Glöm pjäxorna? Ja, om SkiClicker får bestämma

Svenska företaget No More Boots ligger på bakom mojängen SkiClicker. Nu växer de så att det knakar och tar in miljonkapital i företaget för att erövra skidbutiker och skidhyror över hela världen. 

Nyckeln till det som ägarna och investerarna hoppas ska bli en kommersiell framgångssaga är ett pjäx-liknande verktyg som underlättar arbetet för skiduthyrningar och butiker över hela världen. Det är denna pryl som är själva ”SkiCklicker”. Vi har pratat med Oscar Arvidsson, en av grundarna till företaget, för att reda ut vad detta är för fiffig uppfinning och varför redan har blivit så populär. Men låt oss backa bandet lite först.

Under 2015 dök ett företag vid namn No More Boots upp på den svenska marknaden. Några år senare lanserade företaget sin första produkt, SkiClicker Sole. Uppfinningen hyllades på ISPO-mässan i München och har sedan dess använts i stort sett dagligen av stora svenska företag som Skistar, Branäsgruppen och Stadium. Idag distribueras konceptet SkiClicker över hela världen och företaget No More Boots tar nu in miljonkapital och fler delägare. Men vad är detta för fiffig uppfinning egentligen?

Låt oss backa bandet. Andreas Persson och Oscar Arvidsson, som ligger bakom bolaget No More Boots, arbetade tidigare på Stadium i Östersund. En stor del av jobbet bestod av att montera bindningar på alpina skidor, något de upplevde tog onödigt lång tid.
–  Vi var ansvariga för skidavdelningen på Stadium i Östersund. När vi monterade skidor gick en stor del av tiden åt till att jaga pjäxor i verkstaden med rätt sulmått. Det var heller inte alltid vi hade rätt pjäxa inne i butiken och då gick ytterligare tid till att mäta manuellt… ja det var mycket krångel och onödig tid som gick åt helt enkelt. Så vi försökte lista ut hur vi kunde förenkla och effektivisera arbetet, förklarar Oscar Arvidsson, en av grundarna till No More Boots.

Processen kartlades för att se vilka moment som tog mest tid och vad som kunde effektiviseras och därefter började Oscar och Andreas utveckla det som skulle bli SkiClicker. Enkelt förklarat så är grunden ett verktyg vars nedre del ser ut som en pjäxa som går att klicka i en bindning. Övre delen består av ett handtag och verktyget i sig är smidigare än en vanlig pjäxa och väger blott 750 gram, det vill säga mindre än hälften av en vanlig pjäxa. Till detta finns också ett mätverktyg som ingår i helhetskonceptet med det fräsiga namnet ”SkiClicker Boot Analyzer” vars uppgift är att enkelt mäta pjäxorna.
– Vi kontaktade snabbt Skistar och Alpingaraget som var intresserade redan från start. Från början var det primära att använda produkten i butik, men sedan såg vi möjligheten för skiduthyrningar också.

Och faktum är, att detta är guld värt för skiduthyrningar, både för personalens axlar och för bankkontot. Uthyrningen mäter pjäxorna med SkiClicker Boot Analyzer, därefter lagras informationen i en databas och när sedan pjäxan som ska hyras ut scannas så kan personalen använda attrappen SkiClicker Sole, istället för pjäxan, för att justera och ställa in kundernas skidor. Därmed slipper gästen ta av sig pjäxan som de precis har fått på sig och kommer snabbare ut i backen, vilket också innebär mindre svettig tid i uthyrningen. Hela 40 procent snabbare ska förloppet att hyra skidutrustning gå, enligt företaget själv.

Och nu har fler fått upp ögonen för bolaget och ett flertal investerare har gått in med kapital och blir också delägare i No More Boots AB. Totalsumman är inte offentlig men enligt tidningen Sportfack lär det handla om miljonbelopp vilket Oscar Arvidsson också bekräftar.

Bland investerarna hittar vi, inom branschen välkända namn, som Tommy Eliasson Winter (Alpinchef på Svenska Skidförbundet), Joar Båtelson (före detta sportchef åt Scicross-landslaget) samt Mattias Johansson (Boottech) för att nämna några.

Företaget växer, men framgångsresan från Östersund ut i vida världen var inte något No More Boots räknade med när de ställde DIN-skalan inne i verkstaden på Stadium för några år sedan.
– Även om vi snabbt insåg att det var en väldigt bra idé så trodde vi inte att det skulle gå så här långt. Vi ser nu att vi håller på att revolutionera ett helt arbetssätt i Europa, det såg vi inte i början.

Till hösten lanserar företaget nya produkter inom ramen för SkiClicker, och först ut är en juniormodell. Vad som kommer därefter är i nuläget inte klart men Oscar Arvidsson förklarar entusiastiskt att fler produkter är under utveckling.
– Vi har snart en träff med samtliga ägare i Åre där vi eventuellt ska spika fler produkter. Vi har väldigt många ideér men vi behöver bestämma vad vi ska fokusera på. Det finns planer på att försöka etablera sig på cykelmarknaden för att få en försäljning under hela året runt.

Text: Petter Elfsberg
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
15 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (15)