Testat: svenska mobilspelet Grand Mountain Adventure

Mobilspelet ”Grand Mountain Adventure” har funnits ute sedan 2018 och blev tillgänglig på Play Store i mars 2019. För tillfället betatestas spelet inför storpremiären av nästa uppdatering 22 januari 2020 då det även släpps på App Store. Men vi har testspelat redan nu!

PROLOG: Turtips: Tamtam

Leta dig upp för berget åt höger tills du kommer till kabinbanan Pointe Du Chapeau. När du når toppen av den, ta av till höger och åk förbi starten av halfpipe tävlingen – Le Pipe, fortsätt tills du ser en stor brant ränna på din vänstra sida. Hajka upp för den och när du når sadeln kan du antingen ta av i västlig riktning direkt, eller om du är typen som inte bara kan ge upp innan du nått allra högst upp och är redo för balansakten – sikta på den högsta toppen till öst.

Oavsett så följer du sedan kammen i västlig riktning. Ta gärna fart och dra av en backflip i den naturliga drivan kort efter starten och hoppas att du flyger långt nog för att nå landningen. Fortsätt sedan tills du stöter på nästa bergstopp. Här tar du av åt höger, bort från systemet och följer den tunna tungan av snö bakom berget som leder dig till sadeln mellan de två topparna härnäst. 

Nu blir det en kort stigning igen. Antingen siktar du mot toppen om du gillar att åka brant nedför, eller så väljer du den mysiga minidalen norr om toppen om du vill ha lite mer chill och några fler sköna svängar på din väg ner. Du kommer ganska snart se en liten ränna i sydlig riktning som du ska åka igenom om du vill ta dig ner säkert, sen åker du på i sydvästlig riktning tills du ser några gamla ruiner. 

Om du siktar in dig rätt kan du dra av nåt coolt trick från drivan mellan den första och andra ruinen och landa i pisten; ett varningens finger för en något platt landning dock, men undviker du att krascha kan du fortsätta din kombo från lippen på andra sidan och fortsätta kedja ihop dina tricks med en grind på ett fallet träd.

Men vänta nu, låt oss backa bandet lite grann. Det här är ju inget turtips utan en recension utav skidspelet ”Grand Mountain Adventure”!  Eller tja, det är ju mera en recension utav den nuvarande versionen av spelet, före uppdateringen i slutet av januari 2020. Men på sättet som jag beskrev här ovan kan man faktiskt spela detta underbara lilla spel från den Svenska lilla studion med det nostalgi doftande namnet Toppluva AB. Studion som består av tre snowboardåkande bröder. Men låt oss börja från början.

Recension och testspel av Grand Mountain Adventure
– Betaversion till android

Det svenska skidspelet Grand Mountain Adventure har funnits ute sen 2018 och är tillgänglig på Android. För tillfället betatestas spelet inför storpremiären av nästa uppdatering som förutom skidor kommer inkludera snowboard. Släppet planeras ske den 22 januari 2020 och förutom diverse nyheter som uppdaterad grafik, tre nya berg, nya spellägen och trix, support för spelkontroller och Android TV kommer spelet nu även att finnas på App Store.

När du laddar ner spelet kommer du direkt få tillgång till ett berg, vill du fortsätta åka på de sju andra bergen efter du åkt dig less på det första får du punga ut ett engångsbelopp som kommer ligga någonstans runt 50 kronor.

Så har du inte testat spelet innan eller redan klarat av det mesta men har sug efter mer har du nu ett ypperlig läge att antingen stifta en ny bekantskap eller återbesöka de snötäckta bergen. Kolla in teaser videon nedan för att få en idé av vad det handlar om.

Teaser inför uppdateringen i slutet av januari 2020

 

Okej. Först av allt vill jag återigen klargöra att det här är ett mobilspel. Jag fann det nån gång i somras. Jag hade akut snöabstinens och scrollade igenom Google Plays utbud för att se om det fanns några coola skid eller snowboardspel. Spelet låg långt ner i listan på rekommendationer och jag var just påväg att ge upp. Jag hade kollat igenom ändlösa varianter av Alto’s Adventure plagiat och Red Bull-sponsrat tjafs. Plötsligt dök det i alla fall upp och jag klickade in mig på Grand Mountain Adventure. Ikonen verkade måttligt lovande men själva namnet bjöd in till äventyr. Och som sagt – det är ett mobilspel, så jag förväntade mig inte allt för mycket.

Det första jag reagerade på i bilderna av spelet var snön. Och snön mina vänner, snön såg helt fantastisk ut! Sen kollade jag in videon och blev helt såld ytterligare en gång, snön såg om möjligt ännu bättre ut än på bilderna, man kunde nästan känna den. Det fanns till och med olika typer av snö! Den lilla skidåkaren sicksackade sig nerför backen till lugna pianotoner. Ljudbilden utgjordes till stor del av skidornas kontakt med underlaget. Då och då välte nått träd när den lille åkaren råkades köra in i ett och ett karaktäristiskt ljud uppstod. Men det var inte allt. När åkaren helt plötsligt begav sig ut över en stor klippa och drog iväg en dubbel backflip med stompad landning fick det helt enkelt vara nog. 

Jag laddade ner det direkt och när jag kommer in i spelet ser jag att jag har ett helt berg att upptäcka innan de ens frågar om jag vill köpa resten, vilket de gör väldigt artigt och utan att pressa mig. Spelet i sig kostar en spottstyver; jag behövde inte fundera desto mer innan jag betalade för tillgången till resterande berg. Ett utav dem bär namnet Dalarna. Där är de karaktäristiska faluröda stugorna och husen tätt utplacerade i backen och i en av utmaningarna kommer du få äran att följa i Vasas fotspår.

När du startar ett nytt berg hamnar du alltid på en plats som tillför en minimalt berättande aspekt till spelet. I ovan nämnda Dalarna till exempel så startar du vid en frusen sjö vid foten av liftsystemet bredvid en grillplats, detta ger intrycket att man nyligen grillat korv med familjen som man så ofta gör här i Sverige. I alla fall är det något jag minns med glädje från min barndom här i norr. På andra berg startar du vid en alpstuga som du uppenbarligen hyrt för veckan och på det senaste berget de lagt till i betan startar du helt sonika vid parkeringen just vid liften.

Nåväl, så långt allt bra, men låt mig berätta lite om själva spelupplevelsen. Jag sa att man fick ett berg att utforska innan man blir tillfrågad om man vill köpa resten. Och med berg menar jag berg, inte olika nedfarter med fast inramning där du är låst till en viss sekvens. Jag fick ett väldesignat, helt öppet berg att leka med lite precis hur jag ville. 

Är du typen som gillar att hänga i pisten och slå ner de långsammare kidsen som är i vägen är det fritt fram att göra det. Vill du istället sätta tänderna i de olika tävlingsmomenten spelet erbjuder, samla liftkort och jaga de högsta poängerna och tiderna – go ahead. Vill du ta den lite oväntade vägen ner och leta dig ut i offpisten på baksidan av berget, kör på. Passa dig för rovdjuren bara, de kan vara aggressiva ibland. Allt detta sker till en avslappnad ljudbild från den omgivande miljön där stor fokus som sagt ligger på ljudet som uppstår när dina skidor berör underlaget på olika sätt.

Trots det fria upplägget kräver spelet en del av dig. Du måste samla in ett visst antal skidpass genom att delta i de olika utmaningarna för att låsa upp alla liftarna och de resterande bergen. När du närmar dig en utmaning börjar du höra musik och när den väl startat fortsätter musiken genom hela passet vilket gör att en helt annan nerv infinner sig än den i freerideläget. Det här gör att spelet känns mer som ett spel istället för som en skidanläggnings simulator. I min mening är det här bara en positiv grej. Det tillför en känsla av mening och gör att man har anledning att återvända för att bocka av allt. Det är kul att jaga hundradelarna för att nå guldtiden, eller att öva dig på dina trickskills för att nå de allra högsta poängerna i freeride tävlingarna. Det finns även tävlingar där du ska ta dig så lång som möjligt under en viss tid och samtidigt undvika laviner, så variationen är ganska bred och gör att man sällan suckar av uttråkning.

Hur spelar man då? Upplägget är superenkelt. I betaversionen kan du välja mellan slalom eller twintip skidor samt snowboard. För att svänga till höger trycker du på höger sida av skärmen och för att svänga till vänster, trycker du på den vänstra sidan. För att göra en backflip till exempel drar du bakåt med båda tummarna, som belöning får du se din lilla skidåkare göra en cool animation och lyckas du släppa dem i rätt tillfälle landar han och fortsätter sin färd nedåt. Utöver det här finns det en del variationer som jag låter er upptäcka själv. 

Spelet spelas i landskapsvy och kameran befinner sig i något slags dynamiskt drönarläge, det vill säga att den för det mesta är riktad upp mot berget med åkaren i centrum. Du ser således inte alltför lång ner. Jag tycker att det för det mesta fungerar riktigt bra, men en del av höjdkänslan förtas. Upplevelsen tenderar att bli lite platt och ibland kan kameran positionera sig lite klurigt vilket gör att det blir svårt att bedöma åkriktningen. Plussidan med detta upplägg gissar jag är att det blir lättare att se vart berget tar vägen samt att grafikmotorn inte behöver rendera lika mycket av berget på en gång.

Svenska spelstudion Toppluva AB

Något känner jag att jag måste säga om studions hantverk – trots att jag inte är så insatt i just den biten. Det här spelet känns väldigt välprogrammerat. Laddningstiderna är korta, hela upplevelsen är väldigt laggfri och istället för att använda sig av Unity till exempel, som är vanligt bland mobilspel, skapade utvecklarna sin egen grafikmotor. Något som säkerligen bidrar till den slipade upplevelsen av spelet.

Bröderna kom in i branschen, bokstavligen talat, genom en olycka. Viktor skadade sin knäskål och Sebastian bröt sin rygg. Båda olyckorna var till varandra helt orelaterade men trots det, snowboardrelaterade. Under deras sjukskrivning 2015 började de arbeta på prototypen till spelet och senare anslöt sig den tredje brodern Alexander. Alla har bakgrund inom IT men spelutveckling var något helt nytt för dem berättar de in en intervju med 80th Level från Maj 2019.

Själva bergen är skapade i ett program som heter World Machine, vilket använder sig av algoritmer (vad det nu är) för att semi automatiskt generera terräng. Men det räckte inte för bröderna. Istället anpassade de sin egen baneditor så att de kunde gå in och manuellt skulptera bergen som genererats i World Machine och la även in en funktion så att de snabbt kunde växla mellan editorn och spelläget för att direkt kunna testa den nyskapta terrängen. Det här märks väldigt tydligt i spelet. Terrängen är väldigt uttänkt och åkbar utan att för den sakens skull kännas onaturlig.

Omdöme

Trots min lyriska beskrivning ovan så måste jag ändå försöka hålla mig saklig nu när det verkligen gäller. Med det sagt så finns det en del saker att ta i beaktande här. Det är ju ett mobilspel, följaktligen kan jag inte bedöma det efter samma ramar som ett strikt konsol eller dataspel. Formatet för ju med sig en del begränsningar. Nu när det är klargjort kan vi köra igång.

Positivt:

  • Det öppna upplägget ger en fantastisk frihet och äventyrskänsla. Tillsammans med de mer spelorienterade utmaningarna bäddar det här för en trevlig och bekant upplevelse.
  • Grafiken är en underbar blandning av detaljerade berg med medföljande snö och den lite mer lowpoly-liknande stilen som träden och de olika byggnaderna är ritade i. Tillsammans med kamera perspektivet skapar detta en sorts diorama-aktig känsla. 
  • Kameran och kontrollen av åkaren känns båda väldigt mjuka och sätter en soft ton som tillsammans med ljudbilden går igenom hela speldesignen. 
  • Snön, allt från de glittrande manchester pisterna till den gräddlika offpist snön och det faktum att dina skidspår faktiskt stannar kvar när du väl carvat in dem i pisten. 
  • Det känns coolt att göra en frontflip.

Negativt:

  • Det känns mindre coolt att snurra, själva animationen är lite tråkig. Tricks utmaningarna är allmänt lite luriga, det kan vara svårt att göra specifika trick, speciellt om du försöker dig på att flippa och spinna på samma gång. Jag håller mig mest till flipparna eftersom jag tycker att det är lättast att utföra och bedöma landningarna på dem. Kanske är det här något de har fixat till uppdateringen? De nämnde något om nya trix…
  • Snön. Missförstå mig inte. Känslan av snön är underbar, de har gjort ett utmärkt jobb. Trots det saknar jag ibland en djupare, än mer puderaktig variant av offpist snö. Förmodligen är det här en del av begränsningen i formatet och upplägget snarare än en oförmåga hos bröderna som utvecklat spelet. Men vem vet. Kanske det är en del av den uppgraderade grafiken till den nya uppdateringen.
  • Fysiken på åkaren är av det lite mer sävliga slaget. Känslan av att trycka på och satsa infinner sig aldrig riktigt. Jag förstår att det här är ett medvetet val av utvecklarna med tanke på själva upplägget och formatets begränsningar, men jag kan inte undgå att tänka mig vad en sån detalj som en pumpfunktion i de brantare partierna eller som laddning inför ett hopp skulle kunna tillföra spelets känsla.
  • Dygnscykeln som för tillfället finns i betaversionen av spelet känns alldeles för kort. Märker att jag längtar till morgonen så fort det skymmer. Ljussättningen vid skymning och gryning är fantastisk dock.

Som sammanfattning måste jag ändå säga att det här är ett underbart litet spel. Jag vill minnas att jag läst någonstans att de satsar på att föra kvalitén och känslan av konsolspel till mobilen och jag kan inte säga annat än att jag tycker att de har lyckats med den bedriften. 

Grand Mountain Adventure känns som ett gediget spel. Det är helt enkelt fantastisk hur de har lyckats pressa denna grandiosa upplevelse till det här lilla formatet och till på köpet fått allt att fungera så bra. 

Betyg

Mitt betyg av den nuvarande versionen blir fyra virvlande, fluffiga Lovikkavantar utav fem möjliga. Få se om de lyckas imponera mer med nästa uppdatering som kommer släppas den 22 Januari 2020.

Spelet är testat på en Huawei P20 Pro.

Text: Joel Lansgren
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
11 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (11)
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer