både Xtreme Verbier och totalen på FWT, men trillade på en relativt enkel backflip på en vinddriva strax innan målgång och hamnade som total 5:a på Freeride World Tour. Några veckor senare fick Reine Barkered sin revansch och vann världens äldsta friåkningstävling NM i Riksgränsen.

Nu laddar den eftertänksamma och ärliga 39-åringen för sin 14:e säsong bland världens bästa åkare på Freeride World Tour.

Hej, Reine! Vad har du för egen erfarenheter av laviner?
– Löst ut ett par, dragits med i en och sett flera andra.

Har du alltså åkt med en lavin själv?
– Ja, i Åre på lavinfara två. Jag blev inte begravd men blåslagen. Det var på västfacet på Östra ravin, alltså Tottsidan, vintern 2009. Det fanns inga indikationer på svagt snötäcke.

Har du sett kompisar åka med i en lavin?
– Ja, men ingen begravd. En kompis följde med en driva som släppte på Lillskutan i Åre 2007 och en kompis som hamnade i ett stort släpp i Montafon, Österrike 2011. Sedan har vi ju Julien Lopez som åkte med en stor lavin under FWT Fieberbrunn/Kappl tävlingen 2015.

Om du har varit med om lavin: Har ditt beteende och riskmedvetenhet ökat efter det?
– Det är det bästa (sämsta) wake up call man kan ha, även om jag hade stor respekt för laviner innan så gick den upp tiofalt. Jag har gått många kurser och studerat en hel del sedan dess.

Vad har du för erfarenhet av lavinsäkerhet? Har du gått någon utbildning?
– Ja, flera olika kurser. Senaste upp till Svelav Pro 2. Jag gör årliga träningar och repetitioner.

Har du upplevt problem och när du har åkt i grupp offpist? Att fel beslut fattas? Att gruppen inte tar beslut på rätt sätt eller liknande?
– Många gånger fast främst i yngre dagar. Nu är jag noga med gruppsammansättningen och dess medlemmar för att vara på samma nivå i både kunskap och riskbenägenhet. Stora grupper och stress har varit den största orsaken till problem.

Har du fått något gott råd angående laviner som du brukar använda själv?
– Ja, lägg stor vikt vid terrängen. Konsekvensanalysen är i mitt fall många gånger ledande då mitt yrke drar mig mot terräng och tillfällen där risken för släpp är större än normalt (tyvärr). Då spelar valet av terräng in desto mer, att jag inte har några terrängfällor och exponering så att jag har en bättre chans att klara mig även om jag åker med. Och att det alltid finns en chans att kunna åka ut ur det. Detta är dock ett råd reserverat för en liten grupp och speciella tillfällen, i princip proffsåkare.

Ok, fler tips då? 
– Hellre ett öppet åk med lite högre lavinfara (inte destruktivitet) än ett exponerat åk med lite mindre lavinfara.

– Transceivern ska på med pjäxorna, och av med pjäxorna. Ingen avstängning vid lunch, inte på efter att man tagit liften upp. Den ska på när pjäxorna åker på. Då glömmer man inte.

– Ta alltid med lavinutrustning och transceivern, du kan alltid lämna de i bilen eller lifthuset de dagar när man ”bara ska åka pist/park”. För många gånger så kommer den där kompisen som säger ”svinbra på baksidan, häng på” så står man där utan och tar ett dåligt beslut. Mycket vanligt bland yngre.

Fritt fram för övriga tillägg på temat laviner och lavinsäkerhet!
– Jag har sett alldeles för många på sista tiden som fortfarande har väldigt gamla transceivers. En push för att uppdatera utrustningen behövs.

Missa inte videoporträttet på Reine Barkered från feb 2020

Fler svenska skidprofiler som Carl Regnér, Evelina Nilsson, Kaj Zackrisson, Jacob Wester, Sanne Mona och deras erfarenheter av snö och säkerhet läser du i artikelserien Jag & lavinen.

Om du själv vill lära dig om laviner och säkert vid skidåkning så är det Sveriges Lavinutbildningar (Svelav) som håller i det nationella utbildningsprogrammet med kurser på olika nivåer, från nybörjare till professionell.

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
0 kommentarer
Kommentera