Skistar har beslutat att riva kabinbanan i Åre

”Ineffektiv och gammal.” Nu står det klart att Skistar river den anrika kabinbanan i Åre som invigdes 1976. Rivningsarbetet kommer igång antingen i september efter sommarsäsongen, men mest troligt efter nästa vintersäsong. 

Åres kabinbana är alltför ineffektiv enligt ägaren Skistar. Den kommer nu, efter många turer fram och tillbaka, att rivas:
– Går allt enligt planerna så rivs den i september, men mest troligt blir rivningen efter nästa vintersäsong, säger Niklas Sjögren Berg som är destinationschef Skistar Åre till SVT Nyheter Jämtland.

Kabinen i Åre som för många är en stark och kär symbol kommer inte att ersättas av någon ny lift. De tidigare planerna som fanns på gondol är nedlagda, eftersom det blev för dyrt.

Kabinbanan invigdes 6 maj 1979 och kostade drygt 70 miljoner att bygga, vilket var en katastrof då budget hade legat på en tiondel med 7 miljoner. Då var kabinerna gula och den kallades ”Sveriges största hammock”. Nu går denna över 40-åriga trotjänare i graven alltså.


SVT har gjort en historisk tillbakablick på Åres kabinbana med rörligt arkivmaterial


Tidigare i vintras härjade stormen Jan rejält på Skutan och då drabbades kabinen hårt med sönderblåsta rutor och havererade vajrar, vilket vi har berättat om.  Skistar lämnade i mars 2019 in ett rivningslov för kabinbanans dalstation. Det finns planer på att ersätta denna plats med ett nytt skidtorg, nedgrävt parkerningshus, bostäder och restaurang. 

Kabinbanan kommer inte att ersättas och någon ny lift upp på Åreskutan. Kapaciteten för att få folk upp på Åreskutan har Skistar åtgärdat genom att sätta upp 15 nya gondoler i den befintliga gondolen ovanför VM 8:an. Gondolen fick för övrigt nya, röda och fräscha gondoler inför VM som gick i februari.

Kabinbanans kapacitet är numera cirka 400 personer/timme, 75 personer plus förare får plats i en laddning och hastigheten är cirka 8m/s:
– Kabinen i Åre är ineffektiv och den är gammal så den måste tas bort, konstaterar Niklas Sjögren Berg, destinationschef på Skistar till SVT Jämtland.

Att få 853 fallhöjdmeter i en liftladdning här hemma i Sverige kommer därför snart att bli ett minne blott. Sveriges första och enda kabin går i graven och många i Skidsverige och Åre sörjer.

Text: Anders Wingqvist
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. arne
    0
    arne | 2019-05-11 14:22          

    Som bostadsrättsinnehavare och aktiägare (för att få rabatt på liftkortet) håller jag med - det är verkligen dags at utveckla skidåkningen. Vecka 9 var katastrofalt i år - sure det går att skylle på vädret - och högzon var förståss omöjligt. Men när det blåser så att VM8an, Fjällgårdsexpressen står - vad gör man då ? (Svaret är förståss upp och ner för WC eller VM6an och ner i susarbäcken). Förutom högzon så borde man kunna bygga några nedfarter mellen VM6 anc VM8an med nya lift(ar).

  2. Bukdan
    2
    Bukdan | 2019-05-09 23:50          

    Har sörjt 1000 meterliften i flera år och kan återigen konstatera att Skistar är mer intresserade av hög avkastning till ägarna än höghöjdsliftar till åkarna. Vinstmarginalen är ohemula 19,18 % och på uppåtgående. Skutan var bättre beliftad på åttiotalet när jag började åka till Åre. Dags att sänka liftkortspriserna kanske ??

  3. Black-Daimond
    4
    Black-Daimond | 2019-05-09 21:01          

    Väldigt bra och tänkvärt av alla skribenter.

    Stugägare, bostadsrätts innehavare, hotell samt övriga näringsidkare borde vara orolig. Den devalvering och försämring som fortgår kan komma påverka turism och på hur man ser på Åre.
    Efter denna vinters massiva kritik och nu bekräftad rivning av Kabinbanan står det helt klart att Skistar saknar en plan för Åre. Detta har man ju misstänkt en längre tid men nu är det kris på riktigt.

  4. Dubbis
    3
    Dubbis | 2019-05-09 19:06          

    Mycket bra summerat av tidigare skribenter:
    - Mer boende
    - Ej ny liftkapacitet som täcker upp för detta
    - Högzon för alltid nedprioriterad
    Lägg till alla med någon form av rörelsehinder som har haft möjlighet att ta sig upp på Skutan - glöm det i fortsättningen. Sedan har vi ju diverse sommaraktiviteter där Kabinen har varit omistlig, bl a skärmflyg. Ingen gondol, "det blev för dyrt" - bullshit. Aktierna i Skistar har givit bra utdelning varje år. Det blir Alperna eller andra ställen i fjällen (ej Skistar) så länge den här trista trenden fortsätter.

  5. Ledighetskommiten
    5

    Nog kommer symbolen för Åre saknas. Likaså möjligheterna till fullyft till toppen.

    Mest tråkigt är nog ändå oviljan att satsa på skidåkningen.
    1000-metern borta. Kabinbanan borta. Ersättning - inget. Bara nya bostäder som ger längre köer.

  6. jakken
    1
    jakken | 2019-05-09 12:54          

    Kabinbanans dalstation står på värdefull mark, samma sak gäller den intilliggande parkeringen. Rivs kabinbanan (inkl. huset och parkeringen) kan området exploateras med nya lägenhetskomplex, det är nog där i det ligger.
    Frågan är hur den befintliga liftanläggningen kommer klara av en exploatering där samt Rödkullen Panorama och Ullådalsstugan (lägenhetshuset som ersätter restaurangen). Eviga liftköer?

  7. MattiasHedberg
    1
    MattiasHedberg | 2019-05-09 09:27          

    WC byts ut mot gondol, med avstigning/mellanlandning Hummelstugan. Sedan vidare mot toppen. Booooom. Att ta en vinlunch på Hummelstugan i vårsolen, utan skidor borde va lika självklart som dygnsvila. Öka nu Skistar.

  8. Marcus666
    1
    Marcus666 | 2019-05-09 09:20          

    Rivningen var väntad, men när kommer den ersättande gondolen på sträckningen Nicklas?!

    Är så fruktansvärt trött på att klaga på detta eftersatta bolag Skitstar!

  9. MacBeth
    1
    MacBeth | 2019-05-09 09:09          

    Det är väl bra mycket mer ineffektivt utan lift överhuvudtaget?! Folk är redan trötta på liftköer och säger att dom inte kommer tillbaka. Hur tror ni det blir nu då, Skitstar?

  10. Visitor
    3
    Visitor | 2019-05-08 20:45          

    Liften som gjorde att Åre kändes mest "alplik" i Norden.
    Fruktansvärt ineffektiv, men jag kommer ändå sakna den.

  11. Danniel
    4
    Danniel | 2019-05-08 18:09          

    Ja det känns verkligen synd och svårt att motivera de höga priserna för liftkort när de tar bort fler saker från systemet än de tillför nytt.

  12. arne
    3
    arne | 2019-05-08 16:18          

    Synd att de inte utvecklar högzon. Nya liftar behövs där sen tusenmetern gick sönder. Tänk två moderna stolliftar. En från hummeln till kabinbanetoppen och en som ersätter tväråvalvet.

  13. Erikbrand
    7
    Erikbrand | 2019-05-08 15:09          

    skandal