Extremsporten så oskyldigt blå

Felix Baumgartner krossade under söndagen det gamla rekordet för högsta fallskärmshoppet, då han föll från 39 000 meters höjd tillbaka mot jorden. Händelsen fick maximal medial exponering, men det finns ändå anledning att vänta med att jubla.


Felix förbereder sig mentalt.
Foto: Jörg Mitter/Red Bull Content Pool

I helgen förändrades världen. Ja, visste du inte om det?

När österrikaren Felix Baumgartner söndagen den 14 oktober åkte upp i sin specialproducerade ballong, genom troposfären, hela vägen upp i stratosfären på 39 000 meters höjd, var hela västvärldens blickar riktade upp mot skyn. I alla fall om man ska tro tidningarna som skrev om händelsen, TV som sände den och Facebookfeeden som fullkomligt svämmades över av superlativ över hur otroligt otrolig denna händelse var.

Trots att Felix precis varit ute och rört vid den yttre gränsen av jorden, i revan mellan den mänskligt kontrollerade jorden och den okända rymden, så lämnar hoppet en sur eftersmak. Kanske är denna krönika det ultimata tecknet på att jag börjar bli gubbe? Att håret på ryggen blir tätare i takt med att hjässans hår tunnas ut.

Jag kan inte hjälpa att mitt förbannade högra pekfinger sträcker sig av självt och läpparna spänns och huvudet går från sida till sida. ”App app app app app, den gubben gick inte.” Kalla mig gammalmodig och bakåtsträvande men det infinner sig en känsla av otillfredställelse när jag ser hur hela spektaklet är sponsrat och namngivet av Felix huvudsponsor. Var jag än tittar på bilder innan hoppet, under hoppet eller efter hoppet, så syns sponsorer som vill bli förknippade med hans prestationen. 

Visst, det är ett ett lyckat PR-event, absolut. Det är bara att lyfta på hatten för den geniala personen som kläckte idén och dessutom fick hela västvärldens media att skriva och livesända det hela helt gratis.

När Joseph Kittinger hoppade från 31 900 meter år 1960 var det en bragd. En sensation och konstverk över hur människan sätter sina egna gränser och utforskar vad som är möjligt. Skillnaden mellan Kittingers hopp (som var rankat som världens högsta fram till i söndags) och PR-eventet i helgen var att Kittinger och US Airforce genomförde en serie experiment för att bättre förstå vad som sker med en människa på den höjden. Det vi såg i söndags handlade snarare om maximalt antal producerade tweets och exponerat varumärke. 


Jag vill inte se extremsport reduceras till små PR-event med sponsorloggor och förskrivna tal, där sminkade och tidsinställda tweets läcker ut i perfekt uträknade intervaller från idrottarens twitterkonto. Jag vill inte se hur den första som springer fram till idrottaren som just hoppat från 39 000 meter höjd är en fotograf med kamera som ska ta bilder som sedan pumpar ut i media världen över. Jag vill inte att gubben som sitter i kontrollrummet ska prata avslappnat och skönt med en person som ska hoppa från yttre gränsen av vad som kan tänkas vara jorden. Varför inte? Jo, eftersom det känns fejk.

Den perfekta mediastorm skapad av Felix Baumgartner och Red Bull är unik och kommer användas som mall för hur man får ut maximal mediautrymme av sin sport. Ja på många sätt är den helt otroligt genial! Samtidigt som gubbarna på kontoret gnuggar händerna över all gratis-PR, så känner jag mig bara utnyttjad. Mina oskyldiga ögon har just fått se ett mästerligt stunt – ett stunt som inte har någonting med extremsportens kärnvärde att göra.

Att få uppleva det där tillfället av drömsk och frånkopplad tillvaro då man inte tänker på någonting annat än glädjen till det man gör, oavsett om det är skidor, bräda, surf eller B.A.S.E. Det vi såg i söndags var snarare extremsporternas Svensson Svensson. En välproducerad och förskriven såpa där vi får följa den fryntliga galningen med rolig dialekt, som säger Paulo Coelho-klingande meningar till inklippt sponsorloggor och bakgrundsmusik.

Sen kan man ju också fråga sig i vad prestation ligger i att åka ballong upp till toppen, öppna en dörr och sedan ta ett steg ut och ramla ned. Vem är jag att bedöma sånna saker? Det lämnar jag numera åt sponsorer och media – de verkar ju veta bäst.

Text: Kristoffer Frenkel
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. lebon
    0
    lebon | 2012-10-31 23:56          

    jag fick en varning, gul, av freeride för att jg var neg mot frenkel.
    kul att se att det finns fler som är tveksamma. redaktinen har har kanske för nära connections?

  2. FilleJ
    0
    FilleJ | 2012-10-27 14:56          

    "Av: Skare 2012-10-24 20:01

    För mig är hoppet extremsport. Till skillnad från många andra saker som kallas extremsport. Att bouldra, åka pipe, skate är fina sporter, inte extrema. "

    Är skateboard inte en extremsport eller att åka pipe? Hur kan det inte klassas som extremsport att ligga 5m upp i luften över en isvall och göra rotationer och volter?

  3. FBacklund
    0
    FBacklund | 2012-10-25 14:39          

    Av: GOS Idag 11:27
    Tycker det var fränt som satan. Köpte till och med en RedBull efteråt. Tänkt om fler företag använde marknadsföringsbudgeten på liknande sätt?

    Ja, ni ser! Varför säljer RedBull så bra? Kanske för att de marknadsför sig så bra...?

  4. Corin
    0
    Corin | 2012-10-25 11:27          

    Tycker det var fränt som satan. Köpte till och med en RedBull efteråt. Tänkt om fler företag använde marknadsföringsbudgeten på liknande sätt?

  5. Skare
    0
    Skare | 2012-10-24 20:01          

    Jo, underhållande som vanligt från Frenkel. Kul att någon har åsikter. Själv har jag ända sedan drygt tio år sedan inte haft några höga tankar om läskföretaget. Under Red Bull Big Air i Åre blev Jokke Öwre totalförlamad och läskföretaget gjorde ingen stålande insats som stöd till Jokke efteråt.
    http://ltz.se/merurlt/reportage/1.38624 … -alla-odds
    http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=19478

    Men i det här fallet tycker jag att det var var ett smart PR-trick som på alla sätt var "rätt". Felix är 43 år, de utnyttjar honom inte utan hjälpte honom att förverkliga sn dröm. Att hoppa från rymden är i samklang med deras pay off. Redbull ger...

    För mig är hoppet extremsport. Till skillnad från många andra saker som kallas extremsport. Att bouldra, åka pipe, skate är fina sporter, inte extrema.

    Det finns andra tillfällen då jag är rädd att sponsorer exploaterar idrottaren, främst när det är väldigt unga. Är grymt imponerad av Kelly Sildaru och hennes lillebror men blir lite ledsen varje gång jag sett en edit. Pressen som hennes far och sponsorer bygger upp är inget jag vill stödja med ett "like" på Facebook.

  6. Black-Daimond
    0
    Black-Daimond | 2012-10-22 13:20          

    Jag tänkte också på detta, PR mässigt är det 5+ men det luktar lite unket.
    Sponsorer behövs men att de tar över och förvandlar hela skiten till Disneyland är en helt annan sak. När man ser Felix göra en honnör i Red Bull kläder blir ju allting superlöjligt. Jag är iaf splittrad i vad man skall tycka och köper inte hela paketet.

    "Honnör är en hälsning som utförs av uniformerad personal, främst militärer, för visa respekt och underdånighet gentemot högre befäl eller nationsflagga." Wikipedia
    In Red Bull We trust!

    http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_ … 3267801830

    Obs glöm ej att köpa produkterna för att visa ert support.

    http://www.redbullshop.com/redbull/en/rb-stratos

  7. Mag73
    0
    Mag73 | 2012-10-22 11:13          

    Den stora frågan som Frenkel frågar är väll om det är OK att bolag köper sina atleter och ger dem uppdrag, viket ger dem en press att gå för långt i sina utövningar. Är det så att det från grunden Felix idé så känns hoppet mera OK, atleten gör att utifrån sig själv. är det athleten eller marknadschefen som skall bestämma när det är dags att avbryta för riskerna är för stora?. sen är det synd att all kommunikation med oss går igen sponsorerna och inte huvudsakligen från utövaren själv

  8. FBacklund
    0
    FBacklund | 2012-10-22 09:51          

    Haha, det var tydligen 25 år sen de grundades också...

  9. FBacklund
    0
    FBacklund | 2012-10-22 09:49          

    Jag kan hålla med om att det kanske inte är en 100% extremsport. Eller extrem kanske, men sport vet jag inte. Men ett stort projekt är det iaf.

    Sen om man ska gå till RedBull-diskussionen då; Vem har sagt att RedBull bara får sponsra extremsporter, som FMX eller andra "vanliga" extremsporter? Om man ska synas, ska man väl göra det rejält.
    Hur smart är det att köra på "RedBull, ger dig vingar"-reklamen i 25 år i rad? Alltså BARA den. Det är väl sådana här stora projekt man ska sponsra, om något. Om man inte visste innan vad RedBull var, vet man garanterat det efter.
    RedBull vet vad de gör, annars skulle de inte vara såhär stora idag.

    Sen var det ju ganska snyggt att sponsra just en stor ballong och en fallande/svävande gubbe med just "Energidrycken som ger dig vingar"

  10. JohanKristofers
    0

    Och DÄR kom personangreppet.
    Sjukt kul att du skriver en artikel som blir så kontroversiellt mottagen! Det här måste ju vara en av de mer kommenterade inläggen på länge.
    Mer mer mer!

  11. lebon
    0
    lebon | 2012-10-21 22:30          

    Det finns alltid folk som är negativa. När någon gör något som aldrig någon gjort förr. Som gnäller och orkar skriva 2000 tecken. Precis som alla akademiker i i Uppsala som överklagar varenda kommunalt beslut.
    Du, Kristoffer, vad har du gjort som är bra? Som ger dig credit för att bedöma andras bedrifter? Vore kul att se. Läst filosofi?

  12. Torma
    0
    Torma | 2012-10-21 21:38          

    Vardagsblind eller? Är RedBulls "Philip Morris" inspirerande marknadsföring bland kidsen okej eller? Men då dess marknadföring blir tydlig inom denna särart till extremsport då är syftet svärtat...Visst, man skall inte ropa journalistisk objektivitet i samband med Freeride.se men "vardags"granskning av extremsport verkar vara en för het kastrull för att ta i utan grytlappar.

  13. tallialli
    0
    tallialli | 2012-10-21 18:39          

    Av: cappucino Igår 17:00
    Det ända den här artikeln gör är, som du själv säger, bekräftar att du är påväg att bli/är en gubbe.

    Tycker det är småsint att inte se längre än red bulls logotyp. Tänk allt arbete som ligger bakom det här projektet, visst pengarna kommer från Red Bull men vad gör det?

    För övrigt gillar jag verkligen den här typen av marknadsföring som Red Bull sysslar med. Det är ju bättre att de lägger PR-budgeten på sådant här som verkligen är intressant än ännu en "Red-bull-ger-dig-vingar-reklam"

    Word!

  14. Utter
    0
    Utter | 2012-10-21 17:39          

    Då tycker jag att du ska läsa min kommentar en gång till Rabbit.

  15. cold
    0
    cold | 2012-10-21 17:04          

    Kristoffer Frenkel:
    Att du inte tar och kliver i en ballong och drar upp och gör ett hopp, det som verkar så lätt.

  16. rabbit
    0
    rabbit | 2012-10-21 16:28          

    ta en titt på den här bilden: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … ereBig.jpg

    Baumgartner hoppade ifrån ungf mitten av det gula fältet.

  17. Utter
    0
    Utter | 2012-10-21 15:51          

    @Rabbit: Har aldrig benämnts som ett "jump from space" utan ett "jump from the EDGE of space". Sen kan man disskutera vart gränsen går och hur hög/bred den är. Men när trycket låg på 0,01psi vid hoppet så skulle jag nog gå med på att kalla det gränslandet innan rymden.

  18. dano
    0
    dano | 2012-10-21 14:25          

    Herregud, huggorm till frukost någon? Vilken sport idag hade varit möjlig att utöva om inte en sponsors logga suttit väl placerad så media kan fånga det. OS nyligen i London var det vissa varumärken som syntes rätt ihärdigt (och dem enda som fick synas). Sen kan vi ju ta formel 1, fotboll, ALLA extrem sporter i stort sett osv osv. Möjligt utan sponsorer? Nope, inte i mina ögon. Win win skulle även jag säga. Sen är väl inte Red Bull någon
    gud kan jag tycka, blir väl lite väl extremt numera, men hey, det är väl i den världen vi lever i nu och som vi själva skapat. Eller?

  19. FF
    0
    FF | 2012-10-21 14:00          

    För övrigt håller jag med hyllengren, bra krönika.

  20. FF
    0
    FF | 2012-10-21 13:58          

    Tycker också hela skiten stinker gammal ost. Det luktar ungefär likadant som betaltv-kanalerna där man blir korvstoppad med massa reklam.

    Ganska häftig grej att hoppa fallskärm från rymden, men ungefär lika extremt som att köra äppelmos istället för lingonsylt i gröten. Okej jag överdriver lite här, men detta är känslan jag får eftersom mediehysterin har varit så påtaglig och överdriven.

  21. LawndartGustav
    0
    LawndartGustav | 2012-10-21 11:47          

    Apa i rymden, människa faller från 36 000m, ja intresserade är vi tydligen iaf.

    Håller med om att det känns som att de lyckats lura hela västvärlden, otroligt bra jobbat PR-mässigt. Självklart behövs sponsorer men de kan ju användas på andra sätt än detta.

  22. flanellmannen
    0
    flanellmannen | 2012-10-21 11:18          

    Du kan ju själv tänka dig vilken "himla" stor publicitet extremsporten hade haft utan, i det här fallet, redbull.

    Allt detta är ju en win-win situation som jag ser det. Projektet blir finansierat, och redbull får synas.

  23. FilleJ
    0
    FilleJ | 2012-10-21 02:45          

    btw vem ska betala proffsen om vi inte har sponsorer...

  24. FilleJ
    0
    FilleJ | 2012-10-21 01:56          

    "Samtidigt som gubbarna på kontoret gnuggar händerna över all gratis-PR"

    Ja för stratos projektet var ju säkert billigt.... Den här artikeln är bland det dummaste jag har läst!

  25. lennartberggren
    0

    Äh spelar roll det är klart det är reklamfinansierat och någon eller några tjäar pengar på det men det inser väl alla som tittar. Och Redbull har ju gjort en massa för att få upp intresset för att göra kul grejer hos kidsen, det är ju bra.
    Sen är ju jag ingen höjdhoppare direkt men det är väl en massa hemska grejer som kan hända när man hoppar från vad det nu var. Syreblackout, okontrollerad spinn, skärm inte löser ut, ballong exploderar, dörren går helt plötsligt inte att öppna... nä usch jag vågar inte ens tänka på det

  26. Lowe71
    0
    Lowe71 | 2012-10-20 20:57          

    Förr kunde extremsportare vara självupptagna och målinriktade egon. Idag ställer sponsorerna helt andra krav, det gäller att framstå som ödmjuk och insiktsfull för att bli en säljande produkt. Det kallas "humble brag" på engelska. Se bara på Andreas Fransson som framställs som en skidåkande Dala Lama. Hans filosofiska blogginlägg verkar ganska Coehlo-inspirerade.

  27. rabbit
    0
    rabbit | 2012-10-20 20:45          

    Which brings up another problem with RedBull’s promotion of the Stratos jump. It was touted as being a jump from space, but 24 miles isn’t space. There’s no clear limit where the atmosphere ends and space begins, but the general consensus is that it’s around the 62 mile mark. NASA, which was established to run the space game in 1958, has awarded astronaut wings to pilots who’ve flown higher than 50 miles. Calling the Stratos jump a jump from space is just not true, and unfortunately with eight million people watching those eight million people now have a very wrong idea about where space starts.

    http://amyshirateitel.com/2012/10/16/re … tos-stunt/

  28. Lee-nus
    0
    Lee-nus | 2012-10-20 19:11          

    Av: SwedishMountain Idag 18:05
    håller med dig till viss del Frenkel men...

    Vilka är det som sagt att detta är och skall jämföras med att vara en extremsport och ens vara med som artikel här på Freeride?

    -------------

    Precis min tanke. Felix hopp är inget jag överhuvudtaget associerar med extremsport. Snarare vetenskap. Att Red Bull sponsrar betyder ju inte att det måste vara extremsport?

  29. MaartinW
    0
    MaartinW | 2012-10-20 18:17          

    Skulle Felix finansiera det hela själv eller hur hade ni tänkte er? Klart Redbull vill att det syns att det är deras pengar. Ekonomiskt självmord att pumpa in pengar i ett projekt utan att man får något tillbaka.

  30. SwedishMountain
    0

    håller med dig till viss del Frenkel men...

    Vilka är det som sagt att detta är och skall jämföras med att vara en extremsport och ens vara med som artikel här på Freeride?

    Detta är i mina ögon en verksamhet mer åt.. ja typ NASA-hållet, rymden... som kräver finansiering säkert i Red Bull-nivå och uppåt... så inget konstigt egentligen att dom vill ha exponering i nivå med det dom kostar på.

    Sen ser man nästan lika mycket RedBull-loggor i många andra klassiska extremsportsammanhang som skidfilmer o tävlingar.

  31. Robbott
    0
    Robbott | 2012-10-20 17:33          

    Om man ska vara kritisk till det här stuntets finansiering borde man i samma veva vara kritisk till stora event som exempelvis Dew-tour och den klassiska världstoursavslutningen i Verbier som hetat Nissan extreme challenge eller något liknande.

    Vi lever i en kapitalistisk värld där en stor majoritet är ute efter ekonomisk vinning vilket lett till att i stort sett alla extremsporter lever på sponsorer och mediaexponering. Men så är det och jag tycker personligen att vi i sådana fall ska se sponsorer som möjliggörande faktorer för extremsportutövning istället för att se oss själva som hjärndöda reklammottagare.

    Baumgartner lyckades med en enorm prestation och ingen kan ta det ifrån honom samtidigt som Redbull hjälpte honom. Att de gjorde det på grund av egen vinst tror jag ingen förnekar men ska man kritisera massmediaexponering och den kapitalistiska världens problem samt bakomliggande faktorer finns det viktigare saker att diskutera.

  32. hyllengren
    0
    hyllengren | 2012-10-20 17:26          

    Bra krönika för övrigt, kul med ett litet mått kontrovers på den här sidan istället för tråkiga medhårsintervjuer av Jon olsson och grabbarna

  33. hyllengren
    0
    hyllengren | 2012-10-20 17:24          

    Det är ju otroligt skickligt iscensatt, men den största gemensamma nämnaren med extremsport är ju att red bull sponsrar. 60% prjippo, 30% NASA och 10%extremsport...

  34. Marcus_Ahlstrom
    0

    Vem som helst fattar väl att Redbull stratos var ett pr-event? Menar ni att Felix skulle finnansierat hoppet själv helt osponsrat för att få den cred han förtjänar? Lite dyrt kanske...

    Redbull och dom andra märkena fick väldigt mycket publicitet och det ska dom ha också eftersom det är pga. dom det här ens hände från första början. Dom har investerat väldigt mycket pengar i det här projektet då måste dom också få ut någonting av det, jag trodde det var självklart?
    Nånstans måste pengarna komma ifrån så är det och så kommer det alltid att vara!

    Jag kan försäkra er om att jag kommer referera till Felix Baumgartner och inte "den där Rebull killen" om eventet kommer upp som samtalsämne om 20 år, precis som jag snackar om Neil Armstrong och inte "NASA killen" som den första på månen.

    Sista stycket ska ni fan skämmas över! Skulle gärna vilja se skribenten hoppa från 40 000 meter i ljudets hastighet med pressen från ca. 10 00000 åskådare världen över...

  35. cappucino
    0
    cappucino | 2012-10-20 17:00          

    Det ända den här artikeln gör är, som du själv säger, bekräftar att du är påväg att bli/är en gubbe.

    Tycker det är småsint att inte se längre än red bulls logotyp. Tänk allt arbete som ligger bakom det här projektet, visst pengarna kommer från Red Bull men vad gör det?

    För övrigt gillar jag verkligen den här typen av marknadsföring som Red Bull sysslar med. Det är ju bättre att de lägger PR-budgeten på sådant här som verkligen är intressant än ännu en "Red-bull-ger-dig-vingar-reklam"

  36. Lars_Ilis
    0
    Lars_Ilis | 2012-10-20 16:55          

    Det är ju lite ironiskt med tanke på att du själv frenkel visar upp dina ev. sponsorer som bekostar dina ev. resor, prylar o.s.v.? :) Kittingers hopp var federalt finansierat och de skulle aldrig lägga pengar på något liknande idag då det inte tillför något nytt till forskning eller ändamål. Allting måste finansieras från något håll som det alltid varit i historien och i Felix fall krävdes det mycket pengar för ett sådant rekordförsök med dess utrustning. Eller var det mest pengarna han ville åt? Vem vet. Sedan finns det såklart en sanning i att marknadsföring inte behöver vara ett ändamål för att utöva sporten men det krävdes uppenbarligen i detta fall enligt ovan.