Freeridepjäxan har fått form

Nytänkande pjäxa från Claes Nellestam som har lyssnat in Freerides medlemmars synpunkter och önskemål. Så blev Freeridepjäxan. Intervju med Claes Nellestam.

Pjäxan är klar, är du nöjd med resultatet?
Ja, jag är mycket nöjd!

Hur nära ligger pjäxan vi ser idag dina första tankar?
Inte så särskilt nära. Mina första tankar brukar hamna rätt långt
ifrån verkligheten. En av mina första idéer till pjäxan var att använda
så kallat non-newtonian-material som anpassar sin egen styvhet
beroende på hur mycket kraft den utsetts för. Pjäxan skulle bli styv när
man åker aggressivt och mjuk när man slappar.

Vilken feedback från Freerides medlemmar var mest betydelsefull?
Att många tyckte att tredelskonstruktion är att föredra gav mig en
bra utgångspunkt i arbetet. Att man vill ha bättre utrymme för tårna,
högre skaft, progressivt flex, utbytbara komponenter, bra gångläge och
att det ska vara varmt och torrt i pjäxan, var inputen från medlemmarna
som styrde designen. Senare i processen fick jag också bra konstruktiva
kommentarer på detaljer i mina idéer som jag tog hänsyn till. Jag vill
passa på att tacka alla 131 freeridemedlemmar som har varit med och
tyckt och kommenterat.

Om du ska beskriva pjäxan, dess egenskaper och utseende, kort?
Den är i grund och botten en tredelskonstruktion med en undre plastdel, en flextunga och en bakkappa. Jag har formgett underdelen så att den är öppen på sidorna vid tårna. Detta ska förutom att ge bättre ventilation och tåutrymme också göra pjäxan mjuk att gå i. Flextungan och bakkappan ska erbjudas i olika styvheter. Innerskon består av en inre intutions-sko för komfort och en yttre lädersko för värme och ventilation. Läderskon innehåller dessutom ett ventilationssystem som
med hjälp av fotens rörelser pumpar torr luft från insidan av skidbyxan
till dina svettiga tår.

Pjäxan spänns på med hjälp av två remmar och spännen som fungerar som spännband. En rem går under foten och spänner fast foten bak mot hälen medan den andra sitter på pjäxans överdel och spänner tight runt smalbenet och vaden. Överst på skaftet finns en enkel ”Booster Strap” som enkelt går att bytas mot en annan mer avancerad. För att ytterligare förbättra gångläget har jag placerat en ledad titanram
i sulan som gör pjäxan styv i alla riktningar utom uppåt vilket gör att pjäxan bättre följer fotens naturliga gångrörelse. För att förhindra snubbel och halk har sulan ett tunt gummilager som är mönstrat likt en vanlig känga.

Alla delar på pjäxan är utbytbara vilket både ger användaren många möjligheter att personifiera och ”customa” sin pjäxa och även gör att pjäxan får en lång livstid, vilket är lika med billigt i längden för användaren och bra för miljön med en produkt som inte bara slits och slängs. Rent utseendemässigt har jag tagit inspiration från 90-tals basketskor som till exempel Nike Air Jordan 6.

Har du fått signaler från industrin? Någon som är intresserad av att
ta projektet vidare?

Jag har allierat mig med Jon Örarbäck och vi ska försöka få hans
pjäxleverantör att haka på.

Vad händer för dig nu?
Just nu sitter jag i Lund och känner mig förvirrad över att studentlivet plötsligt tog slut. Men jag får sätta igång att söka jobb. Jag har lite på gång med ett svenskt företag som har en grymt bra skidåkningsuppfinning. Annars vore det såklart roligast om jag kunde få igång ett samarbete med en pjäxtillverkare och vidareutveckla pjäxan
till en färdig produkt.

Se fler biler på Claes Nellestams pjäxprojekt på projektets blogg här på Freeride.

Text: Dan-Marcus Pethrus
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla0   Kommentera
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • Dela på Facebook Tweeta
  • KATEGORIER: