Skidtest: Elan Voyager – världens första vikbara skida för pist [2022]

Vi har teståkt Elan Voyager, världens första vikbara skida för piståkning. Vilka fördelar finns med en vikbar skida? Känns skarven? Hur är de att åka på? Freeride har svaren efter en dag med dessa skönheter under fötterna.

Sedan 2017 har Elan arbetat med vikbara skidor, framför allt med topptursmodeller som utvecklats främst för militärt bruk. Men nu har samma konstruktion applicerats på en pistorienterad skida och Elan stoltserar nu med lanseringen av ”världens första vikbara skida för piståkning”.

Egentligen är inte jag rätt person att testa denna skida. Det var nämligen flera år sedan jag senast åkte på en skida med smalare midjemått än 85 millimeter och av den drös med skidor som jag testat under säsongen så har de allra flesta mätt kring en decimeter under foten. Men samtidigt är jag nyfiken på denna innovation och jag har klart och tydligt redogjort mitt missnöje kring att dagens skidor är så slätstrukna och förutsägbara här på Freeride tidigare. Så när frågan dyker upp, gällande att testa vikbara Elan Voyager, så svarar jag givetvis ja.

Inuti Elan Voyager hittar vi en kärna med laminerat trä som är förstärkt med titanium och den roterande plattan som gör att skidan går att vika ihop är konstruerad i kolfiber.

Så, bortsett från att den är vikbar, vad är detta för skida egentligen? Inuti Elan Voyager hittar vi en kärna med laminerat trä som är förstärkt med titanium och den roterande plattan som gör att skidan går att vika ihop är konstruerad i kolfiber. Det finns också en höger och en vänsterskida eftersom rockerprofilen ser olika ut på respektive skida, något som inte är unikt för Voyager utan finns på flera av Elans modeller. Kortfattat så är rockern större på skidornas yttersidor även om den är så minimal att den knappt (i mina ögon) ens kan kallas för rocker. Elan Voyager mäter 78 millimeter under foten kommer i tre olika längder: 160, 166 och 172 centimeter. Specifikationerna talar definitvt för vilken typ av skida detta är.

Vi hoppar vidare rent konstruktionsmässigt till den vikbara delen av skidan, det är ju den som är riktigt intressant. Konstruktionen där består av en platta i kolfiber som går att rotera vilket gör skidan möjlig att vika ihop. Plattan låses fast med hjälp av flera spår vilket gör den omöjlig att vika och när spärren trycks bort så kan plattan roteras åt andra hållet och försvinner därmed från den vikbara delen vilket gör att skidan enkelt kan fällas ihop. En vikbar skida får givetvis en skarv någonstans, som i det här fallet både syns och känns när man drar fingret längs belaget och stålkanten.

Specifikationer:

Mått: 127-78-110 mm
Längder: 160, 166 och 172 cm
Ihopvikbar längd: 93 cm (@172 cm) och 87 cm (@160 cm)
Radie: 13,7 (@166 cm)
Vikt: 3400 g (@160cm)
Pris: ca 13 000 kr

Nu börjar det roliga, det är äntligen dags att testa denna spännande skida som symboliskt ligger ihopfällda i bagageluckan på bilen istället för i takboxen. Jag drar ur skidorna ur bilen och börjar bege mig mot liften. Det första som slår mig är att jag inte vet hur jag ska bära skidorna? Det fungerar inte ha dem över axeln och dom är för breda för att nypa fast med händerna när de är ihopfällda. Nåväl, jag kilar in skidorna mellan armarna och kroppen och känner mig som en person som skulle kunna erbjudas en plats på Jerry of the Day samtidigt som jag känner mig mer utstuderad än vanligt när jag börjar veckla ut skidorna bredvid liften.

”Det går knappt att hålla sig för skratt, och jag erkänner, jag har lite svårt att ta dessa skidor seriöst. Och jag ska erkänna en sak till; mina förväntningar på Elan Voyager är just nu sjukt låga.”

Det går knappt att hålla sig för skratt, och jag erkänner, jag har lite svårt att ta dessa skidor seriöst. Och jag ska erkänna en sak till; mina förväntningar på Elan Voyager är just nu sjukt låga. Jag befinner mig i Kungsberget som levererar rikliga mängder vårslask, och jag sitter just nu i liften med ett par 166 centimeter långa hopfällbara pistskidor med en svängradie på 13,7 meter under fötterna. Hur ska detta gå?

Faktum är att det går förvånansvärt bra. Jag var rädd att jag skulle kastas okontrollerat ut från svängarna (vilket jag upplevt med vissa andra skidor med liknande radie), eftersom jag är ovan med den korta svängradien. Men så var inte alls fallet, svängarna upplevs mjuka och behagliga samtidigt som skidan är rapp och kvick från kant till kant. Elan Voyager levererar riktigt rolig skidåkning på de flackare partierna och det går att trycka på ordentligt med ett behagligt gensvar. När lutningen blir brantare får jag hålla igen lite för att inte svänga för mycket men skidan är fortfarande lättåkt och bjuder inte på några oväntade överraskningar. Det närmsta jag kan jämföra med är Rossignol Experience 86 Ti, som jag upplevde mer aggressiv och orolig.

Jag bryr mig inte om att ens försöka testa skidan i skogen, även om Elan försöker marknadsföra Voyager som en allmountainskida. Däremot känner jag mig nöjd med hur pass bra denna skida presterar i pisten trots att det är riktigt slaskigt och knöligt i Kungsberget idag. Jag upplever inte alls att den fastnar i snön så mycket som jag trodde. Huruvida det beror på att jag är förberedd på ovälkomna hugg, skidans minimala rocker eller något annat låter jag vara osagt. Men en kvalificerad gissning skulle kunna vara att skidan är relativt mjuk vilket möjligtvis gör den lite mer följsam och lättsvängd, även i detta före.

Under testtillfället provar jag att vika ihop och fälla ut skidan ett par gånger vilket fungerar i princip friktionsfritt. Vid ett tillfälle missar jag spåren av misstag vilket gör att plattan inte sitter fast riktigt i skidan, men bortsett från den missen så är det överlag förvånansvärt enkelt att fälla ihop skidorna och vice versa.

Under testtillfället provar jag att vika ihop och fälla ut skidan ett par gånger vilket fungerar i princip friktionsfritt. Vid ett tillfälle missar jag spåren av misstag vilket gör att plattan inte sitter fast riktigt i skidan, men bortsett från den missen så är det överlag förvånansvärt enkelt att fälla ihop skidorna och vice versa. Och den lilla skarven i belaget och stålkanten är inget som jag känner alls när jag åker, å andra sidan är det väldigt mjukt i backen just denna dag, men jag tror att man måste ha en sinnesjukt känslig fotsula för att kunna känna av det lilla mellanrummet som uppstår.

Men den stora frågan kvarstår, när behöver jag ett par vikbara skidor? Så länge inte alla i ditt sällskap har vikbara skidor så finns ju ingen poäng med att de är enkla att få in i bilen. Och att bära dem (utan väskan som går att köpa till) är mer opraktiskt än att bära ett par fullånga skidor. Möjligtvis skulle det kunna vara praktiskt att resa längre med dessa skidor, till exempel tåg eller flyg. Men vill inte alla ha med ett par skidor som är lite bredare än 78 millimeter på en sådan typ av resa? Och du kan checka in ganska många specialbagage på flygplatsen innan du har överskridit summan som dessa skönheter kostar, Elan Voyager prislapp ligger nämligen på blygsamma 13 000 kronor.

Sammanfattning:

Elan Voyager är en lättåkt och rolig pistskida som är kvick i svängarna utan att bli överdrivet aggressiv. Den är förvånansvärt allround och fungerar relativt bra även när det är uppkört vilket gör att denna skida skulle kunna vara ett bra alternativ för dig i princip uteslutande åker i preparerad pist och vill ha en skida som är behändig att resa med.

Skidan är smidig att vika ihop och konstruktionen och innovationen som Elan lanserar är faktiskt riktigt imponerande och höjer helt klart betyget på denna skida. Men tekniken har också ett pris, frågan är om det är värt det?

+ Lättåkt och följsam
+ Kvick och rolig på flacka partier
+ Fungerar relativt bra i uppkörd snö
+ Den vikbara tekniken fungerar riktigt bra

– Krångliga att bära
– Priset är lite väl högt

Betyg: 4/5

Film när vi teståker skidan:

Vem är jag som har testat skidorna?

Namn: Petter Elfsberg
Ålder: 33 år
Längd: 187 centimeter
Vikt: Cirka 80 kilo
Bakgrund: Utbildad skidlärare (Steg 4) och har arbetat flera år som skidlärare samt professionellt som tränare på skidgymnasium (slopestyle och puckel).
Övrigt: Föredrar att åka offpist och har en förkärlek till breda skidor med rocker utan metall.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.