4000 lastbilsflak jordmassor förnyar skidbacke

I Yxbacken utanför Norrköping ska överbliven jordmassa forma om hela skidbacken. Lastbilar kör skytteltrafik till och från backen med massorna som är tagna från järnvägsprojektet på Malmölandet. Hela 60 000 kubik jordmassa ska användas för att ge Yxbacken ett rejält ansiktslyft inför kommande säsong.

I Yxbacken utanför Norrköping pågår just nu ett omfattande arbete för att forma om den befintliga skidbacken. Det är inte mindre än 60 000 kubik med jordmassor från den pågående byggnationen av tågspåret Kardonbanan som nu körs med lastbilar till Yxbacken.
– Vi använder massorna till att jämna ut den stora backen. Den har varit väldigt ojämn vilket har gjort att vi har fått lägga bra mycket mer snö på vissa ställen, vilket även har tagit tid i hanteringen av snön när vi har pistat ut den senare. De nya massorna och det jämnare underlaget kommer innebära en effektivare snöproduktion och en snabbar hantering. Förklarar Filip Ringborg, Norrköpings Skidklubb NSK, i en video från SVT.

Totalt beräknas det att gå 4000 lass för att fylla ut backen med den överblivna jordmassan från tågspåret. Och i Yxbacken pågår arbetet för fullt, både med grävmaskiner och för hand, för att bli klar i tid inför vintersäsongen. Något som går över förväntan trots att backen är så pass brant att en regnväder skulle kunna ställa till arbetet ordentligt.
– Allting har löpt på fortare än vad man hade tänkt sig och vi kan se på resultatet i backen att det närmar sig slutet. Vi har haft tur med vädret.

För att hindra att de nya massorna ska erodera så läggs ett slags nät ovanpå, så kallade kokosmattor. Därefter eftersträvas en snabb vegetation vilket ska möjliggöras genom en speciell sprutsådd.

Arbetet med schaktmassorna var framför allt tänkt att ske i den stora backen som prioriterades, men tack vare det torra vädret så kommer eventuellt också Familjebacken att få ett ansiktslyft innan kommande vintersäsong.
– Ursprungligen var det tänkt att arbetet i Familjebacken skulle ske efter den här säsongen. Men nu finns det, tack vare väderleken, möjlighet att eventuellt hinna med även den. Där kommer det framför allt att bli en förbättring i Funparken och även en omdosering av den skarpa vänsterkurvan längst ner för att underlätta för nybörjare och medelgoda åkare.

Små skidanläggningar är en viktig grogrund för svensk skidkultur och det var bland annat i Yxbacken som Pernilla Wiberg lade grunden till sina alpina framgångar. Men även om skidåkning känns främmande i Yxbacken just nu, som mer liknar en lerig byggarbetsplats än en skidbacke, så har alla Norrköpingsbor något att se fram emot inför kommande vinter.
– Det kommer bli en stor skillnad för alla åkare.

Film från arbetet skapat av Thunder Road Media AB:

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
0 kommentarer
Kommentera