10 gånger mer skidåkning för pengarna i Alperna jämfört med svenska och norska fjällen

Var får du mest skidåkning för pengarna 2020 räknat i antal pistkilometer? I italienska Val Gardena kostar liftkortet 3 kronor per pistkilometer medan motsvarande siffror för Sälen är den 28 kronor per pistkilometer, och i Trysil blir det 38 kr/pistkilomter vilket är mer än 10 gånger så dyrt jämfört med vissa orter i Alperna. 

Försäljningen av 2020 års skidresor är i gång och ett visst intresset att hitta den mest prisvärda skidresan finns så klart alltid. Vid sidan av känslor, kvalitet och liknande kikar vi som bokar givetvis också på hårda fakta, ekonomi och liknande.

Reseföretaget STS Alpresor har i samband med säljstarten jämfört liftkortspriserna på några av svenskarnas favoritorter i Alperna och fjällen hemma i Sverige och Norge. Resultatet visar att man i Alperna generellt sätt får extremt många fler pistkilometer per nedlagd liftkortskrona. Att man får mer skidåkning för pengarna, beror på de stora prishöjningar på liftkorten i de svenska och norska fjällen trots att skidanläggningarna är väsentligt mycket mindre till storleken:
– I vår jämförelse har vi tittat på vad priset för ett liftkort kostar och delat det med storleken på skidområdet. Mått på storlek har vi tagit utifrån antal pistkilometer. I italienska Val Gardena betalar man exempelvis 3 kronor per pistkilometer, vilket kan jämföras med 38 kronor i norska Trysil, säger Niclas Helgesson som är VD STS Alpresor.

Trots att den svenska kronan just nu är svagare mot euron så är det ofta billigare att äta och dricka i delar av Alperna. I österrikiska Bad Gastein kostar exempelvis en stor öl ca 40 kr (50 cl) jämfört med ca 90 kr (40 cl) i Åre, mindre än halva priset till Alpernas fördel:
– Reser man som familj eller i en större grupp är mitt bästa tips att boka tidigt så kan vi garantera ett så bra pris och boende som möjligt, avslutar Niclas Helgesson.

Ett litet krux med STS undersökning är så klart att det kostar mer att transportera sig ned till Alperna. Cirka 95 procent av deras resenärer (resterande del kör i egen bil) tar flyget ned till snön, vilket kostar både privatekonomiskt och miljömässigt. STS Alpresor är Sveriges största arrangör av resor till Alperna med nästan 50.000 resenärer som besöker 19 olika orter som reseföretaget har i sitt program till vintern 2019/2020.

Jämförelse mellan 7  skidorter 

Alperna

Val Gardena (Dolomiti Superski), Italien:
1 220 km pist / 3 005 kr per liftkort = 3 kr/km

Bad Gastein (Ski Amadé), Österrike:
760 km pist / 2 738 kr per liftkort = 4 kr/km

Sauze d’Oulx, Italien:
400 km pist / 2 088 kr per liftkort = 5 kr/km

Cervinia, Italien:
350 km pist / 2 579 kr per liftkort = 7 kr/km

Sverige och Norge

Åre, Sverige:
101 km / 2 540 kr per liftkort = 25 kr/km

Sälen, Sverige:
82 km / 2 230 kr per liftkort = 28 kr/km

Trysil, Norge:
75 km / 2 829 kr per liftkort = 38 kr/km

Text: Freeride / Pressrelease
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. MnO
    1
    MnO | Igår 11:22          

    Pistenkilometer är bara bra för en enda sak och det är att fungera som tillhåll för turistmassorna så att dom inte är i vägen när det ska åkas på riktigt.

  2. fredw
    0
    fredw | Igår 05:20          

    Folk flyger ju till fjällen också, särskilt med ny flygplats i Sälen. För oss i Götaland inkl Skåne går det åt ungefär lika mycket CO2 (och kronor) att ta sig norrut som söderut. Och det går åt mer CO2 att värma upp en lgh i svenska fjällen...

    Sveriges backar får försöka fortsätta konkurrera med... svenskhet.

  3. gelkasnubbe
    1
    gelkasnubbe | 2019-06-13 11:15          

    Jag gillar jämförelsen i sig, det är definitivt ett sätt att se på saken. Men sen är det ju frågan om hur bra är den skidåkning man får för dessa kronor? Jag åker inte till Sälen om det så är gratis. Men kan definitivt betala dyrt för att åka i Abisko som har 1 backe.
    Och som tidigare noterats så visst bör man väga in resekostnaderna också! Men som en indikation på hur varje enskild skidort får ihop sin ekonomi utifrån anläggningens storlek är det en intressant jämförelse.

  4. Matte_g
    3
    Matte_g | 2019-06-13 11:03          

    Är inte det här ett tokigt sätt att tänka. Mer relevant är kanske totalkostnad per skiddag, inkl resa, boende, mat, etc. Då brukar jag landa i runt 1000-2000 /dag för Sverige och 2000-3000 /dag för alperna.

    Klipsk gratisreklam från STS iaf, Freeride nappade, klart resebolagen vill att det ska se billigare ut i Alperna som man ska resa till.

    Följdfråga; ska man dessutom börja räkna kostnad i termer av CO2 utsläpp per km pist eller skiddag? Gratis content med nån sån beräkning kommer kanske inte STS att bidra med :)