Vi går lavinutbildningen ISTA i Verbier

Hur bra är din lavinkunskap och när gick du senast en lavinkurs? Efter vinterns rekordsnöfall nere i alperna och diverse olyckor med tragiska utfall är det mer aktuellt än någonsin att skaffa sig, eller fräscha upp, kunskapen om snö och skred. Vi åkte till Verbier och lärde oss mer om hur man vistas säkrare i bergen från den nystartade internationella lavinutbildningen, ISTA.

Vi vaknar upp i ett vintergrått Verbier, det har kommit några centimeter snö under natten men för oss väntar inte puderhetsen och att hänga på låset vid Medran-liften. För oss väntar en dag av lavinsäkerhetsträning med ISTA.

Dominique Perret, grundare av ISTA och med en 30-årig karriär som professionell friåkare i bagaget, tar emot oss nere i hotellets lobby. Vi slår oss ner i sofforna tillsammans med resten av kursdeltagarna och efter lite artighetsfraser sätter Dominiquie igång med utbildningen.

– Vi är 4,5 miljoner personer i världen som identifierar oss som friåkningsentusiaster. Olycksstatistiken har sedan 2005 ökat med 223% och dödsoffer från laviner ligger omkring 200 personer per år. Samtidigt ser vi att den enda typen av skidåkning som intresset ökar för är just friåkning. Hur ska vi lösa detta?
Med dessa ord inleder Dominique dagen och utbildningen är igång.

Efter en kort introduktion fortsätter vi tillsammans med ISTA-guiden Hans Solomonson. En hawaiian som på tidigt 70-tal förälskade sig i Verbier och varit där sedan dess. Vi tar med oss våra kursböcker och fortsätter kursen uppe på berget.

Vi går från teori till praktik, tillbaka till teori för att sedan praktisera det momentet vi nyligen gått igenom. En oerhört pedagogisk metod som gör att man ständigt håller sig alert och lyssnar noga till vad Solomonson säger.

Efter några timmar på berget beger vi oss till restaurang Dahu och sluter upp med den fransktalande delen av gruppen. Vi avnjuter en fantastisk lunch tillsammans innan vi åter ger oss ut för att arbeta i olika workshops.

Ett nervskakande lavinincidentscenario iscensätts efter lunchen. Jag får den där klumpen i magen och situationen känns verklig och obehaglig. Vår hawaiian till bergsguide busvisslar och sökandet påbörjas. Vi iscensätter ett SOS-samtal, sätter våra lavinsökare i sök-läge och sicksackar oss ner för sluttningen efter konstens alla regler.

”Jag får den där klumpen i magen och situationen känns verklig och obehaglig, trots att det bara är övning.”

När Felix, som är en av kurdeltagarna, lyckas hitta den nergrävda transceivern är vi snabba att ta fram sonder och spadar för att identifiera och gräva upp den fiktivt begravda personen.

Vi får kritik för vårt agerande med våra sonder och Salomonson säger till oss att åter ta oss upp för sluttningen så att han kan gömma sin transciever igen och vi får ytterligare ett försök att göra om och göra rätt. När vi övat sökning ett par gånger går vi vidare för att lära oss en ny (för mig åtminstone) teknik av grävning. Hur man gräver i syfte att forma ett V och slutligen när man nått målet, dvs den begravda personen, ska man lyckats forma som en platå för att kunna utöva eventuella hjärt- och lungräddning på den drabbade personen. Dagen är full av tips och trix för att underlätta och effektivisera insatsen om olyckan någon gång skulle vara framme.

ISTA, vad är det för något? International Snow Training Academy är en lavinutbildning framtagen av Dominique Perret tillsammans med ett 40-tal experter ifrån 9 olika länder. Det är den första internationellt anpassade lavinkursen där språk och pedagogik tydligt lyfts fram. Att lära ut i enkla termer så att alla runt om i världen enkelt ska kunna kommunicera på berget och undvika missuppfattningar. Kursen är inspirerad av dykcertifikatet PADI och det finns därav ett antal olika steg. När vi var i Verbier gick vi kursens Discovery-nivå där man endast skrapar på ytan på allt vad kursen ska erbjuda. Kursen är sedan uppdelad i tre olika nivåer.

Dominique Perret påstår att de nuvarande lavinutbildningarna hjälper men att det behövs något nytt:
– Det är dags att utveckla det förebyggande arbetet och inte bara öva på räddning, säger Dominque.

ISTA är uppbyggd som så att 80% av kursen handlar om förebyggande. Det vill säga hur man ska tänka och agera för att man aldrig ska hamna i situationen av en lavin. Senare delen av kursen har även en del om hur man ska agera under lavinen och till sist även sökning och räddning. För det gäller verkligen att inte hamna i en lavin, svenska lavinforskaren Stefan Mårtensson uttrycker det i klartext:
– Av de som dras med i en lavin dör cirka en av fyra-fem, det är en risk som är sämre än rysk roulette, säger han i senaste numret av Pure Journal.

 

 

Att gå en lavinutbildning och att vara medveten om riskerna och konsekvenserna av att vistas i bergen är obligatoriskt för oss som friåkare. Ta nu därför en funderare, tänk över hur dina kunskaper om laviner är. Hur säker på olika snöförhållanden är du? Vad är det första du skulle göra om kompisen drogs med i en lavin? Dessa frågor är svårbesvarade och jag är övertygad om att ingen av oss vet exakt hur vi skulle agera om olyckan var framme. Men det minsta vi kan göra är att gå en lavinkurs, vara försiktiga och tänka igenom risker och förhållanden innan vi ger oss ut. Allt för att minimera antalet lavinolyckor som mörklägger det vi gillar allra mest.

ISTA lavinutbildning 

Discovery tar 1 dag och rekommenderat pris är 2100 kr (229 CHF)
Stage 1 är 2 dagar och rekommenderat pris är 4605 kr (499 CHF)
Just nu finns utbildningen på fler håll i alperna (Schweiz, Österrike och Frankrike)
Text: Olle Stenbäck
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Edebo
    0
    Edebo | 2019-02-22 06:47          

    Hade ju varit mest intressant att veta hur kursen står sig och är upplagd i förhållande till SVELAVs utbildningar?
    När jag gick denna "Discovery" förra vintern tyckte jag ärligt talat att den var rätt värdelös och han som höll i kursen var skidlärare och kunde mindre än vi som skulle testgå kursen... redan där känns 2 lök för en dagskurs sådär, eller vad var er upplevelse?