Rapport från Mount Everest
Med full snöstorm utanför tältet rapporterar Tomas Olsson direkt från baslägret på väg uppför Mount Everest.
Nu har det varit ett par dagars snöstorm i baslägret. Det snöar samtidigt som vinden fortsätter att piska uppifrån Everest. Någon dag innan snöstormen hann vi dock upp på en liten skidtur. Jag klättrade tillsammans med Tormod upp till dryga 6000 meters höjd där vi hittade en glaciär att leka på. Omväxlande underlag och en kort brant sektion som kändes mycket bra, det känns alltid rätt att ha skidorna under fötterna. Allt som allt blev det åtta timmar på tur och när vi snubblade in i baslägret på 5200 meter samtidigt som det började mörkna var vi rätt slitna och huvudvärken på grund av nytt höjdrekord på den här expeditionen hade satt in. Men det efter en stadig middag sov iallafall jag som en prins.
Sen kom snöstormen så nu har vi mest hållit oss i våra tält ett par dagar. Och under dessa dagar har vi fått både en bra och en dålig nyhet. Jag börjar med den dåliga nyheten; vårt bagage från Norge med tält, sovsäckar och liknande utrustning för hög höjd har än en gång råkat ut i trubbel. Utrustningen har efter många om och men lämnat Kathmandu i Nepal med en lastbil tillsammans med bagaget till en rysk expedition som campar bredvid oss i baslägret. Lastbilen kom så långt som den tibetanska byn Nyalam på 3700 meter men sen kom snöstormen och kineserna stängde vägen på grund av nysnö. Därmed stannar lastbilen med våra prylar i Nyalam tills snön smälter. Jag tycker att man lugnt kan säga att det går troll i vår utrustning från Norge. Ibland känns det som om den här expeditionen mest handlar om utrustning på villovägar.
Men nu till de glada nyheterna; våra medhjälpare Tsering och Lambabu som ska fota och filma när vi åker skidor från toppen har satt ordentlig fart. De kom till baslägret ett par dagar före oss och gjorde precis innan snöstormen ett rejält framstöt uppåt berget. Och de nådde hela vägen till nordpasset uppe på dryga 7000 meters höjd. En enorm insats och vi börjar förstå att vad det gäller klättring på hög höjd spelar de här killarna i en helt annan liga än vad vi gör. De är mer eller mindre födda på hög höjd och har stor erfarenhet från ett helt gäng Himalaya-expeditioner. Och det är inte bara i relation till mig och Tormod som vårt filmteam är starkt, de står sig mycket bra även jämfört med alla andra som vill försöka klättra Everest från den tibetanska sidan i år. De satte nämligen upp årets allra första tält i nordpasset!
Det är i och för sig det enda tältet vi har att använda på hög höjd så jag tror att man kan säga att vi just nu både ligger först och sist vad det gäller att nå toppen av Everest…






