Storsatsning i Kungsberget
Möt det nya Kungsberget. Till nästa säsong satsas 180 miljoner på en ny 8-stols expresslift, nya nedfarter, ett bättre snösystem och fler bostäder.
Branäsgruppen, som äger Kungsberget, satte våren 2010 upp målet att förvandla det från en skidanläggning till en skidort. Nu tas det sista steget i den målsättningen i och med en investering på totalt 180 miljoner inför 2016/2017 säsongen.
Hälften kommer att gå till en ny lift, ett nytt skidområde och nya snösystem, och hälften till att utöka antalet boenden, enligt Mikael Elford, marknads- och försäljningschef på Branäsgruppen.
– Närheten till Stockholm gör ju att det blir ett fantastiskt upptagningsområde och vi har ju fullsatt på helgerna där och känner att trycket blir jättestort så vi känner att kan vi utöka åkbiten och boendet ännu mer så finns det verkligen utrymme för det.
Den nya 8-stols expressliften, “Kungs8:an,” blir landets fjärde i ordningen och den sydligaste. Stolsliften kommer att ha en kapacitet på 4000 personer i timmen, vilket är Skandinaviens största, säger Roger Liljedahl från Taubane Teknikk AB som bygger linbanan. (Tillverkare är italienska Leitner Ropeways.) Men det ska tilläggas att Kungsbergets nettoliftkapacitet ökar med 3000 personer i timmen eftersom en av släpliftarna “läggs i träda.”
– [Kungs8:an, reds. anm.] ligger där släpliftarna ligger idag. Släpliftarna som heter Kungsliftarna, dem kommer att ersättas av den här liften och sedan kommer släpliftarna flyttas till andra sidan av berget där vi bygger ett helt nytt skidområde, förklarar Mikael.
Området, som döpts till “Kungsberget Södra,” är på 16 hektar och får fyra nedfarter i blå-röd lutning. Tack vare det nya skidområdet utökar Kungsberget sin totala åkyta med 35 procent till 68 hektar.
För närvarande rankas Kungsberget som Sveriges åttonde största skidort. Tittar man längre fram, finns det planer på att göra det ännu större?
– O ja, det finns det verkligen. Det finns utrymme på berget i ytterligare en väderstrecksriktning. Så det finns utrymme, säger Mikael.
Text: Malin Dunfors