Framtiden för kabinbanan i Åre: ”att riva en uppskattad turistattraktion”

2019 stod det klart att kabinbanan i Åre skulle rivas och sedan dess har åsikterna varit många och starka. Årebon Niklas Lundquist har skrivit en krönika gällande den ovissa framtid som Sveriges enda kabinbana går till mötes.

De världsberömda kabeldragna spårvagnarna i San Francisco byggdes i slutet på 1800-talet och flera linjer är i drift än idag. De är tekniskt omoderna, hopplöst ineffektiva och dyra i drift. Köerna för att få åka med är ibland flera timmar långa. Kommer spårvagnarna att skrotas? Knappast. De är sedan länge integrerade i sinnebilden av staden San Francisco och dessutom kulturhistoriskt skyddade och kommer sannolikt aldrig att stängas ned.

Eiffeltornet i Paris stod klart inför världsutställningen 1889. Tornet var redan när det restes en gammaldags och underhållskrävande konstruktion och är idag i det närmaste ett svart hål när det kommer till kostnader för löpande underhåll i form av att skrapa rost och måla. Ursprungligen tänkt som en tillfällig konstruktion står tornet där än idag och har kommit att bli ett av världens mest kända landmärken och turistattraktioner. Rivning? Non!

”idag anses kabinbanan vara omodern, sliten och dyr i drift”

Kabinbanan i Åre byggdes 1976 efter att staten beslutat att den svenska fjällvärlden skulle göras tillgänglig för den breda allmänheten. Skidåkarna kom i parti och minut. På senare år strömmar även turisterna till fjällen sommartid. Men idag anses kabinbanan vara omodern, sliten och dyr i drift.

Kabinbanans nuvarande ägare, SkiStar, har sedan de tog över ansvaret för drygt 20 år sedan önskat riva den. Och visst, som transport av skidåkare har kabinbanan passerat bäst före datum för länge sedan. Men kabinbanan, där den står majestätiskt utmed södra bergsryggen upp mot Skutan, är ett ikoniskt landmärke nära förknippat med skid- och fjällturism inte bara i Åre utan i hela Jämtland.

”Men nu står ju kabinbanan där. Så, istället för ett ensidigt fokus på att hitta argument för att riva kabinbanan bör man också utforska alternativ till ägandet och driften.”

För en ort som Åre, eller en region som Jämtland, kan det vara svårt att mäta den ekonomiska aspekten av att ha en turistattraktion som över tid blivit så känd som kabinbanan. Den syns i nästan all marknadsföring för Åre och Jämtlandsfjällen. Samtidigt är det i det närmaste omöjligt att i förväg bestämma att ”nu ska vi skapa något som blir berömt och uppskattat”. Men nu står ju kabinbanan där. Så, istället för ett ensidigt fokus på att hitta argument för att riva kabinbanan bör man också utforska alternativ till ägandet och driften. Lek till exempel med tanken att överlåta kabinbanan till regionen och drifta den inom ramen för länstrafikens verksamhet. Eller låt Åre Destination och det lokala näringslivet gemensamt ta över.

Att riva en uppskattad turistattraktion, så välkänd och unik att den i sig själv lockar besökare, utan att noga tänka igenom konsekvenserna är knappast klokt och kanske inte heller lönsamt.

Text: Niklas Lundquist

Textförfattaren är skidåkare och Årebo och har i 20 år jobbat med skidturism i Sverige, Alperna och i Klippiga bergen, Kanada.

Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.