Jon Larsson tar luft

Bäst före-datumet varierar för alla åkare och beroende på vilken typ av skidåkning man åker. En given sanning är att det är svårt att åldras lika bra som med ett ”vanligt” jobb. Vi träffar en före detta åkare som lyckats vara kvar i luften, trots att han bytt bana.

Jon Larsson var Sveriges motsvarighet till Seth Morrison. Han var tidigt ute med att dra stora flippar ut för ännu större klippor. Han slog igenom i samband med Free Radicals White trash. Efter det att karriären tog slut tog han ett annat linjeval. Nu jobbar han som helikopterpilot i Östersund och istället för att själv bli uppflygen för att dra feta linjer över bergsidorna driver han renar över fjället från luften.

Det är första advent och snön ligger vit på taken. Jon Larsson plockar upp mig utanför lägenheten. Han är lite svår att skymta i mörkret, men desto lättare är det att se de vitröda skidorna i bilen. De är till min besvikelse ett par längdskidor. Jag undrar om han bytt ut sina puderguns mot plocke-pin.
– Näe det blir inte så mycket längdskidor. De har mest legat kvar i bilen, säger Jon Larsson och tilläger att vi ska åka upp till hans källare där han bor för att hämta ett par riktiga skidor till plåtningen.

Det släpper lite i väggreppet när fyrdjulsdriften pressar oss uppför backarna på Frösön. Jon går in och hämtar sina skidor och vi åker vidare till hangaren för att göra intervjun.

Inne i hangaren står det fyra helikoptrar och det doftar högoktanigt bränsle och motorolja. De starka lysrören göra att man kvicknar till i vintermörkret. Jon Larsson är dressad i sina yrkeskläder och är precis hemkommen efter några dagars flygjobb där han drivit ren på fjället; ett av hans vanligaste uppdrag. Jon sitter chill i stolen mitt emot. Han påminner lite av en blandning av Robinson Cruise och en spansk fotbollsspelare, ungefär i samma storlek som Leonel Messi men en aningen lättare skulle jag gissa.

Jon Larssons skidhistoria börjar som så många andra stora namn på friåkningsscenen på puckelgymnasiet i Järpen.

– Jag ledsnade på att köra puckel. Jag var aldrig någon stjärna på det området. Jag tror jag placerade mig som bäst på en andra plats på en europacuptävling.

– Puckel blev inte min grej och den är skyldig mig ett korsband, säger Jon Larsson och skrattar.

Det var på gymnasiet han lärde känna Sebastian Garhammer som han senare drog till staterna med och filmade några legendariska shots vi minns honom från. Materialet skickade de in till Free Radicals. De gillade vad de såg och på den vägen började det.

Mellan 2003-2010 levde han som professionell skidåkare. Han lät sin aggressiva åkning och stora luftfärder tala för sig; därav jämförelsen med dåtidens stora skidikon Seth Morrison. Tävlandet var dock aldrig något som lockade honom.

– På den tiden var det inga tävlingar att tala om. För mig ska det vara målsnöre eller tidtagarur för att det ska kännas på riktigt. Har lite svårt med bedömningssporter.

Jon Larsson fick sitt stora genombrott i Free Radicals White trash där hans enorma luftfärder och brutala satsning över stenhällar och klippor från SM i Funäsdalen bränt sig fast på näthinnan för de flesta av oss 80-talister som växt upp med filmerna. Det är inte bara på fryst H2O Jon Larsson har gjort sig ett namn. Innan han han slog igenom som skidåkare så var han i mina öron känd som ”Han” som kört ut för Ristafallet i en forskajak.

– Att paddla ett högt vattenfall på tio meter är inte det svåraste eller farligaste. Det kan vara ett fall på tre meter som är mycket farligare. Högt behöver inte betyda farligt. Ristafallet är långt ifrån det farligaste jag paddlat.

Skidkarriären som professionell skidåkare la han på hyllan 2010 då han kände att han gjort sitt.

– Var sak har sin tid. Man blev lite feg mot slutet och jag kände inte samma tagg som innan. Det var bättre att lägga av i tid än att inte vilja åka skidor alls.

– När jag bröt armbågen våren 2009 blev jag nästan glad att jag fick åka hem och då insåg jag nog att jag var klar med denna fas i livet.

– Visst kan det för många låta som en dröm att vara skidproffs, men det är mycket flackande och det tar mycket tid att få till bra filmdagar. Det var och andra sidan ett jävligt roligt jobb, säger han.

Efter det att han hade lagt skidorna på hyllan valde Jon Larsson och gå en annan väg en de flesta.

– Många åkare går vidare i branschen inom marknadsföring eller design men de jobben ligger oftast i Stockholm vilket jag aldrig haft någon dragning till.

– Vill man ha ett heltidsjobb i Åre då blir det kassan på ICA.

Idén att utbilda sig till helikopterpilot kom av att han ville vara kvar i Jämtland men samtidigt göra något han brann för. Att jobba på ICA var inte ett option.

– Alla piloter man träffat har verkat var nöjda och trivts med sin jobb så jag tänkte varför inte.

Att flyga helikopter har visa likheter med att åka skidor på hög nivå då det enligt Jon handlar om att hela tiden bedöma risker och med tanke på att han varit skadefri i princip hela sin karriär så är han antagligen rätt bra på det.

– Man ska oavsett skidåkning eller flygning tänka att göra farliga saker så säkert som möjligt. Man kan inte gambla så mycket med en helikopter.

Jon serverades ingen räkmacka efter det han blev klar med sin utbildning utan han fick känna på arbetslöshetens tristess. Helikopterpilot är inget undantag för regeln: ”få platser hög konkurrens.” Innan han fick jobb på Jämtlandsflyg var han arbetslös i 1,5 år.

– Känslan av att inte göra någon nytta suger rätt hårt. Man lyckas deka ner sig rätt hårt. Jag jobbade extra med att köra lite taxi och snickra i Åre.

Nu jobbar han mer än han orkar med men han trivs bra på jobbet och han är på behörigt avstånd från Stockholm.

– Jag har inte varit ledig en helg i hela november men det är lite som liknande jobb man får göra lite hundtid för att få så mycket flygtimmar som möjligt.

Skidformen är han lite osäker på hur den ser ut men suget har kommit tillbaka och han föreslår att vi ska ta och åka en sväng i vinter med rätt par skidor och helikoptern.

– Någon gubbhögersväng skulle man väl kunna få till. Men det är ju inte så att de grejer man gjorde 2003 står sig så hårt mot vad folk gör idag.

Hur Jon Larssons skidform ligger till återstår att se. Men för att vara ett före detta skidproffs har han troligtvis mer ”airtime” än de flesta av oss, även fast det i detta fall är motordriven.

Text: Andreas Lalantha Jansson
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.