Felkans 10 tips till alla som ska säsonga i Kanada

För alla oss som ännu inte har gjort en skidsäsong i Kanada har ingen mindre än bummar-gurun Felix ”Felkan” Lundin satt sig ner med tänkarkepsen på huvudet. Efter timmar av kontemplation levererar den nästan 2 meter långa och 90 kilo tunga 26-åringen här sina absolut bästa tips, vars så goda! 

Felix ”Felkan” Lundin är inte vem som helst i säsongarsammanhang. Den långa, frispråkiga mannen född 1992 har de sensate åren hållit ett infernaliskt tempo vad gäller att säsonga på snö. Fem vändor till södra hemisfären för säsonger på Nya Zeeland och sju vintersäsonger i Sverige, Alperna och Nordamerika. I vinter bär det av mot klassikern St Anton (boendetips mottages, PM till @felkan här på Freeride).

Felkans patenterade ”4-3 skiddiet” är en bra variant för att åka en hel vinter utan större krämpor.

Den senaste snörika vinter 2018 var det Revelstoke och Kanada som gällde för hela slanten. Hans säsongsedit ”Lord backslap aka front punch” har redan setts över fyratusen gånger här på Freeride och har du inte redan sett den ösiga filmen, kolla nu (ligger längst ned också).



Att säsonga just i Kanada har sina sidor. Felkan ger dig här nedan 10 av sina bästa tips.

1. Undvik stora skidorter

Vi river av en klassisk klyscha som alltjämt är lika sann: stora orter (läs Whistler) är populära och dyra, mindre orter är billigare och mindre folk.

2. Efter dump – var astidig eller kom vid lunch

När det snöar 30 cm plus tar lokalbefolkningen ledigt från jobbet, vilket egentligen ger dig två val: antingen vara i lineupen och köa minst en timme före öppning, eller kom nån timme efter öppning. Om det är ett dump på gång så spelar det sällan särskilt stor roll om det är tisdag eller lördag, folk i Revelstoke tar ledigt oavsett.

Ibland är det inte ens lönt att stå i kön tidigt eftersom liftpatrullen inte har hunnit säkra särskilt mycket terräng. Det kan då vara bara ett par olika åk som är öppna, och dessa blir uppkörda extremt fort. Så eventuellt ta lite sovmorgon och kom strax före lunch när saker och ting är öppet och liftkön borta och smacka på nysnön.

3. Håller du verkligen för att åka varenda jädra dag?

Är det din första vinter som du är ledig? Har du inte (ännu) vana att åka skidor 100 dagar per vinter. Tja… då är troligen inte din kropp riktigt redo heller. Ett bra sätt att paja en säsong är att envist åka varenda dag oavsett väder och snö. Det sliter brutalt på din kropp, när ska den få chansen att återhämta sig? En annan metod är att välja sina åkdagar och skippa 25 dagar på raken. Get rad 4 dagar i veckan! Då kan du bränna på och göra roligare saker på berget, samtidigt som du låter kroppen vila och återhämta sig de övriga tre dagarna. Mentalt håller du dessutom suget vid liv enklare. Felkans patenterade 4-3 diete är en bra variant för att åka en hel vinter utan större krämpor och leverera när man väl är på berget. Var snäll mot dina benhinnor och fötter, tänk kvalitet framför kvantitet.

”Get rad 4 dagar i veckan!”

4. Vik en pott för Öl i din budget

Öl är dyrt i Kanada, billigaste ölen kostar som på bolaget hemma i Sverige. Det är alltså inte som i Alperna eller USA där öl i mataffären är i princip gratis. I Kanada finns särskilda Liquer Stores och staten styr lite mer som i Sverige. Lär dig detta och räkna in det i din budget, för det brukar gå en del öl.

5. Get a car!

Skaffa bil, punkt. Merparten av ”skidorterna” i Kanada ligger en bit ifrån berget och liftarna. Har du en bil blir det roligare och enklare. Detta gäller för kanadensiska städer och näraliggande liftsystem som Banff (Lake Louise), Rossland (Red Mountain) och Golden (Kicking Horse) mfl. Whistler är ett av undantagen där liftar och stad ligger på samma plats.

6. Hit the road

Gör roadtrips, du har åkt långt över Atlanten och har möjligheter som du kanske inte får fler gånger i livet. Passa att ta ut den där bilen som ni har skaffat på lite äventyr. Åk till Kicking Horse och kolla på en friåkningstävling (eventuellt kör de FWT där i år igen), häng med skidproffsen i en bar och testa skidåkningen själv. Gå på en hockeymatch, besök något skogshuggarmuseum i grannstaden, ta en tur ned till norra USA eller vad som nu bjuds inom hyfsat avstånd från den kanadensiska ort du säsongar på.

7. Köp liftkort i tid, eller?

Köp liftkort i tid! Det kan spara många kronor. Googla runt på olika sajter om försäsongsdeals och ”pre sales”. Kolla på forumet här på Freeride efter tips och starta en tråd (folk är snälla och hjälpsamma på denna sajt, de finns där för dig!) om du inte hitter vad du söker, kolla olika grupper på Facebook, fråga gamla säsongare om du känner eller känner till några sådana. Alpine Inn i Revelstoke är ett säkert kort för både boende och information. Generellt är det mer extrapris på liftkort i Nordamerika än i Alperna och Skandinavien så håll ögonen öppna, och öppna dem i tid! Felkan avråder er alla att göra som han förra vintern:
– Jag köpte ett så kallat Epic pass för 900 $, vilket fick spolas ner i toaletten när snön aldrig kom till de skidorterna som jag hade tänkte att besöka. 
Så var tidig, men du riskar så klart att du inte kan kolla av snöläget… tricky!

8. Gåbindning på dina daily drivers

Se till att ha turbindningar på dina ”daily drivers”. På många kanadensiska skidorter kan korta turer öppna för grym åkning, att gå på tur finns på agendan typ varje dag i alla fall i Revelstoke. Gör inte om Felkans miss med turbindning på för smala skidor…  Idag finns såpass bra alternativ – Marker KingPin, Salomon Shift, Fristchi Tecton mfl, att de flesta dödliga skidåkare klarar sig på dessa. Men visst, är du 2 meter lång, med en lika bred käft och väger 90 kilo som Felkan så kan du ibland sukta efter en DIN 16-binding i metall och tycka att de nya techhybriderna ändå är vad de är:
– Shift är fortfarande en plastig DIN 13-binding och KingPin är verkligen inte som en stabil alpin binding i metall.

9. Ta en lavinkurs innan lavinen tar dig

Gå en lavinkurs, om inte innan du åker iväg så gör det på plats. Laviner är farliga och det gäller kanske att inse hur lite du kan och sträva mot att lära dig mer. Även om det ser coolt ut att åka ifrån laviner på film så är det helst nått man vill undvika i verkligheten…

I Sverige är det SVELAV som organiserar lavinutbildningar, introduktionen kan du till och med göra gratis på nätet.

Att ta ta en kurs på plats kan vara riktigt bra eftersom det är den terrängen du ska åka i vilket kan ge lite mer hands on information och kunskap. Teoretiskt finns det så klart massa generella lärdomar om snöskred, men det skiljer sig ändå att ta en kurs på Åreskutan med dess snömängder och terräng, jämfört med hur det ser ut i Kanada.

10. Work less, ski & slack more

Jobba på skidort är grovt överskattat och till och med romantiserat. Om du inte har budget för att vara borta hela vintern åk tre månader istället för fem. I Kanada får du inga särskilt välbetalda jobb om du bara tar ett kneg, minimilönerna är låga och flera av de säsongare som Felkan träffade i Revelstoke förra vintern sade helt enkelt upp sig. Du åker ju iväg för att åka skidor, inte jobba. Work less, ski & slack more!

”Lord backslap aka front punch”

Felkans säsongsedit från Revelstoke 

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Rajden
    0
    Rajden | 2018-09-20 13:04          

    Bra övergripande tips till de som lagt tanken på att rulla iväg på äventyr 👊

    Hoppas på fler inspirerande och motiverande inlägg och artiklar som dessa för de som tvekat på att gå utanför boxen, men som verkligen skulle tveklöst hade vuxit mer av det än av 5 år fast i studier med en önskan om att "man borde ha dragit"

    Helt rätt av @johngustafsson att låna inlägget 😉

  2. johngustafsson
    2
    johngustafsson | 2018-09-20 12:50          

    Mer hutlös självreklam: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=105634 (nej, jag skäms inte).