Törn Skis – gedigna skidor från Gävle Skidfabrik

I Gävle Skidfabrik konstruerar Jan Persson skidor under namnet Törn Skis – ett lokalt hantverk som imponerar på många sätt. Häng med in i fabriken!

Det finns något fint över ett småskaligt lokalt hantverk. Det spelar ingen roll om det är mat, kläder, snickerier eller som i detta fall – skidor. Det går liksom inte att inte tycka om den typen av produktion. Det är charmigt och spännande på samma gång. Som när vi träffade den oerhört uppfinningsrike Elias Fyhr från Hudiksvall som konstruerade egna maskiner som han sedan byggde egna skidor med i sin fars garage som han namngav efter sina initialer  – EF Skis. Eller den, idag snudd på, väletablerade skidtillverkaren från Värmland som driver Wermlands Skidfabrik och tillika produktionen av Moose Skis hemma i garaget. För att inte tala om den högst originella Greve Långböj i Hedeviken utanför Vemdalen.

Med det sagt är förväntningarna samtidigt både höga och låga när det är dags att besöka Gävle Skidfabrik. Våra förutfattade meningar kring småskaliga skidtillverkare säger oss att vi nu ska träffa en charmknutte som öppnar upp sitt stökiga garage till allmän beskådan.

Därför blir vi väldigt förvånad när Jan Persson öppnar upp portarna till Gävle Skidfabrik och det första som möter blicken är en reception och ett showroom där skidmodellerna står prydligt uppradade och punktbelysta med spotlights.

Jan häller upp kaffe och sedan är vi igång. Frågorna är många och svaren är långa. Tack och lov är Jan en minst lika charmig skidbyggare som ovan nämnda lokala hjältar och han berättar på ett underhållande och intressant sätt hur han byggde sina första skidor 2007 som han sedan tog med till Chamonix för sin jungfrufärd. Skidorna stod uppenbarligen pall för en längre tids hård åkning i de franska Alperna och där och då konstaterade Jan med glimten i ögat att…
– Det var ju inte så svårt att bygga skidor.

Sedan en tid tillbaka har Jan Persson tillverkat skidor under namnet OAC Skis, vilket står för Onsala Alpine Club, och freeride har tidigare besökt denna händiga ingenjör med tävlingsbakgrund i sitt dåvarande hem i Onsala utanför Göteborg. Rubriken löd då Sveriges minsta skidfabrik.

Nu är det nya tider och flyttlasset har gått tillbaka till Gävle och Jan Persson kan inte längre titulera sin verkstad som Sveriges minsta skidfabrik. Namnet OAC Ski hängde dock med länge men till denna vinter blev namnbytet ett faktum. Nu är det Törn Skis som gäller, där släktnamnet Törnsjö fått ett nytt liv genom sitt svängglada uttal.

Vi spanar in modellerna som sträcker sig vitt och brett från smala raceskidor till breda puderplankor. Totalt har Törn Skis sex olika modeller som vi presenterar kortfattat nedan:

Törn Skis

COMP 65 GS
Mått: 105-65-85 mm (@185 cm)
Radie: 26 m (@185 cm)
Spann: Klassiskt camber
Pris: 8000 kr

COMP 67 SL
Mått: 118-67-104 mm (@157 cm)
Radie: 20 m (@157 cm)
Spann: Klassiskt camber
Pris: 8000 kr

WOLVERINE 78
Mått: 132-78-110 mm (@170 cm)
Radie: 14 m (@170 cm)
Spann: klassiskt camber
Pris: 7800 kr

FOX 95
Mått: 131-95-112 mm (@177 cm)
Radie: 20 m (@177 cm)
Spann: Camber + tiprocker
Pris: 8500 kr

RAVEN 105
Mått: 135-105-119 mm (@177 cm)
Radie: 18 m (@177 cm)
Spann: Camber + rocker i tip och tail
Pris: 8500 kr

AQUILA
Mått: 144-112-130 mm (@ 193 cm)
Radie: 19 m (@ 193 cm)
Spann: Fullrocker
Pris: 8500 kr

Vi tar oss vidare från entrén in i själva verkstaden där skidorna konstrueras. Jan går pedagogiskt igenom varje steg i tillverkningsprocessen. Från det att träkärnan sågas till det att skidorna pressas och slutligen får en välpolerad finish.

Rent konstruktionsmässigt så använder Jan poppel, ask eller paulownia till skidornas träkärnor beroende på vilka egenskaper som önskas.
– Känn hur lätt den här är, säger Jan och ger oss en rejäl bit av träslaget paulownia, samtidigt som vi fascineras av dess lätta vikt.

Vidare används kolfiber och glasfiber för att förstärka konstruktionen, men någon metall finns inte i någon av modellerna.
– Ärligt… heter du inte Svindal behöver du ingen metall i skidorna, svara Jan lika självklart som trovärdigt.

Skidorna främre del förses med gummi innan de sätts under press för att materialen ska sammanfalla till det som så småningom ska bli ett par skidor. Slutresultatet ser ut som vilka skidor som helst – bortsett från en detalj…

På skidornas sidewall, det vill säga det du ser mellan belaget och ovansidan, så ser du rätt in i träkärnan. Vanligtvis så är kärnan inkapslad med någon typ av plast för att ingen fukt ska ta sig in i skidans innanmäte. Men på Gävle Skidfabrik har man valt bort plasten och låter istället behandla skidans sidor med linolja vilket ska ge ett fullgott skydd mot väta.

Jan är ingen rookie när det kommer till att bygga skidor efter 15 år i branschen och han utstrålar en tydlig trygghet gällande konstruktion och kvalitet på skidorna som lämnar fabriken.

Fokus ligger nu snarare på att öka produktionstakten och nå ut till flera potentiella kunder snarare än att utveckla själva tillverkningsprocessen rent praktiskt.  Produktionen uppgår idag till cirka 20 till 30 par skidor per år.

Gävle Skidfabrik erbjuder också skidor med egen design vilket några av skidorna i fabrikens showroom skvallrar om. Här finns bland annat skidor åt Sandvik – det gigantiska stålverket i grannstaden Sandviken, samt några högst personliga skidor namngivna efter dess framtida ägare.

Vi lämnar Gävle Skidfabrik inspirerade av fabriken i sig, men kanske mest av Jan Persson som just kvalificerat in sig bland den gedigna skaran charmiga skidkonstruktörer som Freeride besökt genom åren.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.