EF Skis – Handgjorda skidor från Hudiksvall

Freeride har besökt Elias Fyhr, grundare av Sveriges just nu minsta skidmärke, EF Skis. Vi diskuterar skidtillverkning från grunden, framtidsplaner och custom made-skidor.  Häng med till skidfabriken i garaget, där träkärnorna kommer från Byggmax.

Det var under skidtestet i Vemdalen för snart två veckor sedan som många noterade en spännande figur som strök omkring i skuggan av alla etablerade skidmärkens tält. En beachflagga med texten ”EF Skis. Handmade in Hudiksvall” och ett gäng tillsynes intressanta skidmodeller väckte stort intresse hos nyfikna besökare. Jag har nu besökt Elias Fyhr i Hudiksvall, hjärnan bakom EF Skis, för att prata mer om hans skidmärke och framförallt få se tillverkningen som sker i hans garage.

På adressen som jag fått står en vit bil med stora EF Skis-dekaler parkerad vilket talar för att jag kommit rätt. Elias Fyhr och hans pappa, Lasse Fyhr, välkomnar mig in i huset med stora leenden och det dröjer inte länge förrän vi beger oss ut i garaget där produktionen av EF Skis startar.
– Det är inte jättekallt i garaget… men inte speciellt varmt heller. Säger Elias uppmanande när jag börjar stappla ut från den stora villan som vi befinner oss i utan jacka.

Jag tar på mig jackan och går ut mot garageporten som Elias precis har öppnat upp. Lyset tänds och det går inte att hålla ned mungiporna när jag kliver in i skidverkstaden, detta var inte vad jag förväntat mig.
– Du bara skrattar du? Säger Elias pappa med ett lika stort skratt efteråt.

”Gran är ett mjukt och flexibelt material och furu förstärker kärnan”

Det är som att kliva in i Oppfinnar-Jockes verkstad i Ankeborg, och det är enkelt att förstå varför bilen är parkerad utanför garaget. Det står diverse maskiner överallt med olika funktioner som gynnar skidtillverkningen som sker i detta, från utsidan sett, helt vanliga garage. Olika slags såg- och slipmaskiner trängs tillsammans med andra tillsynes oförklarliga redskap i det lilla utrymmet som garaget utgör.

Elias börjar direkt förklara hur processen att bygga skidor går till och jag blir tvungen att lägga ifrån mig kameran för att hänga med i denna komplexa procedur.
– Jag börjar att göra en slags limträbalk, fem delar gran och två delar furu. Gran är ett mjukt och flexibelt material och furu förstärker kärnan. Börjar Elias berätta med stort engagemang.

Därefter följer en halvtimmes högkvalitativ föreläsning inom den ädla konsten att bygga skidor och jag blir varse om vilket gediget arbete som ligger bakom ett par skidor som byggts för hand. Vi går igenom träkärnan, skidans form samt fästning av sidewalls, spacers och stålkanter.

Jag fastnar i det steg där flexet på skidan bestäms. Här ska träkärnan slipas ned till rätt tjocklek för att önskad styvhet på skidan ska uppnås. En process som visar sig vara enklare sagd än gjord.
– Den här maskinen använder jag till det! Säger Oppfinnar-Jockes efterträdare och pekar på en maskin som ser ut att vara hämtad från samma serietidning. Och nu kan inte ens Elias hålla sig för skratt längre.
– Haha, den här tog ett tag att bygga! Skrattar Elias och pekar slipmaskinen.

”Uppfinnarna på Ullareds varuhus får definitivt hålla i hatten när Elias Fyhr demonstrerar sin slipmaskin för skidans träkärna. Det råder inga tvivel om detta är ett hemmabygge av allra högsta rang”

Uppfinnarna på Ullareds varuhus får definitivt hålla i hatten när Elias Fyhr demonstrerar sin slipmaskin, specialkonstruerad för att slipa skidans träkärna. Det råder inga tvivel om detta är ett hemmabygge av allra högsta rang. En hockeypuck reglerar spänningen på gummibandet som får maskinen att rotera samtidigt som det i den andra ändan finns en skruvdragare som med hjälp av ett band drar in skidan i själva slipmaskinen.
– Det var för tungt att trycka in skidorna själv, och en gång fick jag in hela handen i slipen. Berättar verkstadskonstnären bakom EF Skis om denna uppfinningsrika konstruktion.

Efter att vi kommit drygt halvvägs in i demonstrationen av EF Skis skidtillverkning så är det dags att bege sig in i värmen igen, närmare bestämt ned till källaren i själva huset, där processen fortsätter. Jag hänger av mig jackan och knatar ned för trappan som leder ned till rummet där skidpressen står.

Elias demonsterar pedagogiskt hur träkärnan förstärks med glasfiber och kolfiber samt en slags gummilist längs stålkanterna som gör att skidan kan flexa utan att spricka, innan alla lager som en skida består av dränks i lim för att sedan åka in i pressen.
– Jag skulle behöva större lokaler för att kunna ha flera pressar som kan skapa flera rockerprofiler. Förklarar Elias samtidigt som han visar ett par 70cm långa skidor.
– Dom här har jag byggt till min dotter, de var svårare att tillverka än ett par fullstora skidor. Berättar han med en varm ton samtidigt som han pekar på den lilla specialbyggda pressen som han använt till barnskidorna.

”Jag vill bland annat kunna erbjuda custom made-skidor där kunden får bestämma allt från grunden”

Vi går upp till vardagsrummet och blir serverade kaffe samtidigt som vi diskuterar visioner och framtid för EF Skis.
– Skidorna väger inte mer än runt 1800 gram. Men jag planerar att ta fram ett par turskidor som är ännu lättare och med kvickare sväng. Säger Elias samtidigt som hans pappa sträcker fram lussebullar åt oss. Det märks att Lasse är involverad, engagerad och intresserad av sin sons skidbyggande och det finns en fin far och son-relation dem emellan.
– Alla intäkter går till investeringar som ska göra att jag kan expandera. Jag vill bland annat kunna erbjuda custom made-skidor där kunden får bestämma allt från grunden. Det fullkomligen lyser i Elias ögon när vi pratar skidor och samtidigt som jag sörplar i mig det sista ur kaffekoppen börjar han göra sig klar för att åka tillbaka till sitt dagjobb.

Elias Fyhrs entusiasm och sanna hantverkarglädje går liksom inte riktigt att beskriva med ord. Den är så genuin som det bara kan bli och det ska bli otroligt spännande att se vad som kommer ut ur skidfabriken i Hudiksvall i framtiden.

Bygga skidor i 10 steg med EF Skis:

  1. Skapa en limträbalk.
    Första steget i processen att tillverka ett par skidor är att välja ett eller flera träslag som limmas ihop till en slags limträbalk. Det är detta som kommer att bli skidans träkärna.
  2. Dela och forma profilen på träkärnan.
    Fram med sågen. Limträbalken klyvs till två delar och profilen till skidan formas, det vill säga svängradie och längd.
  3. Montera sidewalls.
    Nu limmas plast fast på skidornas sidor, sidewalls, det är den du ser mellan belaget och topsheetet på alla skidor med sandwich-konstruktion. Plasten bearbetas genom att slipas och brännas för att få till en yta som limmet kan fästa på.
  4. Skapa rätt flex.
    Vid det här laget är plankorna som så småningom ska bli ett par skidor lika tjock längs hela vägen. Nu bestäms styvheten genom att slipa ned skidorna fram och bak, en tunn kärna ger en mjuk skida och viceversa.
  5. Spacers.
    Skidans fram- och bakdel saknar stålkant. Här monteras istället så kallade spacers, ett svart plastmaterial som bearbetas på samma sätt som skidans sidewall.
  6. Fästa stålkanter.
    Här fräses belaget ur efter en förbestämd mall och stålkanterna fästs i belaget med lim och limklämmor.
  7. Sätta samman alla lager.
    Nu är det dags att sätta ihop alla lager med massor av epoxy-lim. Belaget som hamnar underst får sällskap av en gummilist som placeras längs stålkanterna. Därefter läggs träkärnan på, som förstärks på båda sidor med glasfiber över hela skidan och kolfiber vid monteringspunkterna. Överst läggs topsheetet innan det är dags för pressning.
  8. Pressning.
    Lagrerna pressas samman med en lufthydralisk press med 2 bars tryck över natten.
  9. Såga ur skidan.
    Det som kommer ut ur pressen liknar mer en snowboard än ett par skidor, så nu ska skidorna sågas ur med stor precision längs stålkanterna. Efter det så slipas lim som runnit ur under pressningen bort och slutligen genomförs ett omfattande arbete för att få till finishen.
  10. Planslipning och vallning.
    Skidorna planslipas och vallas innan de är klara för att monteras och användas.

EF Skis – modeller:

EF Skis har totalt tre olika modeller som är namnlösa men med spännande design som Elias själv står för. Priserna för samtliga modeller utan bindning är 6500kr med undantag för den kortare parkskidan (165cm) som kostar 5000kr.

Fakta EF Skis:

  • EF Skis grundades av Elias Fyhr.
  • Första skidorna byggdes 2014 men verksamheten drog igång på allvar säsongen 2018/2019.
  • EF Skis har ett eget team på 3 personer som marknadsför, testar och utvärderar skidorna.
  • Elias Fyhr har totalt byggt upp emot 20 par skidor och av dem har 7 par sålts.

Mer information:

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.