Kanadaspecial: Resan, Powder Highway och Fernie

I den första delen av vår Kanadaspecial får du en hel del praktiska tips inför din resa till Kanada. Kristoffer Frenkel ger dig lite alternativ när du ska ta dig an Powder Highway och vi stannar även till i Fernie, som är vårt första stopp på resan.

Många drömmer om snön på andra sidan Atlanten. Enda sedan jag själv var liten och fick min första dos snö serverat har jag fått höra att i Amerika, där är det alltid puder. Sammanfattningar som bottenlöst, puder till midjan, bästa åket i mitt liv verkar vara det enda de har där borta, utifrån vad man ser och hör i skidfilmerna.

Puder och bottenlöst är ord som knappt existerar i den svenska fjällvärlden. Eller jo, det gör det visst. I alla fall om man tittar på hur vi är utrustade i backen och snackar på afterskin. Allt som behövs för att mota pudret finns där. Breda skidor, lavinsändare och overaller. Ja, allt utom snön vill säga.

Utan någon som helst njutning, enbart i undersökande syfte, reste jag förra vintern till Kanada för att få uppleva den legendariska Powder Highway; en 200 mil lång resa mellan klassiska skidorter och lustiga städer. Det skulle visa sig att jag hittade allt, men kanske inte bara det jag trodde jag skulle hitta.


Foto: Klas Winell

Talar du engelska, har ett rent brottsregister, samt innehar körkort är det egentligen ingenting som hindrar dig från att åka till Kanada. Flygen går dagligen från Sverige och man kan välja att åka till antingen Vancouver vid stillahavskusten eller till Calgary, som ligger något längre österut i landet. Eftersom jag i första hand ville uppleva orterna längs Powder Highway, en väg med mycket historia och många omtalade skidorter i kanadensiska Klippiga bergen, blev Calgary en utmärkt startpunkt.

Calgary som stad är inte så mycket att bry sig om. Den är en grå, platt och ligger bokstavligen mitt ute i ingenstans. Det roligaste staden har att erbjuda är i stort sett bara de hattbeklädda seniorerna på flygplatsen som hälsar en välkommen och den gigantiska äventyrsbutiken MEC.

De flesta planen från Europa kommer fram på kvällen, så om man inte har bokat en bil från flygplatsen är det bra att boka ett motel innan avfärd och samla krafter på. Kanada är fullt av billiga och enkla motell som finns utspridda lite överallt i städerna och på landsbygden, så att hitta ett boende brukar inte vara något problem.


Foto: Ola Melin

När det gäller att transporten sig så glöm buss och tåg. Det absolut bästa, smidigaste och enklaste sättet att transportera sig i Kanada är att hyra en bil. Landet har fler bilar än invånare, vilket säger en del om möjligheten för andra transportmedel.

Kika och jämför priser på hyrbilar innan du åker för kostnaden att hyra en bil en längre period kan variera mycket. Om du inte nödvändigtvis måste ha den största och coolaste sportbilen till bergen utan kan nöja dig med en lite enklare bil, brukar det kostade mindre än hemma och du får dessutom en större bil som kan svälja ännu mer skrymmande skidpackning.

Storleken har som bekant ingen betydelse, men det kan vara bra att tänka på att kanadensarnas ofta är större än svenskarnas. Bilarna alltså. En liten bil i kanadensiska mått mätt brukar blir en femsitsig Dodge med goda lastmöjligheter.


Fyra personer plus packning
ska inte vara något problem och att fylla bilen blir både miljövänligare och billigare för dig som reser. Den kanske viktigaste påminnelsen gällande just hyrbil är försäkringen. Kolla vad ditt försäkringsbolag här hemma säger om bilhyra och ta dessutom en extraförsäkring på biluthyrningen. Visst, det kostar lite mer pengar, men att krocka är kanske inte något du vill sitta i finkan för under din skidsemester för att du inte kan betala skadorna kontant.

Det kan också vara bra att förhandla med hyrbilsfirman om priset. Hyr du bil under en längre period (mer än sju dagar) är det definitivt värt att förhandla med firman. Kan du få fler fria mil? Gratis försäkring eller 10 procent rabatt? Varje krona räknas och precis som bilhandlare i övriga världen vill de gärna förhandla. Så se till att ha gjort din hemläxa när du traskar in på firman och ha koll på vad du är ute efter.


Foto: Klas Winell

Det finns två håll att börja sin resa på Powder Highway om man utgår från Calgary. Det första alternativet är att börja med att åka mot Fernie och köra ett varv medurs, det vill säga börja köra söderut mot gränsen till USA, för att sen ta sikte norrut igen och bege sig mot Revelstoke.

Det andra alternativet är att göra tvärtom och börja med ett stop i Golden och Kicking Horse och köra ett nord-sydligt varv. Båda alternativen går lika bra och det är ungefär lika långt till det första stoppen på resan. Kolla in snöprognosen och se var det snöar mest för tillfället. Det kan vara stor skillnad beroende på hur det blåst och snön lagt sig och anpassa sedan resan därefter

Undertecknad började sin resa med det förstnämnda alternativet med fösta destination Fernie. Resan från Calgary till Fernie är cirka 35 mil och tar runt fyra timmar. Generellt sett är vägarna ganska små och inte helt anpassade till de monsterstora bilarna som rullar på dem. Första resan mot Fernie är dock mestadels motorväg och är således hyfsat enkelt att åka.

För att hitta vägen är det bara att gå in på valfri bensinmack och köpa en karta över The Powder Higway. De finns ofta gratis på motellen, men bensinmackarnas är av förklarliga skäl aningen mer detaljerade och man får samtidigt möjlighet att titta på alla de kromade lastbilarna med tillhörande ölmageförsedd lastbilschaufförer som dricker blask-kaffe inne i butiken.


Översikt över Fernie
Foto: Henry Georgi

I Fernie finns flera motell och lättast är att låta din plånbok avgöra hur du ska bo. Området, som i början av 2000-talet fick en relativt stor del svenska fans, har hamnat lite i skuggan av de andra stora orterna i Kanada framförallt OS-byn Whistler och storsatsande Revelstoke. Berget är varierande med en del högalpin terräng, något som inte är speciellt vanligt i Kanada. Orten ligger i början av bergskedjan får inte samma mängder snö som exempelvis Revelstoke, men brukar ha tillräkligt mycket för att kunna skryta om amaaaaazing skiing.

Tyvärr är det inte särskilt amazing när vi rullar in i Fernie.
You should have been here last season, är det första vi möts av i liftkortskassan. Petra, en tysk säsongsarbetare, ler pillemariskt och förklarar hur bra det var förra vintern. Nu när vi är där är faktiskt precis tvärt om och istället för snö och amazing skiing möts vi i stället av regn och dimma. Nu är det inte något som hindrar en från att ha kul och ju längre tid vi bränner i det tomma systemet desto roligare blir det.

Fernie består av ett antal bowls (skålar eller raviner på svenska, reds anm) med de smått humoristiska namnen Currie Bowl och Lizard Bowl och så vidare. Området har definitivt potential med alla toppturs-möjligheter som erbjuds.


Foto: Henry Georgi

Det är befriande med kanadensarens syn på mat och skidåkning. I den stora cafeterian kan du köpa dig en god och billig hamburgare, men du kan också äta din medhavda matsäck. Det slår mig att komma från Stockholms innerstad och 48 timmar senare befinna sig i Fernies lunchrestaurang inte bara är en lång resa i kilometer, det är definitivt en ännu längre resa i skidnödighet. Alla är glada, vänliga, hjälpsamma och tittar en i ögonen. Alltså tvärtemot det bemötande man tyvärr oftast får hemma.

Att spara in på lunchen är ett välkänt knep för alla med tight budget och det är skönt att kanadensarna inte särskiljer de som har en egen matsäck till en sunkig värmestuga där man får sitta och skämmas över att man inte vill betala 150 kronor för en trött gulasch från backrestaurangen. Denna enkla inställning till nya besökare och skidåkning är förmodligen en viktig del i att Kanada har ett så pass bra rykte i skidsammanhang, även om det inte alltid är champagnepuder. Överallt är personalen och åkarna så där genuint trevliga. De tjoar och tjimmar, säger hej, pratar väder och frågar hur läget är i Sverige.

När dagen sakta börjar lida mot sitt slut avslutar vi med en obligatorisk pitcher och lite sport-tv nere på baren vid parkeringen. Destiny, vår servitris ler glatt åt oss när vi stolpar in i våra extremt färglada skidkläder.
– You guys looks like a bag of M&M’s, säger hon samtidigt som hon i nästa andetag frågar om vi vill ha öl.

Vi skrattar till och ser den uppenbara kopplingen. Trots att regnet piskat oss i ansiktet under dagen och att vi fortfarande inte fått uppleva något puder håller vi modet uppe och går blöta, men fyllda av förhoppningar, för att påbörja resan till Nelson – vårt nästa mål på Powder Highway. Det kan du läsa om i nästa del i vår Kanadaspecial.

Fakta The Powder Highway:

Längd: cirka 2 000 kilometer
Delstater du passerar:
Alberta och British Columbia
Startpunkt:
Calgary, Kanada, alternativt Spookane, USA
Välkända skidorter längs vägen: 
Fernie, Whitewater, Red Mountain, Revelstoke och Kicking Horse

Flera svenska arrangörer erbjuder paketlösning på Powder Highway bland annat www.xtravel.se, www.gowest.se och www.langley.se

Länkar
http://www.powderhighway.com/

http://www.skifernie.com/

Text: Kristoffer Frenkel
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.