Österrikes okända alpdiamant Gurgl

Tyrolens två bergsbyar med de mest gutturala namnen är troligen Ober- och Hochgurgl. Tillsammans delar de på ett modernt och högt beläget skidsystem, där mäktiga österrikiska Alper tronar upp sig. Det är bara en liten detalj som saknas när vi är där på skidresa.

Misär är ordet som beskriver våra förhållanden här i Alperna bäst. Efter ett par vintrar med global pandemi och bökiga regler kring att resa utomlands är vi äntligen tillbaka i världens bästa bergskedja för skidåkning.

Det är första skiddagen. Sverige har bra skidåkning att erbjuda men det är en enorm skillnad mellan våra egna gulliga fjällkullar och Alpernas majestätiska bergstoppar. Nuff said.

Landet är Österrike, regionen Tyrolen och skidorten Gurgl som ligger lite längre in och upp i samma dalgång som välkända glaciärorten Sölden. Månaden är mars.

Skidåkningen från toppen på 3080 meter här i Gurgl skulle bjuda på riktigt fina lättillgängliga och liftburna offpiståk, sprinklade med lite lagom mycket nysnö. Det var det vi planerade för när vi bokade resan. När vi gjorde research inför skidresan såg vi att ni läsare här på Freeride gett 4,2 av 5 stjärnor i snitt i era recensioner av Gurgl, vilket är ett riktigt fint betyg.

IRL på berget är status följande: Snöbasen från innevarande vintersäsong är bedrövlig och på kontot nysnö är det minussaldo, inget nytt har fallit på lång tid. Hade någon österrikare joddlat att det dumpade senast dagen efter julafton så hade jag trott hen.

Eller förresten, det har kommit nederbörd nyligen. Det har nämligen, lagom till vårt besök efter två långa vintrars gäckande Alpabstinens, dragit in en storm med ljusbrun sand från Sahara och lagt sig som smolk på bergssidorna.

Ja, men då kan vi ju åka lite go pist då? Njae. För dimman ligger tätare än vad den rimligen kan ha gjort i Lützen år 1632. Det är på den nivån att när man passerar en röd stolpe som markerar var pisten är får man åka en bit i ovisshet om var man egentligen befinner innan nästa stolpe blir synlig i whiteouten. En vis man i ressällskapet blir den som rycker loss plåstret från våra uppskruvade förväntningars sköra hud:
– Det här är misär, ska vi inte bara åka ner till hotellet och basta eller nåt? Kanske en till kaffe och en Germknödel?

Sagt och gjort vi sladdar oss ner till dalstationen varifrån tvenne gondoler, fräscha Hohe Mot Bahn och för vintern sprillans nya tiomannagondolen Rosskarbahn, drar skidåkare upp på berget.

Den lilla byn Obergurgl är en anrik turistort där somliga hotell daterar bak till 1800-talet och det är en samling tämligen klassiska österrikiska hotell där stjärnorna tindrar 4 eller 5, med namns som Edelweiss, Gurglhof och Bellevue.

I byn har man charmigt nog låtit både ett häst- och ett kostall få vara kvar. Det senare kan man tydligt känna lukten av vid dalstationen av den lilla, blåa gondolen Festkogelbahn som byggdes 1989, systemets äldsta och något av en liftklenod jämfört med resterande maskinpark.

På gatorna hör vi den lokala rätt tunga österrikiska bergsdialekten, vanlig högtyska och engelska. Gurgl är ett tillhåll för britter, tyskar och lokala österrikare, framförallt barnfamiljer och skidåkare med hyfsat klirr i kassan som inte söker puls och nattliv i samband med sin skidsemester.

För undertecknad, tvåbarnsfar och 40 + som känner sig lite lagom tuff, framstår Gurgl som det perfekta stället att säsonga på. Få liftköer (det finns totalt 4 matargondoler från dalen upp i systemet), låg konkurrens om snön, fina möjligheter till coola toppturer i närområdet utan några långa anmarscher, helt okej pister på totalt 112 kilometer och fallhöjd på drygt 1200 höjdmeter. Yepp det finns större och ”bättre” orter rent siffermässigt i Alperna, men då är ofta konkurrens om åkningen också därefter.

Och för att reda ut geografin: Obergurgl är den lite större byn med fler hotell som ligger längt upp och längst in i dalgången, den ännu mindre byn Hochgurgl är 6 kilometer bort. Skidsystemet, vilket vi är här för, sitter ihop med en kabin som går horisontellt.

I marknadsföringssammanhang tillhör man Ötztal, där skidmässigt även något större Sölden ingår. Söldens by är betydligt större än Obergurgl.

Efter en välbehövlig sejour i vårt hotells wellness-avdelning med ång-, doft- och traditionell bastu samt bubbelkar, och en rejäl trerättersmiddag är det stukade mentala tillståndet någorlunda återställt.

Men kvällshimlen ser mulen och sur ut när vi går och lägger oss för att sova på 2019 meter över havet, vilket är bygatornas i Obergurgls tämligen imponerande höga höjd.

På morgonen är vi tidiga ut för att vara med på arrangemanget First Line där man träffas vid dalstation redan 7.30 för att sedan i en grupp om max femtio personer åka nypistat och folktomt fram till omkring klockan nio då en frukost i världsklass väntar uppe på restaurangen Hohe Mot Alm. Sikten är något bättre idag och det är vi hemskt glada för.

First Line är Gurgls variant på exklusiv morgonskidåkning som avslutas med en briljant och lyxig frukost. Priset för kalaset är 49 € vintern 2022.

När vi kommer till frukosten på toppresturangen Hohe Mut Alm, för övrigt bokstavligt talat en topprestaurang, är vädret fortsatt lite mulet men sinnet lättare efter de uppfriskande skidåken. Det ligger exotisk frukt, snitsiga bakverk, nybakat bröd, kallskurna charkuterier, goda ostar, hemgjord granola, krämig yoghurt och bubblande vitt vin och väntar på oss.

Frukostbuffén är top notch alla kategorier och vi smörjer kråset likt romerska kejsare, det är snudd på att man vill kittla sig i halsen med en fjäder för att på så vis göra plats för en runda till.

På nämnda Hohe Mut Alm har vi de resterande dagarna av vår vistelse, när sikten klarnar, helt magisk backdrop med glaciärer och tronande bergstoppar som sträcker sig upp mot 3500 meters höjd. Och landskapet av berg och glaciärer är så nära. Det är som att stå i botten på en urmäktig amfiteater av mäktiga toppar och glaciärer.

De fina väderdagarna ser vi många som går på tur in i Rotmoostal och upp mot åken på glaciären Hangererferner. Här ligger också facet där finalerna i FWQ går av stapeln säsongen 2022.

Men även om Hohe Mut Alm är en cool plats så är det inte den högsta punkten i systemet man kan ta sig till med lift. Högst kommer man, logistisk nog, i Hochgurgl där topprestaurangen eller snarare baren med enklare mat som går under smeknamnet ”the umbrella bar” eller som vi säger ”Frihetsgudinnans hatt” ligger på över 3030 möh.

Utsikten är bländande, och bergsryggen som löper närmast när man blickar ut bakom liftsystemet är gränsen mot Italien.

De två sista skiddagarna ordnar saker och ting upp sig. Vädret blir högtrycksblått och vi hittar några sköna slushåk tillsammans med lokala guiden Stefan.

Det är skiddagar när vi bara gapar över den berömda potentialen på berget med kommentarer som ”tänk om det fanns lite mer snö här”, ”oj oj oj, kolla det åket där”. Jag vet att det är klyschigt men det är likväl sant.

Är du nyfiken på offpiståk i Gurgl så har vi listat några linjer och plottat på karta med hjälp av lite lokal kunskap från guide.

Jag är 100 procent övertygad om att Gurgl är en fantastisk upplevelse med bra snö. Jag kommer att tänka på en annan bra skidort i Alperna, Verbier. Där har jag varit ett par gånger. Ena besöket hade vi fin snö och det var en magisk upplevelse, vi såg inte någon teoretisk potential utan vi upplevde densamma. Andra resan dit blev som denna resa till Gurgl: misär snömässigt.

Låt mig avrunda detta reportage med den klyschigaste av reportageklyschor: Gurgl vi ses snart igen, för vi kommer tillbaka (och se då f-n till att ha en bra snöbas, puder i prognosen och ingen sabla inblåst sand från Sahara). Auf wiedersehen!

Gurgl

Var: Österrike, Tyrolen. Gurgl ligger i samma dalgång som Sölden, dvs Ötztal. Från Innsbrucks flygplats är det 1,5 timme och från München 3,5 timme.

Byarna: Obergurgl är den lite större byn med betydligt fler hotell, och superlilla Hochgurl ligger blott 6 km bort. Byarna delar på det sammanhängande liftsystem som kallas Gurgl.

Skidåkning: åkningen sker på hög höjd från 1800 till toppen på 3080 meter över havet. 25 liftar, varav 4 matargondoler från byarna, och 112 km pist. Blåa och röda backar dominerar. Många lättillgängliga offpiståk från liftarna. Även stora ytor för toppturer. Liftköer är inget som är vanligt i Gurgl. Det är gångavstånd till lift och backar från i princip alla hotell i Obergurgl.

Tips från coachen: prenumerera på puderlarm från Gurgl så missar du inga snöfall, klicka på den blå knappen här nedan.

Mer: läs vidare om Gurgl och ta gärna del av läsarnas ärliga recensioner (4.2 i snitt på 14 recensioner, en fin siffra) i vår skidortsguide.

Vad tycker du om Obergurgl / Hochgurgl?
Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.