Världens mest virala surfvåg var falsk

För några veckor sedan dök videon av brasilianaren Rodrigo Koxas världsrekordhöga surfvåg från november 2017 upp på sociala medier igen och blev en viral succé. Nyhetssajterna var inte varit sena att hänga på. Men det är varken världsrekordsvågen eller Rodrigo Koxa som surfar, istället en tysk som hamnat i skymundan.

Fel surfare, fel våg. Hur kunde media få det så om bakfoten? Klippet som har visats över 100 miljoner (!) gånger är inte på Rodrigo Koxa utan på en tysk surfare. Låt oss första reda ut begreppen. Den 8 november 2017 surfade Rodrigo Koxa en 24,38 meter hög våg vid Nazare Beach i Portugal. Det episka ögonblicket filmades av Carlos Muringo.

Nästan ett halvår senare, den 28 april i år, vidimerade World Surf League höjden och Koxa blev innehavare av det nya världsrekordet. (Han vann även Quiksilver XXL Biggest Wave award).

”– Det är rena rama farsen. Föreställ er att Usain Bolt sätter nytt världsrekord på 100 meter. Ett par månader dyker det upp en video med en ryskt sprinter men det står att det är Bolt som springer. Det händer ju bara inte.”

Därmed suddade han ut den amerikanske storvågssurfaren Garett McNamaras världsrekord från 2011. Hans 23,77-meter höga våg surfades även den vid Nazaré Beach. Såvitt Freeride erfar vidimerades aldrig den 30,48-meter höga våg som Garrett McNamara surfade på samma ställe 2013, varför denna våg inte nåt status som officiellt världsrekord. 

Förväxlingen

Var kommer Sebastian Steudtner in i bilden? Tysken surfade en mastodont våg den 18 januari i år vid Nazaré Beach filmat av Javi Goya. Vad som tros ha hänt, säger Steudtner i en färsk intervju med Magicseaweed, är att videon av honom licensierades till en byrå specialiserad på sociala medier och till övriga media som felaktigt antog att vågen var Koxas. Och så spred sig det felaktiga videoklippet som en löpeld i samband med att Rodrigo Koxzas världsrekord hade bekräftats. 

– Det är rena rama farsen, fortsätter Steudner. Föreställ er att Usain Bolt sätter nytt världsrekord på 100 meter. Ett par månader dyker det upp en video med en ryskt sprinter men det står att det är Bolt som springer. Det händer ju bara inte.

Rättelse

Steudtner har varit i kontakt med de stora nyhetsorganisationerna för att be dem rätta felet, men det har hittills fallit för döva öron. Både Steudtner och Koxa har lagt ut de förväxlade surfvåg-videoklippen på sina respektive Instagram-konton med förhoppningen om att folk ska hjälpa till att sprida rätt klipp visandes rätt våg. 

Steudner skriver på sin Instagram: “Stoked this wave of mine from last season went absolutely crazy viral, with millions of views on all kinds of pages the last days. //… // My team and I put a lot of work into this, seeing our results getting worldwide love without being part of it is strange!”

Koxa förtydligar ytterligare:
– “This wave of this video, incredible and impressive, was surfed by my friend and excellent surfer SEBASTIAN.”

Nedan följer den rätta versionen av Koxas otroliga världsrekordsvåg från 8 november 2017, Nazare Portugal.

Här är Sebastian Steudtners våg från den 18 januari 2018, en helt klart bättre film och kanske delvis förklaringen till varför denna för surfarna olustiga förväxlingen kunde ta plats?

Text: Malin Dunfors
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla1   Kommentera (1)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER:
  • TAGGAR: , , , , , ,
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. la_grave
    1
    la_grave | 2018-09-03 19:57          

    Hur mäter man höjden på dessa vågor? Finns det några andra regler för godkänt rekordförsök, typ att man måste stå upp si och så länge, kunna paddla in till stranden för egen maskin eller liknande?