Nytt skidmärke i Sverige: Blossom Skis

Blossom skis är ett litet märke från Italien som säljer handtillverkade skidor. Denna vinter gör skidmärket entré på den svenska marknaden, och finns på plats i Åre under skidtestet kommande helg. Vi pratade med Stefano Cassin om deras skidor. Och hur gör man om man vill ha ett par skidor med en apa på som spelar elgitarr egentligen? 

Stefano Cassin har hand om utlandsförsäljningen på italienska Blossom Skis. Han har varit med i företaget sedan 2013, men har dessförinnan också jobbat i skidbranschen:
– Ja, nu är jag exportchef för Blossom Skis och har jobbat i företaget i fem år. Jag har lång erfarenhet från vårt familjeföretag inom alpinism så totalt har jag jobbat med skidexport i över 20 år. Skidåkningsmässigt så har jag tävlat Europacup i många år. Nästan alla som arbetar åt Blossom har tävlingsbakgrund inom alpin skidåkning, även 32-åringen Mario Moro som äger företaget.  

Stämmer det att Marios pappa Franco Moro startade Blossom?
– Ja, han startade Blossom 1999. Det började som ett samtal över en flaska vin mellan Franco Moro (Marios pappa) och Luciano Panatti (Italiens landslagstränare). De diskuterade idéen om att återigen börja tillverka skidor i Chiavenna.

 

Några av de första skidtillverkarna i världen höll faktiskt till i Chiavenna för över 100 år sedan. Chiavenna är en liten stad på knappt åttatusen invånare som ligger 10 mil norr om Milano, på gränsen mot Schweiz i norr. Alperna är runt knuten och allra närmsta skidort är Madesimo som ligger 2,5 mil bort, även St Mortiz är nära och nås på cirka 45 minuter.

 

Skidorna fick namnet Blossom som en symbol för återöppnandet av fabriken likt när det börjar blomstra på våren efter tid av frost och kallt. Just i detta fallet en dvala i ett sekel, en längd värre än de episkt långa årstiderna fantasyserien Game of Thrones.

Blossom Skis säljs och distribueras i Sverige av Tobias Johansson och hans företag TJ Alpine AB som är direktagent under högkvarteret i Italien. I år har Blossom varit med på Skistar skidtesters i både Vemdalen och Sälen, och finns även på plats nu i Åre fredag 14 och lördag 15 december 2018.

Berätta lite om friåkningsskidorna, hur länge har ni tillverkat dem?
– Vi startade på en gång med att tillverka freerideskidor. Från första dagen skapade vi ett komplett utbud av skidor med allt från högprestanda racelagg för tävlingsåkare, till pistracers för allmänheten samt friåkningsskidor. Vi har en väldigt bra terräng för friåkning och heliski här i norra Italien vid foten av Alperna så det var viktigt för oss att täcka in alla aspekter av skidåkning. Snowblades är väl det enda vi saknar, än så länge…

Hur många modeller av freerideskidor har ni?
– Vi har fem olika modeller, varav tre kan användas med stighudar och två är mer för köttigare liftburen friåkning.

Skidorna har namn, som ”Namaste”. Berätta lite om hur ni kom fram till de olika namnen?
– Namaste valdes för att vi har stark bakgrund inom alpinism och vi har alla åkt skidor i Tibet. Vi hjälper och stödjer ungdomar där och därav döpte vi skidan till Namaste som en hyllning till bergsfolket. Namaste betyder är ju en hälsningsfras från Indien, men som används inom hinduismen och även yoga.

Vad är speciellt för Blossoms freerideskidor? Finns det något som gör dem annorlunda mot andra märken i butikerna?
– Vi både tänker och jobbar lite annorlunda än andra märken. Konstruktionen skiljer sig genom att vi använder oss av race-teknologi på alla våra skidor. Vi gör inte skidorna bara för freeride utan våra skidor kan med lätthet användas både i och utanför pisten. Det betyder att även när det är ojämnt i pisten med blandning av lössnö, hårt och pucklar så är våra skidor stabila och brättet kommer inte att studsa omkring utan greppar snön och gör det lätt att svänga. Alla som provar skidorna förstår direkt vad jag menar.

Kan du vara lite mer specifik, hur skiljer sig er konstruktion i från andra märken?
– Vi använder oss av samma material som i våra GS-skidor (storslalom). Vi använder en träkärna genom hela skidan kombinerat med glasfiber och gummi. Genom att använda olika tjocklekar av de olika materialen kan vi skapa en skida som kan flexa och gå ovanpå lössnö men ändå göra en carvingsväng i pisten. Vi var på SIA ski show i USA för två år sedan där alla butiker testade våra skidor. Vi fick mycket positiv feedback och Namaste lyftes extra högt.

Vad tyckte folk om Namaste då?

–Återkopplingen från teståkarna var att Namaste var annorlunda än andra tillverkares konstruktion, men bara till det bättre. Alla våra skidor är handbyggda och varje process kontrolleras av både datorer och personer fysiskt. För att göra en enda skida så sker 400 kontroller från början till slut vilket är viktigt då det säkerställer en mycket hög kvalitet. Vi skulle inte kunna hålla en lika hög kvalitet genom att bara använda datorer och maskiner.

Var ligger fabriken?
– Fabriken ligger i början av Chiavenna-dalen. En och en halv timme norr om Milano och 45 minuter söder om St Moritz. Det gör att det finns bra möjlighet för oss att testa alla skidor. Alla som jobbar i fabriken är skidåkare och tillbringar mycket tid i skidorterna i närheten.

Hur många skidor producerar ni med tanke på den krävande tillverkningsprocessen?
– En normal produktion ligger på 33 par skidor om dagen men vi kan dubbla det vid behov. Det gör att vi tillverkar 13 000 – 15 000 par skidor per år. Vi håller precis på att investera i ny utrustning till fabriken med mål att kunna producera 30 000 par skidor per år.

Låter dyrt…
– Det beror på vad man jämför med, men om man tar offpistmaskinen Offshore till exempel som har 120 midja i 185 cm så kostar de cirka 7000 kronor (690 Euro) i vår webbshop, Namaste ligger på samma peng. 

Jag antar att många av era skidor säljs i Italien?
– Faktiskt inte, 90% av vår marknad består av export. Den italienska marknaden är väldigt svår eftersom italienarna bara vill köpa det de ser på TV. 80% av de skidor vi säljer i Italien är race-skidor trots att de flesta köparna inte är race-åkare. Vi ser på marknaden på ett lite annorlunda sätt, för oss är inte race-skidorna så viktiga, fokus ligger på kvalitet och kundanpassning till allmänheten. Det gör att vi kan tillhandahålla en lättanvänd produkt med riktigt hög kvalitet till gemene man.

Vilka länder är det ni säljer i då, utanför Italien?
— Storbritannien, Skandinavien, Schweiz, Frankrike, Japan, Korea och Nordamerika. När jag kom till företaget för fem år sedan bestämde vi oss för att fokusera på export och sedan dess blickar vi bara framåt.

Så man kan säga att ni tillverkar Italienska kvalitetsskidor, men inte till italienarna, ironiskt!
– Ha, ha! Ja, på grund av mentaliteten här så är det så. Eftersom italienarna tittar på Världscupen vill de köpa samma produkt som de ser på TV och i tidningar. I Italien är 60% av alla skidor som säljs raceskidor, 30% freeride och 10% är för de på ”motionsnivå” eller hur man nu ska uttrycka det. Det är lite tokigt då majoriteten av dessa åkare är på just normal motionsnivå och absolut inte tävlingsnivå.

Hur ser en typisk Blossomkund ut? Vem går in i en affär och köper ett par Blossomskidor?
– En typisk kund är någon som vill ha något annorlunda. De vill ha en produkt med riktigt hög kvalitet och som skiljer sig från andra produkter på marknaden. De vill identifiera sig som mer exklusiv genom att ha en högkvalitativ handtillverkad italiensk skida. Vi ger även våra kunder en möjlighet att specialbeställa skidor enligt deras önskemål. De kan komma till oss med en design och vi kan producera den på ett enda par skidor om så önskas.

Hur fungerar det, säg att jag provar ett par Blossomskidor i vinter och bestämmer mig för att köpa ett par men vill ha dem med en bild på en apa som spelar elgitarr. Hur gör jag då?
– Då går du till en butik som säljer Blossom. Efter det kommer du att få direktkontakt med vår distributör och våra designers för att utveckla designen. Självklart blir det ett pristillägg på specialbeställningar, det brukar normalt sett vara ca 15%… 

Hur ser framtiden ut för Blossom?
– Vårt mål är att vara det företag man vänder sig till när man vill ha en produkt med riktigt hög kvalitet. Vi är inte intresserade av att sälja riktigt stora kvantiteter som de flesta andra tillverkarna är. Vi vill max producera ca 40 000 par skidor/år, eftersom vi vill att det fortfarande ska vara ett familjeföretag. Det är viktigt för oss att ha personlig kontakt med våra kunder. Blir vi för stora så kan vi inte behålla den personliga kontakten och kan då inte förmedla vår passion och filosofi för våra handtillverkade skidor till våra kunder. Många av våra kunder är vänner till oss och en del av vår ”Blossomfamilj”.

Ok, några sista visdomsord eller säljargument, take it away Stefan!
– Jag vill understryka att våra skidor är handtillverkade och kan specialanpassas. Man kan säga att det de stora tillverkarnas tävlingsavdelning gör för sina toppidrottare gör Blossom för sina kunder. Tja, ni måste pröva själva helt enkelt, nu har jag sålt in mina egna skidor tillräckligt! 

 

Fotnot: Blossoms skidor är på väg in i Freerides pryldatabas och då kan du som testat skidorna gå in och recensera dem. 

Text: Darryl Ball
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.