Extremsporten så oskyldigt blå

Felix Baumgartner krossade under söndagen det gamla rekordet för högsta fallskärmshoppet, då han föll från 39 000 meters höjd tillbaka mot jorden. Händelsen fick maximal medial exponering, men det finns ändå anledning att vänta med att jubla.


Felix förbereder sig mentalt.
Foto: Jörg Mitter/Red Bull Content Pool

I helgen förändrades världen. Ja, visste du inte om det?

När österrikaren Felix Baumgartner söndagen den 14 oktober åkte upp i sin specialproducerade ballong, genom troposfären, hela vägen upp i stratosfären på 39 000 meters höjd, var hela västvärldens blickar riktade upp mot skyn. I alla fall om man ska tro tidningarna som skrev om händelsen, TV som sände den och Facebookfeeden som fullkomligt svämmades över av superlativ över hur otroligt otrolig denna händelse var.

Trots att Felix precis varit ute och rört vid den yttre gränsen av jorden, i revan mellan den mänskligt kontrollerade jorden och den okända rymden, så lämnar hoppet en sur eftersmak. Kanske är denna krönika det ultimata tecknet på att jag börjar bli gubbe? Att håret på ryggen blir tätare i takt med att hjässans hår tunnas ut.

Jag kan inte hjälpa att mitt förbannade högra pekfinger sträcker sig av självt och läpparna spänns och huvudet går från sida till sida. ”App app app app app, den gubben gick inte.” Kalla mig gammalmodig och bakåtsträvande men det infinner sig en känsla av otillfredställelse när jag ser hur hela spektaklet är sponsrat och namngivet av Felix huvudsponsor. Var jag än tittar på bilder innan hoppet, under hoppet eller efter hoppet, så syns sponsorer som vill bli förknippade med hans prestationen. 

Visst, det är ett ett lyckat PR-event, absolut. Det är bara att lyfta på hatten för den geniala personen som kläckte idén och dessutom fick hela västvärldens media att skriva och livesända det hela helt gratis.

När Joseph Kittinger hoppade från 31 900 meter år 1960 var det en bragd. En sensation och konstverk över hur människan sätter sina egna gränser och utforskar vad som är möjligt. Skillnaden mellan Kittingers hopp (som var rankat som världens högsta fram till i söndags) och PR-eventet i helgen var att Kittinger och US Airforce genomförde en serie experiment för att bättre förstå vad som sker med en människa på den höjden. Det vi såg i söndags handlade snarare om maximalt antal producerade tweets och exponerat varumärke. 


Jag vill inte se extremsport reduceras till små PR-event med sponsorloggor och förskrivna tal, där sminkade och tidsinställda tweets läcker ut i perfekt uträknade intervaller från idrottarens twitterkonto. Jag vill inte se hur den första som springer fram till idrottaren som just hoppat från 39 000 meter höjd är en fotograf med kamera som ska ta bilder som sedan pumpar ut i media världen över. Jag vill inte att gubben som sitter i kontrollrummet ska prata avslappnat och skönt med en person som ska hoppa från yttre gränsen av vad som kan tänkas vara jorden. Varför inte? Jo, eftersom det känns fejk.

Den perfekta mediastorm skapad av Felix Baumgartner och Red Bull är unik och kommer användas som mall för hur man får ut maximal mediautrymme av sin sport. Ja på många sätt är den helt otroligt genial! Samtidigt som gubbarna på kontoret gnuggar händerna över all gratis-PR, så känner jag mig bara utnyttjad. Mina oskyldiga ögon har just fått se ett mästerligt stunt – ett stunt som inte har någonting med extremsportens kärnvärde att göra.

Att få uppleva det där tillfället av drömsk och frånkopplad tillvaro då man inte tänker på någonting annat än glädjen till det man gör, oavsett om det är skidor, bräda, surf eller B.A.S.E. Det vi såg i söndags var snarare extremsporternas Svensson Svensson. En välproducerad och förskriven såpa där vi får följa den fryntliga galningen med rolig dialekt, som säger Paulo Coelho-klingande meningar till inklippt sponsorloggor och bakgrundsmusik.

Sen kan man ju också fråga sig i vad prestation ligger i att åka ballong upp till toppen, öppna en dörr och sedan ta ett steg ut och ramla ned. Vem är jag att bedöma sånna saker? Det lämnar jag numera åt sponsorer och media – de verkar ju veta bäst.

Text: Kristoffer Frenkel
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
36 kommentarer Kommentera   Läs alla kommentarer (36)